تدوین نقشه راه سلامت ۱۴۰۴ سازمان تامین‌اجتماعی

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، با اعلام اینکه نقشه راه سلامت ۱۴۰۴ سازمان تامین‌اجتماعی تدوین شده است، تصریح کرد: آنچه که جای آن سالیان سال در ایران و سازمان تامین‌اجتماعی خالی بود، «نقشه راه» برای رسیدن به اهداف نظام سلامت بود که براساس این نقشه، چشم‌انداز سلامت الکترونیک تبیین می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شهرام طارمی در وبینار «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی» که از سوی موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی برگزار شد، به تشریح روند تدوین نقشه راه سلامت سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت و گفت: در اداره سلامت الکترونیک در مدت ۱۱ ماه فعالیت این اداره، بیش از ۱۰ کشور دنیا مورد مطالعه قرار گرفت و در این بین، نقشه راه سلامت استرالیا از نظر مفهومی و ایرلند از نظر اجرایی برای تدوین «نقشه راه سلامت» تامین‌اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر آن نقشه راه سلامت وزارت بهداشت که بسیار جامع است، برای تدوین نقشه تامین‌اجتماعی بومی‌سازی و بهره برداری شد.

وی اظهار کرد: همچنین استانداردهای جهانی حوزه سلامت مانند حاکمیت بالینی و استانداردهای اعتباربخشی که در کشورها درحال اجرا هستند و نظام سلامت ایران و فرآیندهای آن براساس این استانداردها به ویژه اعتباربخشی پیاده شده است، در تدوین نقشه راه سازمان تامین‌اجتماعی لحاظ شد.

ضرورت یکپارچگی پرونده سلامت

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، با اشاره به راهبرد تامین‌اجتماعی در تشکیل پرونده سلامت الکترونیک، افزود: در پرونده سلامت الکترونیک به دنبال آن هستیم تا با سازمان‌ها و مراکزی که در ایران خدمات درمانی تولید می‌کنند، بتوانیم داد و ستد اطلاعاتی داشته باشیم و بیمار در هرکجای کشور که خدمات درمانی را به صورت «دورا پزشکی» یا مستقیم دریافت می‌کند، امکان ردیابی داشته باشد و براساس آن هر ذی‌نفعی بتواند بهره خود را ببرد.

طارمی تصریح کرد: چنانچه این یکپارچگی در دسترسی به اطلاعات بیماران وجود نداشته باشد، پرونده سلامت الکترونیک سازمان، به تنهایی نمی‌تواند اطلاعات بیماران خود را جمع‌آوری کند؛ زیرا بسیاری از بیماران تامین‌اجتماعی به مراکز درمانی دولتی، خصوصی و مطب‌ها مراجعه می‌کنند که عدم درج این اطلاعات منجر به نقص پرونده الکترونیک سازمان می‌شود.

جزیره‌ای بودن سامانه‌های سلامت

وی با اشاره به بیش از ۸۰ سامانه که در زمان‌های مختلف در سازمان تامین‌اجتماعی طراحی شده و درحال اجرا هستند، گفت: متاسفانه این سامانه‌ها فاقد یکپارچگی بوده و برای انجام امور موردی و به صورت جزیره‌ای طراحی شده‌اند و برای مثال، بخش درمان با بخش بیمه داد و ستد اطلاعاتی ندارند. همچنین بخشی از دستگاه‌ها و تجهزات پزشکی تشخیصی سازمان، خروجی آنالوگ دارند و برای تبدیل شدن به خروجی دیجیتال نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد.

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، اظهار کرد: در نتیجه اتصال این سامانه‌ها پی‌گیری می‌شود تا بتوانیم دنیای کاغذی را از کارکنان بگیریم و دنیای الکترونیک را ارائه دهیم که همه این موارد مستلزم آموزش کارکنان است که باید انجام شود. به ویژه اینکه براساس تجربه بین‌المللی، استراتژی درست این است که همه فرآیندها به صورت جامع نگریسته شود. اما باید توجه داشت که سلامت الکترونیک یک پروژه نیست که با انجام آن تمام شود؛ بلکه یک فرآیند پویا است و مهندسی فرآیندها در گذر زمان باید بازنگری شود.

طارمی افزود: از طرف دیگر در نظام سلامت الکترونیک باید بتوانیم داد و ستد اطلاعاتی با سامانه‌ها و پایگاه‌های کشوری داشته باشیم؛ در کشور بیش از ۲۰ پایگاه مانند پایگاه پلیس، پایگاه قوه قضائیه، پایگاه مسافران خارجی و ... وجود دارد که باید نظام سلامت با این پایگاه‌ها داد و ستد داشته باشد و متاسفانه این اتفاق در سیستم‌های جزیره‌ای رخ نداده است.

خدمات تامین‌اجتماعی در ۶ فاز

وی با بیان اینکه سازمان در شش فاز خدمات درمانی و بیمه‌ای ارائه می‌دهد، تصریح کرد: برای راه‌اندازی نظام سلامت الکترونیک در تامین‌اجتماعی باید بین فازهای خدمات ارتباط برقرار شود. این فرآیندها شامل مرحله قبل از تولد،  دوران بارداری، تولد، قبل از اشتغال، اشتغال، بازنشستگی و فوت است.

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: در نقشه راه سلامت سازمان تامین‌اجتماعی هدف این است خدمات در فازهای مختلف به صورت یکپارچه دیده شود و سامانه‌های مختلف با هم در ارتباط باشند.

طارمی اظهار کرد: درحال حاضر نزدیک به ۴۰۰ مرکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی کاملا به هم متصل هستند و تمامی اطلاعات بیماران آنلاین داد و ستد می‌شود و پرونده سلامت بیماران که حاوی سوابق درمانی آن‌ها است، در دسترس پزشکان و مراکز درمانی تامین‌اجتماعی قرار دارد.

کد خبر: 35869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =