شوک جبلی به تلویزیون

این روزها شنیده‌ها از تحولات اساسی در ساختار صداوسیما حکایت دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، در سال جاری با توجه به پایان یافتن مدت زمان حکم علی عسگری در صداوسیما، خبر انتصاب یکی از معاونان او به ریاست سازمان صدا و سیما به طور جدی مطرح شد. اگرچه در این مدت گزینه‌هایی چون شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صداوسیما نیز مطرح بوده‌اند اما جدی‌ترین گزینه تصدی بزرگترین و فراگیرترین رسانه کشور، پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما بود که در نهایت اوایل مهرماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی ایشان را به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کردند. حدودا  یک ماه پیش بود که مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صداوسیما برگزار شد و پیمان جبلی در آن مراسم عنوان کرد که صداوسیما باید انعکاس‌دهنده صدا و دغدغه همه مردم باشد و به همین دلیل تحولات را انجام خواهد داد. همین شد که از همان ابتدا امیدهای بسیاری برای تغییر در مهمترین نهاد رسانه‌ای کشور از سوی جبلی شکل گرفت.

حالا به نظر می رسد تغییرات خیلی سریع کلید خورده است؛ وقتی که  هفته گذشته بحران بنزین پیش آمد کمتر کسی فکر می‌کرد تلویزیون به این ماجرا ورود کند اما سازمان صداوسیما و به خصوص بخش‌های خبری آن عملکرد مناسبی داشتند به گونه ای که سیدعباس صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت: «حضور بهنگام و صادقانه صداوسیما در بحران بنزینی یک تجربه موفق بود. اصل اولیه در رسانه موفق، سرعت، صداقت و امانت است. گام‌های نخستین ستودنی است. منتظر می‌مانیم.»از طرفی پس از انتصاب داماد علیرضا زاکانی، شهردار تهران، بخش خبری ۲۰:۳۰ با مقایسه گفته‌های قبلی زاکانی در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری با عمل این روزهایش گزارش مفصلی درباره این موضوع منتشر کرد. در همین راستاعباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از پخش خبر انتصاب داماد زاکانی قدردانی کرد و از آن به عنوان گامی‌بلند برای انعکاس صدا و دغدغه جمهور مردم و فاصله گرفتن از اینکه این رسانه صرفا صدای احزاب، اقشار و افراد خاص باشد، یاد کرد. این در حالی ست که اوایل هفته گذشته ماجرای «سیلی به استاندار» که در شبکه‌های اجتماعی پیچید تلویزیون نیز در یک اقدام کم سابقه به این ماجرا پرداخت.

تغییر در بخش‌های خبر

در ادامه پس از انتصاب علیرضا خدابخشی به‌عنوان معاون سیاسی سیما، مدیران شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما تغییر کردند. معاون سیاسی سازمان صداوسیما نیز مدیران شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما را تغییر داد و حسن عابدینی به‌عنوان سرپرست خبرگزاری صداوسیما و شهرام وثوقی‌راد به‌عنوان سرپرست شبکه خبر منصوب شدند. سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیما در واکنش به این تغییر ناگهانی نوشته است: «امشب که در بیمارستان متوجه شدم بار مسئولیت از دوش این بنده حقیر برداشته شد، واقعا خدا را شکر کردم و امیدوارم دوستان بعدی در ادامه مسیر موفق و موید باشند.»

دستور توقف ۱۵ سریال مناسبتی صدا و سیما

از طرفی حالا شنیده می‌شود پیمان جبلی رئیس جدید صدا و سیما دستور توقف ۱۵ سریال را هم صادر کرده  است که در میان آن ها سریال های نوروز و رمضان هم به چشم می‌خورد. به گزارش سینما دیلی، پیمان جبلی یک شورا برای سامان دهی به سریال ها تشکیل داده و ماموریت اصلی را به سیما فیلم سپرده است. رئیس تازه صدا و سیما عزم خود را جزم کرده تا حوزه سریال سازی تکانی اساسی بخورد. از جمله این که واسطه ها از بین برود، قدرت به طور کامل دست سیما فیلم باشد و نظارت خودش بر تولید آثار بیشتر شود. حالا او در نخستین گام دستور توقف ۱۵ سریال که در مرحله پیش تولید یا در آستانه تولید هستند، را داده است تا شورای معتمد او بتواند نظارت کافی داشته باشد. چه بسا برخی از این سریال ها هم برای همیشه متوقف باقی بمانند. در این میان فقط با «زیرخاکی ۳» موافقت شده که بزودی تولید آن برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه یک شروع خواهد شد. حالا اما سریال های مناسبتی شبکه ها باید منتظر دستور بمانند و مشخص نیست در ساختار تازه آن ها مجوز دوباره ساخت خواهند گرفت یا طرحی دیگر جایگزین می شود. باید دید آیا سیستم کنونی صدا و سیما در برابر چنین تصمیم های بزرگی انعطاف کافی داراست؟ مدیر شبکه ها و مدیران گروه فیلم و سریال شبکه ها در ساخت سریال ها دخالت نخواهند داشت؟»

گویا این پایان کار نیست و شنیده‌ها حاکی از آن است که جبلی به‌دنبال تغییر در معاونت‌های رسانه ملی است و می‌خواهد برخی از شبکه‌ها را نیز حذف کند. حالا به نظر می رسد تغییرات بنیادین در رسانه ملی پس از سال‌ها کلید خورده است و  شاید دیگر بتوان پس از سالها امیدوار بود که رسانه ملی بار دیگر به جایگاه اصلی خود بازگردد.

کد خبر: 33428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =