لبنان و سوریه؛ نبردهای حیاتیِ شاگردان اسکوچیچ

تیم ملی فوتبال ایران مسابقات خود در مسیر کسب سهمیه جام جهانی را از سر می‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین،  تیم ملی فوتبال ایران در چند قدمی آغاز مجدد مسابقات انتخابی جام جهانی قرار دارد و باید روز پنج‌شنبه پنجمین بازی خود را در مسیر رسیدن به بلیت جام جهانی قطر مقابل تیم ملی لبنان برگزار کند. بعد از این مسابقه تیم ایران پنج روز فرصت دارد تا خود را آماده ششمین مسابقه خود کند. بازی‌ای که باید مقابل تیم سوریه برگزار شود.

تیم ملی فوتبال ایران در مسیر مسابقات انتخابی جام جهانی تا کنون چهار مسابقه را برگزار کرده است و  با کسب ۱۰ امتیاز از این چهار بازی، صدرنشین گروه اول انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا هستند. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آنها هم کره جنوبی با هشت امتیاز است و بعد هم نوبت به لبنان پنج امتیازی می‌رسد که رقیب پیش‌روی ایران است.

این دو بازی پیش رو برای تیم ملی ایران بسیار مهم است و اگر شاگردان اسکوچیچ موفق شوند در این دو مسابقه حداکثر امتیازات را تصاحب کنند، ۹۹ درصد مسیر رسیدن به جام جهانی را طی کرده‌اند. دو بازی سرنوشت ساز که باید منتظر ماند و دید در نهایت با چه نتایجی برای تیم‌ها رقم خواهد خورد. اما وضعیت تیم ملی ایران پیش از این دو بازی مهم چگونه است؟

آنچه مسلم است این است که در صورت کسب ۶ امتیاز از این دو دیدار، وضعیت تیم ملی در مسیر جام جهانی بسیار بهتر می‌شود. با توجه به وضعیت کنونی مثلا اگر لبنان با عراق دیدار می‌کند، به واسطه رتبه بهتر لبنان در مقایسه با عراق، برد احتمالی به لبنان می‌رسد. به‌این‌ترتیب ازآنجاکه ایران تیم صدرنشین گروه اول است و سردار آزمون هم به اهمیت پیروزی در دو بازی برابر لبنان و سوریه اشاره کرده، مشخص می‌شود اگر این دو برد احتمالی برای تیم ملی ایران حاصل شود، ایران بعد از دو بازی پیش‌رو ۱۶ امتیازی می‌شود. حال از آنجا که از هر گروه دو تیم نخست مستقیم به جام جهانی می‌رسند، ایدئال‌ترین حالت ممکن این است که کره جنوبی، تیم دوم جدول هم هر دو بازی‌اش را ببرد. کره در همان روزهایی که ایران بازی دارد به ترتیب با امارات و عراق دیدار خواهد کرد. دو برد احتمالی برای کره جنوبی، امتیازات این تیم را هم به عدد ۱۴ خواهد رساند.

حال به غیر از این بازی‌ها، عراق با سوریه و لبنان با امارات هم بازی خواهند کرد. اگر همان قاعده برتری تیم‌های قوی‌تر در جدول رعایت شود، باید عراق را برنده بازی با سوریه و لبنان را برنده بازی با امارات دانست. به‌این‌ترتیب در پایان دو بازی پیش‌رو، شش امتیاز به حساب تیم‌های ایران و کره جنوبی واریز می‌شود و سه امتیاز هم برای مصاف تیم‌های لبنان و عراق. با فرض اینکه این معادلات همگی درست از آب دربیایند، جدول رده‌بندی بعد از ۲۵ آبان به این ترتیب خواهد بود که ایران با ۱۶، کره جنوبی با ۱۴، لبنان با هشت و عراق با شش امتیاز در رده‌های اول تا چهارم قرار خواهند گرفت. حال با اشاره به این مورد که هنوز چهار بازی برای هر تیم در این گروه باقی می‌ماند، پس عملا پای ۱۲ امتیاز دیگر در میان است. از آنجا که فاصله ایران ۱۶ امتیازی با عراق شش امتیازی در فاصله چهار هفته مانده به پایان وجود دارد، پس ایران نه ۹۹ درصد؛ بلکه با درصد پایین‌تری، همچنان بخت صعود به جام جهانی را برای خودش حفظ خواهد کرد.

در این معادلات احتمالی، پس از دو بازی، فقط دست تیم‌های امارات و سوریه به ایران نخواهد رسید و سه تیم دیگر یعنی کره جنوبی، لبنان و عراق همچنان شانس صعود برایشان باقی خواهد ماند. همان‌طورکه عنوان شد، این معادلات همه براساس احتمالات در نظر گرفته شده؛ ولی درست مطابق با چیزی که سردار آزمون گفته، پیروزی در این دو بازی، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون برای زنده‌ماندن شانس صعود به‌عنوان تیم نخست این گروه به جام جهانی، چاره‌ای به غیر از کسب شش امتیاز از دو بازی باقی نمی‌ماند. این احتیاج به برد و کسب شش امتیاز از دو بازی پیش‌رو در شرایطی یکی از واجبات تیم ملی است که این روزها جو اردوی شاگردان دراگان اسکوچیچ به‌شدت تحت تأثیر دعوت‌نشدن مهدی طارمی است. علاقه‌مندان به فوتبال و هواداران تیم ملی بسیار نگران هستند که این شرایط جو تیم ملی را تحت الشعاع قرار داده و موجب شود که کسب پیروزی در این مسابقات آسان به دست نیاید. 

کد خبر: 34381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =