بازار داغ تئاتر در روزهای پاییزی

روزهای سرد پاییز در حالی سپری می شود که صحنه نمایش از حضور هنرمندان این عرصه و مردم مشتاق به تئاتر گرم و پررونق است.

به گزارش آتیه آنلاین، ۲۷ شهریور ماه بود که به دنبال افزایش واردات واکسن و تسریع در تزریق آن و تغییر رنگ کرونایی تهران، بالاخره ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو را صادر کرد. در همین بازه زمانی کوتاه بار دیگر هنرمندان تئاتر و گروه‌های متقاضی اجرا، خود را مهیای میزبانی از مخاطبان هنر تئاتر کردند و حالا با گذشت قریب به دو ماه از اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش این روزها سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر با وجود شرایط کرونا به گونه ای ست که مدیرعامل مجموعه «تئاتر شهر» گفت: استقبال از نمایش‌های روی صحنه این روزها به قدری بالا است که ما تقریباً از تمام ظرفیت‌های مجاز ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده می‌کنیم و معمولاً بلیت‌های نمایش‌ها چند روز قبل از اجرا به فروش می‌رسد و این خیلی خبر خوشایندی است.

در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

«بیماری خانواده میم» به تئاتر شهر رسید

با پایان گرفتن تئاتر «تن‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی که طی هفته‌های گذشته با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد بود، نمایش «بیماری خانواده میم» به نویسندگی فائوستو پاراویدینو و کارگردانی سروش طاهری از روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه در تالار سایه اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۸۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود، (به ترتیب حروف الفبا): مانلی حسین‌پور، آرزو شیخی، محمدرضا صولتی، سالار کریم خانی، امید مصباحی، رامتین مقدادی به عنوان بازیگر حضور دارند.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده میم مادر خود را از دست داده است؛ اما در همین شرایط عاشق شدن دختر دوم خانواده شرایط آشفته خانواده را آشفته‌تر می‌کند. در این بین خانواده میم حتی نامزد دختر خود را نمی‌شناسند. این عدم شناخت موقعیت‌های کمیکی را ایجاد می‌کند که به جریانی دیگر ختم می‌شود.»

گلاب آدینه «بانوی محبوب من» را روی صحنه می‌برد

در تالار اصلی هم از روز پنجشنبه بیستم آبان ماه نمایش «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر و بازنویستی متن و کارگردانی گلاب آدینه میزبان مخاطبان تئاتر است.

این نمایش بر اساس فیلم «بانوی زیبای من» به کارگردانی  جرج کیوکر و فیلم‌نامه‌ای از آلن جی لرنر با اقتباس از نمایشنامه «پیگمالیون» اثر جرج برنارد شاو به روی صحنه می‌رود. تاکنون حضور نورا هاشمی و کامبیز امینی بعنوان  بازیگران اصلی این نمایش قطعی شده است و اسامی دیگر بازیگران بزودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. داستان این نمایش درباره استاد آواشناسی دانشگاهی است که با دوست زبان‌شناس خود  شرط می‌بندد تا دختر گل فروش و عامی لندنی را تبدیل به بانویی متشخص کند تا در میهمانی‌های اشرافی بدرخشد.

میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از "هار "

افشین زمانی نمایش"هار یا سرگذشت مردی که در هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود" را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می برد.

"هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود" دومین بخش از یک سه‌گانه است که اولین بخش آن"شازده احتجاب" بود که سال ۹۸ اجرا شد. این سه‌گانه بر مبنای کاراکترهای تاریخی ایران نگاشته شده است.افشین زمانی پیش از این طراحی و کارگردانی آثاری نظیر"ننه دلاور"،"آندورا"،"خاطرات هنرپیشه نقش دوم"،"پایان بازی" و"شازده احتجاب"را به عهده داشته و این روزها در حال آماده سازی این نمایش برای اجراست.

این اثر پیش از این در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و در شش بخش کاندیدای دریافت جایزه شد و در بخش بازیگری برگزیده شد.

نمایش «افسانه ببر» در تالار چهارسو

«افسانه ببر» عنوان اثر نمایشی جدید به نویسندگی داریو فو است که با برگردان و اقتباس و بازی صدرالدین زاهد  از روز سه‌شنبه بیستم مهر ماه به روی صحنه رفته و  تا پایان این هفته میزبان مخاطبان در تالار چهارسو تئاتر شهر است. یکی از جلوه‌های متفاوت و جالب توجه اثر، حضور صدرالدین زاهد به عنوان مترجم، کارگردان و تنها بازیگر این تئاتر بعد از ۴۶ سال دوری از تئاتر شهر است.در خلاصه داستان این نمایش که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۵۵ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار قشقایی به صحنه می‌رود، آمده است: «داستان باغ وحش، روایت رویارویی مردی است از طبقه نسبتا مرفه با شخصی که زندگی‌اش بر روال معمول جامعه نیست. جدال سرخوشانه آنها به تراژدی می‌انجامد».

نمایش «هیچی» در خانه نمایش مهرگان

نمایش «هیچی» به کارگردانی ملیکا زاهدی و تهیه کنندگی حامد شیخی از ۱۶ آبان ساعت ۱۷ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.نمایش «هیچی» نوشته ایاودوکیموس تسولاکیدیس با ترجمه سکینه عرب نژاد است و بن بستی را نشان می‌دهد که انسان دوره مدرن در آن به دام می افتد.دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: حامد شیخی، بازیگران: پرنیا سراج، بهرام مصطفایی، ملیکا زاهدی، مهوش زهدی، محمد مرادی، امیرحسین محمدی، سرمایه گذار: زهرا وفایی، مجری طرح، طراح پوستر و بروشور: فاطمه عبدالرحیمی، مشاور کارگردان: مجتبی جعفری پور، دستیار کارگردان: یگانه یغمائیان، روابط عمومی: فاطمه مجدنیا، مدیر تولید: امیرمسعود رجبی، طراح و مجری گریم: مبینا محمدی، عکاسان: فاطمه مجدنیا، مهرداد حسین زاده.

دیدن «دست نوشته‌های اشکان اتابکی» در فرهنگسرای نیاوران

نمایش «دست نوشته‌های اشکان اتابکی» به کارگردانی و نویسندگی محمد میرعلی اکبری از ۱۶ آبان ساعت ۱۹در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‎رود.نمایش «دست نوشته‌های اشکان اتابکی» داستانی است در ژانر اجتماعی، با فضای دراماتیک و پر چالش، به همراه صحنه هایی نوستالژیک از دهه ۶۰ و صحنه‌هایی از رویدادهایی در آینده که همگان مشتاقانه به انتظار نشسته‌اند؛ روایتی از لحظات سخت تصمیم گیری، لحظات تلخ انتظار و رویارویی با حقیقت، داستان عشق و جنون، روایت مرگ و زندگی، داستانی از عشق روجا، دختری که از کودکی عاشق پسری به نام اشکان اتابکی بوده، پسری با ایده هایی عجیب برای رقم زدن اتفاقاتی در آینده، حال اشکان سالها است که ناپدید شده و روجا بی‌تابانه به دنبال اوست.

‌‎رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا جهت بازدید الزامی است.

کد خبر: 34047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =