اوپک پلاس به سقف تولید نرسید

اوپک و متحدانش بار دیگر موفق نشدند طبق اهداف تعیین شده نفت کافی تولید کنند و کمبود عرضه را همزمان با احیای جهان از پاندمی ویروس کرونا تشدید کردند.

به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: بلومبرگ به نقل از نمایندگان اوپک پلاس نوشت: این گروه تولیدش را ۱۵ درصد بیش از میزانی که برای سپتامبر برنامه ریزی کرده بود، کاهش داد در حالی که این میزان در اوت ۱۶ درصد و در ژوییه ۹ درصد بود.

این وضعیت منعکس کننده ناتوانی بعضی از اعضای این گروه شامل آنگولا، نیجریه و جمهوری آذربایجان برای افزایش تولید به سطح توافق شده به دلیل عدم سرمایه گذاری، اکتشاف و مسائل دیگر است. از نظر تئوری، اوپک پلاس می توانست طبق توافق محدودیت عرضه ۷۴۷ هزار بشکه در روز بیشتر نفت در سپتامبر تولید کند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه از سوی مصرف کنندگان بزرگ برای تسریع روند افزایش تولید تحت فشار قرار گرفته اند. این درخواستها با فراگیر شدن بحران انرژی در اروپا که قیمتهای برق را به رکورد بالایی رسانده، قویتر شده است. جن ساکی، دبیرمطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا همچنان به فشار بر اعضای اوپک در خصوص مسئله عرضه نفت ادامه می دهد. دولت آمریکا همچنین به لجستیک تامین انرژی و گران فروشی احتمالی می پردازد.

همزمان با روی آوردن بعضی از تولیدکنندگان برق به مصرف نفت که تقاضا در بازار را تقویت کرده، بهای نفت برنت به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ صعود کرده است. تقاضای آمریکا برای نفت آمریکا هم افزایش پیدا کرده زیرا بحران انرژی قیمت سایر گریدهایی که بر اساس قیمت نفت برنت قیمت گذاری می شوند را تقویت کرده است.

جدیدترین درخواست برای افزایش تولید نفت از سوی فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن مطرح شد که روز دوشنبه در واکنش به افزایش قیمتها، تولیدکنندگان را به بالاتر بردن تولید فراخواند. وی گفت: دولتش روند قیمتها در بازار را به منظور ارزیابی تاثیر آن بر صنایع داخلی زیر نظر دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر قیمتها تغییر نکند، نشست بعدی اوپک پلاس در چهارم نوامبر ممکن است با تشدید فشار سیاسی از سوی کشورهای مصرف کننده برگزار شود. این نشست همچنین با کنفرانس اقلیمی COP۲۶ در گلاسکو همزمان می شود. با وعده های بیشتری که انتظار می رود سران دولتها و شرکتهای جهان برای اجتناب از فاجعه اقلیمی اعلام کنند، توجه بیشتری به نشست اوپک پلاس وجود خواهد داشت.

کد خبر: 31762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =