انتظار برای یک پیروزیِ حیاتی با رنگ و بوی صعود

تیم ملی فوتبال ایران انگیزه بسیاری دارد که امروز و پس از پیروزی مقابل تیم سوریه صعود خود به جام جهانی را نزدیک و نزدیک‌تر کند.

به گزارش آتیه آنلاین، دیدار دو تیم ایران و لبنان که هفته گذشته در چارچوب آخرین مسابقه دور رفت مقدماتی جام جهانی برگزار شد، تجربه بزرگی برای اسکوچیچ و دستیارانش در تیم ملی بود. گل خوردن از تیم لبنان و عقب افتادن تیم ملی از حریفش ، بازی را گره زد و تیم ملی به سختی توانست از این گره خارج شود و به بازی برگردد. امری که قطعا با مدد دانش اسکوچیچ رقم خورد و البته کمی هم چاشنی شانس با خود به همراه داشت. 

بازی با لبنان البته موضوع دیگری را نیز برای ما روشن کرد و آن اینکه آنقدرها که به نظر می‌رسد، رسیدن به جام جهانی و رقابت‌های تیم ملی با رقیبانش در گروه A چندان هم ساده نیست. ایران با پیروزی مقابل تیم ملی لبنان با حفظ صدرنشینی برای بازی با سوریه آماده شد و حالا برای ادامه روند موفقیت‌آمیز تیم ملی به ۳ امتیاز مقابل سوریه نیاز دارد تا صدرنشینی را مسجل کرده و مسیر عمده‌ای از صعود را بپیماید. پیروزی مقابل تیم سوریه نفس راحت تیم ملی ایران در ادامه مسیر انتخابی جام جهانی است که تا حد زیادی حاشیه امنیت پیرامون تیم ملی ایران ایجاد خواهد کرد. بنابراین اهمیت این مسابقه به همین دلیل دو چندان است. 

تیم ملی دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی را امشب مقابل تیم قعرنشین سوریه شروع می‌کند، ولی با وجود فاصله یازده امتیازی دو تیم، بازی آسانی در انتظار ملی‌پوشان نیست. سوریه هنوز نتوانسته بردی به دست آورد و از ۵ بازی قبلی تنها دو امتیاز دارد، ولی این دلیل کافی نیست تا ۳ امتیاز بازی امشب در امان اردن را از حالا در حساب تیم ملی بدانیم.

سوریه در اولین بازی این مرحله در ورزشگاه آزادی کار تیم ملی را سخت کرد و به لطف تک گل دقیقه ۵۷ جهانبخش برنده شدیم. دو شکست دیگر سوریه مقابل کره جنوبی و لبنان هم با اختلاف تنها یک گل بوده و آنها دو تساوی مقابل امارات و عراق دارند.

آنچه از بازی رفت به خاطر داریم بازی پربرخورد سوریه است، بازیکنانی که برای تک تک توپ‌ها می‌جنگند و کار حریف را سخت می‌کنند. تجربه بازی هفته گذشته مقابل لبنان یادآوری می‌کند که هیچ حریفی را در این گروه نمی‌توان دست کم گرفت و کوچکترین اتفاقی ممکن است سرنوشت بازی را تغییر بدهد.

البته تیم ملی پتانسیل شکست سوریه حتی در شرایط میزبانی حریف با حضور تماشاگران را دارد، به شرطی که کادر فنی در روزهای گذشته ایرادهای بازی با لبنان را برطرف کرده باشد. با وجود برد دقایق پایانی در صیدا، ناهماهنگی‌های تیم ملی از چشم هواداران و کارشناسان دور نماند و بازی امشب مشخص می‌کند که کادر فنی چه واکنشی برای برطرف کردن آنها داشته است.

جهانبخش برای این بازی محروم است، ولی انتظار می‌رود که تغییرات تیم ملی فراتر از این جابه‌جایی اجباری باشد. اسکوچیچ در غیاب طارمی تصمیم گرفت مقابل لبنان با تک مهاجم بازی کند، ولی این روش جواب نداد و احتمالاً یک مهاجم کلاسیک جای قدوس را در ترکیب بگیرد. دست مربی کروات کاملاً باز است و روی نیمکت بازیکنان خیلی خوبی دارد که می‌توانند کیفیت بازی تیم ملی را ارتقا بدهند. بازی دادن به آنها می‌تواند رقابت در مجموعه تیم را افزایش دهد و انگیزه بازیکنان اصلی را بالاتر ببرد. همه بازیکنان و کادر فنی تیم ملی به خوبی می‌دانند که این بازی چقدر مهم است. چرا که ۳ امتیاز بازی امشب تیم ملی را به امتیاز ۱۶ می‌رساند و صعود به جام جهانی تقریباً قطعی خواهد شد.

سوریه با وجود قعرنشینی هنوز امیدش را برای کسب رده سوم و رفتن به مرحله پلی‌آف از دست نداده است، چرا که تنها سه امتیاز با لبنان فاصله دارد. با این حال غیبت عمر خریبین به دلیل مصدومیت کار این تیم را سخت می‌کند. سوریه علاوه بر خریبین، پنج غایب دیگر هم برای این بازی دارد. اخباری که در این روزها از وضعیت مصدومان این تیم منتشر شده نشان می‌دهد که سوریه در بهترین حالت خود قرار ندارد و احتمالاً  بازی آسانی در انتظار تیم ملی است اما می‌دانیم که بازی با چنین تیم‌هایی به دلیل سوابق تاریخی و سیاسی همیشه بازی‌هایی خارج از میدان فوتبال بوده و حواشی فراوانی غیر از کیفیت فنی و تاکتیکی بر آن اثر می‌گذارد.

از این رو و با همه چیزهایی که روی کاغذ درباره سوریه می‌دانیم و این تیم را به حریفی آسان برای تیم ملی تبدیل می‌کند، نباید این بازی را دست‌کم گرفت تا به مشکلاتی که تیم ملی در دیدار با لبنان دچار شد، مجدد دچار نشود. 

کد خبر: 35201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =