رادیولوژی دیجیتال، انقلابی در عرصه تشخیص

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی از مهمترین اقدامات سازمان را در سال‌های اخیر، ارتقای تجهیزات و دستگاه‌های رادیولوژی برشمرد که از نوع آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته و به این ترتیب، مرزهای دسترسی به تصاویر تشخیصی برداشته شده است؛ به گفته او اکنون پزشکان در اقصی‌نقاط جهان می‌توانند از طریق تجهیزات الکترونیک مانند رایانه و موبایل به تصاویر تشخیصی بیماران خود دسترسی پیدا کنند و علاوه بر آن رادیولوژی دیجیتال با حذف مواردی مانند فیلم و داروهای ظهور و ثبوت، به حفظ محیط زیست نیز کمک کرده است.

دکتر هوشنگ فولادی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: دستگاه‌های رادیولوژی در طول بیش از ۱۰۰ سال، مانند سایر حوزه‌های علمی ‌دستخوش تحول و پیشرفت شد؛ سازمان نیز با توجه به راهبرد روزآمدسازی تجهیزات برای رضایتمندی بیمه‌شدگان، خرید و ارتقاء تجهیزات رادیولوژی را مورد توجه قرار داد.  

وی اظهار کرد: دستگاه‌های اولیه این حوزه از نوع آنالوگ بود؛ با پیشرفت فناوری و پیدایش نوع دیجیتال تصویربرداری این فرایند در حوزه رادیولوژی وارد شد و آرام‌آرام، جای نوع قدیمی ‌و آنالوگ را گرفت. لازم به یادآوری است، فناوری آنالوگ مانند هر دستاورد اولیه، هزینه‌های خیلی بالایی داشت و قطعاً کیفیت کار نیز در مقایسه با نوع پیشرفته، کمتر بود؛ به گونه‌ای که تصاویر وضوح کمی ‌داشته و از طرفی دوز دریافتی اشعه که می‌تواند عوارض خطرناک برای بیمار داشته باشد، در این دستگاه‌ها بسیار بیشتر بود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: علاوه بر هزینه‌های بالای دستگاه‌های آنالوگ، مسائل زیست‌محیطی را نیز باید مورد توجه قرار داد. این دستگاه‌ها نیازمند داروهای ثبوت و ظهور فیلم هستند که این داروها جزو مخرب‌ترین مواد آلاینده زیست‌محیطی به شمار می‌رود. با ورود فناوری دیجیتال خوشبختانه توانستیم تولید و استفاده از این مواد را تقریبا به صفر برسانیم و درحال حاضر در معدود مراکزی از دستگاه‌های قدیمی‌استفاده می‌شود.

فولادی افزود: از سوی دیگر، دستگاه‌های جدید منجر به صرفه‌جویی در زمان، مکان و نیروی انسانی شده و نیز قابلیت بهینه‌سازی، مشابه‌سازی و ویرایش تصاویر را فراهم کرده است. نکته بسیار مهم دیگر در زمینه تفاوت فاحش رادیولوژی آنالوگ با دیجیتال بهره‌مندی از سیستم بایگانی و دسترسی آسان به تصاویر تشخیصی در نوع دیجیتال است که تحت عنوان سامانه پکس انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: پیش از این تصاویر به صورت دستی نزد دکتر برده می‌شد که انجام آن نیازمند صرف زمان بود؛ اما اکنون امکان مشاهده تصاویر در فضای مجازی فراهم شده و پزشک معالج در هر نقطه مکانی می‌تواند با استفاده از رایانه، تبلت یا موبایل، این تصاویر را از جمله رادیوگرافی، ام. آر. آی، سی‌تی‌اسکن و... مشاهده کند. همچنین امکان آن فراهم شده تا تصاویر و گرافی‌هایی که در شهر یا کشور دیگری تهیه شده، برای پزشک معالج یا رادیولوژیست‌ها برای تهیه «ریپورت» ارسال شود.

استقرار پکس در تمامی ‌بیمارستان‌ها

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، با بیان اینکه در سازمان تأمین‌اجتماعی تمامی ‌۸۰ مرکز بستری اعم از ملکی و هیأت‌مدیره‌ به سامانه پکس متصل شده است، اظهار کرد: در داخل بیمارستان‌ها امکان مشاهده تصاویر تشخیصی در همه بخش‌های درمانی از طریق سامانه پکس میسر است و در خارج از بیمارستان نیز دسترسی به تصاویر با درج «کد» و رمز عبور اختصاص یافته، فراهم می‌شود. همچنین از ۱۴۴ مرکز سرپایی، ۴۰ مرکز متصل به سامانه پکس است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ مرکز دیگر به این سامانه متصل شود.

کد خبر: 35610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =