تصمیم‌گیری برای انتقال آب بر اساس استنباط‌های یک سویه

بیش از ۸۰ تن از اساتید دانشگاه و عضو هیات علمی به همراه ۲۳ سمن تخصصی در نامه به رئیس جمهور خواستار توقف طرح انتقال آب خزر به سمنان شدند. آنها در این نامه تصویب طرح انتقال آب خزر را بر اساس استنباط‌های یک سویه در دولت‌های قبل معرفی کردند.

به گزارش آتیه آنلاین، امضا کنندگان نامه با اشاره به نیازهای آبی استان سمنان، خواستار توقف پروژه‌ انتقال آب خزر به سمنان شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «در دولت‌های قبلی، بر اساس استنباط‌های یک سویه و بعضا پیگیری‌های برخی از نمایندگان مردم در مجلس، افراد ذی‌نفع یا سیاسیون فاقد صلاحیت فنی و جامع‌نگری در منافع ملی برای موضوعاتی نظیر انتقال آب از استان مازندران، زمان، بودجه و هزینه‌های زیادی صرف شده است. بر اساس سوابق موجود، گروه‌ها یا شرکت‌های مهندسین مشاور با ارائه مطالعات ضعیف، فاقد پیوست زیست محیطی (که ضرورت تهیه آن مستند به دستور مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است) و بدون پیوست اجتماعی و بررسی همه جانبه، آثار منفی و تبعات انتقال آب بر تضعیف نقش این استان در امنیت غذایی کشور، پیامدهای اقتصادی، مهاجرت از روستا، ریزش اشتغال و نارضایتی مردم استان مازندران، تصمیم‌سازی‌های اشتباه و واجد خسارت جبران نشدنی را صورت داده و حتی برای آنها بودجه مصوب دریافت شده است.

در حالی‌که امکان تامین آب برای استان‌های متقاضی، با استفاده از گزینه‌های کم ضرر، با هزینه کمتر و تبعات زیست محیطی قابل جبران وجود داشته و دارد. البته یکی از دلایل اهتمام متقاضیان انتقال آب از دریای خزر و رودخانه‌های مازندران، عدم محاسبه هزینه واقعی آب و انتقال آن، شامل خسارات زیست محیطی و امنیت غذایی است.»

در متن این نامه به عدم رعایت شروط و الزامات انتقال آب بین حوضه‌ای اشاره شده است.

امضا کنندگان نامه از رئیس جمهور خواستند: «با توجه به نقش استان مازندران در امنیت غذایی کشور، مشکلات و چالش‌های موجود در تامین حتی آب شرب ساکنین و نیز بیش از بیست میلیون مسافر و مهاجران هفتگی این استان، انتظار دارد دستور فرمایید حسب سیر بررسی‌های مفصل قبلی در مراجع یاد شده و پیامدهای زیست محیطی امنیت غذایی، اشتغال، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی انتقال آب، که سوابق آن در کمیسیون کشاورزی و نهادهای ذیربط موجود است، موضوع انتقال آب از دریای خزر و نیز رودخانه‌های استان مازندران به سایر استان‌ها منتفی گردد».

لازم به یادآوری است: کلنگ طرح انتقال آب خزر به سمنان در سال ۹۱ و در دولت محمود احمدی‌نژاد به زمین زده شد. در ۱۹ فروردین سال ۹۱ مجید نامجو، وزیر وقت نیرو به رسانه‌ها گفت: «طرح انتقال آب خزر به سمنان به زودی با سفر رئیس جمهوری به استان مازندران و در محل احداث آب شیرین کن کلنگ زنی می‌شود. با اجرا و بهره‌برداری از این طرح، آب مورد نیاز استان‌های مختلف از جمله سمنان تامین می‌شود».

۲۸ فروردین ماه سال ۹۱ نیز محمود احمدی نژاد با حضور در استان سمنان، کلنگ پروژه را به زمین زد. احمدی نژاد در مراسم کلنگ زنی گفت: «طرح انتقال آب از دریای مازندران به حوزه فلات مرکزی ایران شش، هفت استان از جمله جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و چندین استان دیگر را که نیازمند آب هستند در بر می‌گیرد و این کار بزرگی است. البته به نحوی برنامه‌ریزی شده است که در مسیر این انتقال آب هر جا در مسیر احتیاج به آب بود این آب تامین شود و در واقع این طرح نه تنها به منابع آبی استان ان‌شاءالله لطمه نمی‌زند، بلکه ان‌شاءالله در راستای تکمیل و پشتیبانی نیز خواهد بود.»

این پروژه با تغییر دولت برای انجام مطالعات بیشتر محیط زیستی متوقف شد اما در آذرماه سال ۹۷، در جریان سفر حسن روحانی به سمنان وی خبر از اتمام مطالعات کارشناسی در ارتباط با این پروژه داد.

روحانی در جمع مردم سمنان گفت: «مشکلات حل شده و دولت آمادگی دارد اگر سرمایه‌گذاری بخواهد وارد کار شود، امکانات لازم را برای انتقال آب در اختیارش بگذارد.»

حال با روی کار آمدن دولت سیزدهم با توجه به تبعات ناگوار انتقال آب خزر و جنگل‌تراشی گسترده در مسیر انتقال آب، فعالان محیط زیست بار دیگر از رئیس جمهور خواسته‌اند که اجرای این پروژه متوقف شود.

متن کامل نامه و اسامی امضا کنندگان را اینجا ببنید.

کد خبر: 31909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =