سنگربانان بی‌هیاهوی بهداشت جامعه

در هزارتوی خدمات بیمارستانی، افرادی مشغول به کار و فعالیت هستند که دشوارترین خدمت بیمارستان را برعهده ‌دارند: کارگران امحاء زباله. بخش امحاء زباله بیمارستان‌ مکانی است که مسئولیت سلامت افراد یک جامعه بر دوش کارگران این بخش سنگینی می‌کند و اگر بی‌خطرسازی و امحاء زباله به درستی انجام نشود (آن‌هم در شرایطی مانند همه‌گیری کرونا) می‌تواند سلامت مردم و محیط‌زیست را دستخوش مخاطرات فراوان کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فعالیت در چنین بخشی و سروکار داشتن با تجمیع عفونت‌های بیمارستانی، در وضعیتی که بخار ناشی از دستگاه‌ها، نفس کشیدن را سخت و زخم‌های سرسوزن سلامت را تهدید می‌کند، به طور حتم نیاز به برخورداری از روحیه فداکاری دارد که کارگران امحا، این مسئولیت را پذیرفته و بی‌هیچ هیاهویی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

متصدی اتوکلاو امحاء زباله‌ بیمارستان تأمین‌اجتماعی فرخشهر از این دسته از افراد به شمار می‌رود؛ مسئولیت پذیری و ایفای وظایف خالصانه‌ او در واحد امحاء، زبانزد خاص و عام شده و بازرسان وزارت بهداشت و محیط زیست، از او به عنوان یک اپراتور نمونه یاد می‌کنند.

محمد رضازاده، امحای زباله‌های بیمارستانی را جزو اقدامات بسیار ضروری برای حفظ بهداشت افراد جامعه و محیط زیست می‌داند و می‌گوید: «قبل از کرونا، روزانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ کیلو زباله جمع‌آوری می‌شد؛ اما پس از کرونا این میزان به روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو در در این بیمارستان ۲۲۴ تختخوابی افزایش یافته است».

وضعیت دستگاه‌ها و تجهیزات

وی دستگاه امحاء زباله موجود در بیمارستان را بسیار مناسب ارزیابی می‌کند که از نوع ایرانی بوده و دارای دیگ بخار مرکزی است؛ می‌افزاید: «۱۰ سال است که با آن کار می‌کنم. دستگاه خوبی است و تمام پایش‌ها را جواب داده و تست ویال میکروب آن همه منفی می‌شود. این یک دستگاه هزار لیتری است و در موقعیت کرونا، برخی از روزها ۱۵ تا ۲۳ سیکل استریل انجام می‌دهیم.»

او که تا سال‌ها تنها کارگر واحد امحای زباله‌ها بود، به تازگی و در شرایط کرونا که حجم کارها افزایش یافته، یک نیروی انسانی دیگر در این واحد به کار مشغول شده است؛ ادامه می‌دهد: «۱۰ سال دست‌تنها کار کردم و تقاضا داشتم که یک کارگر دیگر به کمکم بیاید. برخی روزها از ساعت ۴ صبح سرکار حاضر می‌شدم و ۱۲ شب به منزل بازمی‌گشتم.»

رضازاده کار کردن در واحد امحا را سراسر خطرناک توصیف کرده و اظهار می‌کند: «اگر مشکلی برای دیگ بخار پیش بیاید، ممکن است منفجر شود. علاوه بر آن، خطراتی مانند عفونت‌ و «نیدل استیک» (ایجاد زخم سرسوزن از طریق سرنگ یا اشیاء تیز در انگشتان) وجود دارد و من هر ماه چند بار تست «نیدل استیک» می‌دهم.»

خواسته و انتظارات متصدیان امحاء

متصدی اتوکلاو امحاء زباله‌ بیمارستان تأمین‌اجتماعی فرخشهر، که در آستانه بازنشستگی قرار دارد، انتظار داشت که در این مدت از وضعیت قراردادی خارج و به پیمانی تبدیل شود، اما این خواسته او برآورده نشده است، می‌گوید: «همه بچه‌های امحاء زباله انتظار دارند که سختی کار برای ما در نظر گرفته شود یا از حالت شرکتی خارج و استخدام شویم. این مسائلی است که ما انتظار داریم اما راه به جایی نمی‌بریم؛ اما از مسئولان بیمارستان و تأمین‌اجتماعی استان تشکر می‌کنم که به جای سختی کار به من تشویقی داده می‌شود و نیز از همه همکاران امحاء زباله تشکر می‌کنم که با جان و دل کار می‌کنند.»

سنگربانان بی‌هیاهوی بهداشت جامعه

کد خبر: 34516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =