حال این روزهای تئاتر خوب است

دومین ماه پاییز در حالی سپری می شود که صحنه نمایش از حضور هنرمندان این عرصه و مردم مشتاق به تئاتر گرم و پررونق است.

به گزارش آتیه آنلاین، ۲۷ شهریور ماه بود که به دنبال افزایش واردات واکسن و تسریع در تزریق آن و تغییر رنگ کرونایی تهران، بالاخره ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو را صادر کرد. در همین بازه زمانی کوتاه بار دیگر هنرمندان تئاتر و گروه‌های متقاضی اجرا، خود را مهیای میزبانی از مخاطبان هنر تئاتر کردند و حالا با گذشت قریب به دو ماه از اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش این روزها سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر با وجود شرایط کرونا به گونه ای ست که مدیرعامل مجموعه «تئاتر شهر» گفت: استقبال از نمایش‌های روی صحنه این روزها به قدری بالا است که ما تقریباً از تمام ظرفیت‌های مجاز ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده می‌کنیم و معمولاً بلیت‌های نمایش‌ها چند روز قبل از اجرا به فروش می‌رسد و این خیلی خبر خوشایندی است.

در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

تئاتر شهر میزبان «بانوی محبوب من» گلاب آدینه

در تالار اصلی هم از روز پنجشنبه بیستم آبان ماه نمایش «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر و بازنویستی متن و کارگردانی گلاب آدینه میزبان مخاطبان تئاتر است.

ین نمایش بر اساس فیلم «بانوی زیبای من» به کارگردانی  جرج کیوکر و فیلم‌نامه‌ای از آلن جی لرنر با اقتباس از نمایشنامه «پیگمالیون» اثر جرج برنارد شاو به روی صحنه می‌رود. تاکنون حضور نورا هاشمی و کامبیز امینی بعنوان  بازیگران اصلی این نمایش قطعی شده است و اسامی دیگر بازیگران بزودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. داستان این نمایش درباره استاد آواشناسی دانشگاهی است که با دوست زبان‌شناس خود  شرط می‌بندد تا دختر گل فروش و عامی لندنی را تبدیل به بانویی متشخص کند تا در میهمانی‌های اشرافی بدرخشد. گروه بازیگران را رضا عمرانی، نورا هاشمی، جلیل فرجاد، امیر غفارمنش، میلاد ورجاوند، شبیر پرستار، مرتضی امینی تبار و گلشید بحرایی و هنرمندان دیگری چون علی دولت یاری، علی دولت یاری، حامی قنبر زاده و... تشکیل می دهند.

«بیماری خانواده میم»  در سالن سایه

با پایان گرفتن تئاتر «تن‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی که طی هفته‌های گذشته با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد بود، نمایش «بیماری خانواده میم» به نویسندگی فائوستو پاراویدینو و کارگردانی سروش طاهری از روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه در تالار سایه اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۸۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود، (به ترتیب حروف الفبا) : مانلی حسین‌پور، آرزو شیخی، محمدرضا صولتی، سالار کریم خانی، امید مصباحی، رامتین مقدادی به عنوان بازیگر حضور دارند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده میم مادر خود را از دست داده است؛ اما در همین شرایط عاشق شدن دختر دوم خانواده شرایط آشفته خانواده را آشفته‌تر می‌کند. در این بین خانواده میم حتی نامزد دختر خود را نمی‌شناسند. این عدم شناخت موقعیت‌های کمیکی را ایجاد می‌کند که به جریانی دیگر ختم می‌شود.»

«بابا آدم» در سالن چهارسو

نمایش «بابا آدم» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج بعد از اتمام اجرای عمومی نمایش افسانه ببر در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

لیلی عاج نویسنده نمایشنامه تحسین شده «سالی که دوبار پاییز شد» پیش از این نمایش‌های موفقی نظیر «خواب زمستانی»، «قندخون» و «کمیته نان» را روی صحنه برده است و سال گذشته نیز با نمایش «کجایی ابراهیم» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت. در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: باباآدم پای دیوار بلا نشسته و یه نفس بچه‌شو صدا می‌زنه، اونقدر آجر خورده تو سرش که به گرفتن جنازه پسرش هم رضایت داده و...

ایرانشهر میزبان بیل‌مَن

تازه‌ترین تجربه کارگردانی مهدی چاکری از روز دوشنبه (۱۰ آبان) در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

بر این اساس، بازیگران (به ترتیب حروف الفبا) به شرح زیر معرفی می‌شوند:الهه اَفشاری، مهشید آقاخانی، داوود پژمانفر، نوید حق‌بیان، یاسمن دهقانی، یاسمن رضازاده، امید زردشت، مازیار سیدی، کتایون سلطانی، آوا شریفی، آرش فلاحت‌پیشه، احمدرضا مقدسی، شیما ملکی، صادق ملکی، داوود ونداده.

در خلاصه داستان نمایش می‌خوانیم: «کریستی بیلمَن بعد از قتل اتفاقی پدرش به روستایی می‌رسد که آنجا به افرادی که پدرشان را کشته‌اند لقب دلاور می‌دهند، اما ...»

روایتی از خالق پینوکیو در تماشاخانه ایرانشهر

نمایش "ژپتو" به نویسندگی و کارگردانی «اوشان محمودی» نیز از ۱۰ آبان ماه در ایرانشهر سالن استاد ناظر زاده کرمانی به روی صحنه می رود.

"ژپتو" که پیش از این با نام "پاپ ژپتو" در بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده بود در هفت بخش از هشت بخش این جشنواره کاندید تندیس شد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی «اوشان محمودی» از ۱۰ آبان ماه در ایرانشهر سالن استاد ناظر زاده کرمانی به روی صحنه می رود. در خلاصه این نمایش می خوانیم پینوکیو هیچ وقت یک عروسک نبود و حتی ژپتو نه نجار بود نه عروسک‌ساز، اون فقط یه پدر ... نه نه! یه بابا ... اونم نه، اون یه انسان معمولی با عادتی خاص بود که ...بازیگران این نمایش عبارتند از:صادق برقعی، علی تاریمی، پارمیدا حسینی، محمد شهریار، بی تا عزیزاُقلی، آذین نظری

نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده در سالن سمندریان

نمایش «کلاس زندگان» به کارگردانی میلاد نیک‌آبادی و تهیه‌کنندگی نوید محمد زاده از۱۷ آبان تا ۱۰ آذر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد بود.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده: تعدادی دانش‌آموز در یک مدرسه با معلمشان مشغول تحصیل هستند که اتفاقاتی رخ می‌دهد.

در این نمایش آوا تدین، مرتضی حسین‌زاده، سجاد حمیدیان، شبنم دادخواه، دنیز دانش، کورش دانشور، طاهره هزاوه به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «افلیا» در تماشاخانه استاد انتظامی

نمایش «افلیا» به کارگردانی مسعود طیبی با بازی روژین پناهی از ۱۲ آبان در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است.

مسعود طیبی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر پیش از این نمایش‌های «هملت»، «یک عاشقانه تلخ جدایی/ رومئو/ ژولیت» و «خون به پا می‌شود» را براساس آثار ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس انگلیسی کارگردانی کرده‌است. روژین پناهی در اولین تجربه بازیگری خود در این اثر تک پرسوناژ به ایفای نقش می‌پردازد.

«اتاق سفید» در خانه هنرمندان ایران

نمایش «اتاق سفید» به نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد و کارگردانی مهسا جعفری و مسعود هاشمی‌نژاد نیز از ۱۳ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده‌است: «اتاق سفید» گروتسکی است در فضایی فانتزی که رویکرد جدیدی نسبت به عشق و مرگ دارد.»هستی اقدامی، سبحان ترونده، محمد حضرتی، زهراحیدری، کوروش دهیار، عسل رحیمی، امیر ‌رمضانی، عرفان علی لیواری، صاحبه معصومی، امیررضا نمازی بازیگران این نمایش هستند.

مهرگان میزبان نمایش «ابزورماتیک»

نمایش «ابزورماتیک» به نویسندگی و کارگردانی بهنام نوروزی و تهیه‌کنندگی نورا نجمی از ۱۲ آّبان تا ۲۵ آبان ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده‌است: «من انقدر بالا می روم که کسی نتواند مرا نبیند حتی با دستهای خونی یا به درک که من می خواهم ستاره شوم. قهوه پدرم سرد شد.»این نمایش در ۳ اپیزود با بازی اسماعیل کیان، الناز غیاثی، تایماز بختیاری و حسانه رحیمی در اپیزود اول، علیرضا نیک‌خواه، نگار لطفی، ملیکا خسروی، امین علی‌اکبری و دانیال سوری در اپیزود دوم و محمدرضا حسینی، مریم فرجاد، کیوان کاظمی‌خواه و حدیثه حیدری در اپیزود سوم اجرا می‌شود.

کد خبر: 34752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =