جزئیات مشارکت اقتصادی و بیکاری در استانها

نتایج یک گزارش در حوزه سهم مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری نشان می‌دهد که استان خراسان شمالی با ۴۶.۲ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۳۳.۸ درصد، کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را در کشور دارا هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس جدیدترین آمار اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی در سطح کشور، استانهای خراسان شمالی، اردبیل و زنجان بیشترین و استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی کمترین سطح مشارکت اقتصادی را در سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

گفتنی است که بالاترین و پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی ثبت شده در طول یکسال گذشته در استان خراسان شمالی به ترتیب ۴۷.۹ و ۴۴.۳ درصد و در استان سیستان و بلوچستان نیز این نرخ به ترتیب ۱۳.۲ و ۸.۹ درصد عنوان شده است.

تعریف و کارکرد مشارکت اقتصادی

نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های عمده بازار کار نشان از میزان فعالیت و اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جامعه و مشارکت آنها در امور تولید، خدمات و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی است و به طور معمول دولت‌ها از این نرخ موجود در بازار کار در راستای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی حوزه بازار کار و اشتغال استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، این نرخ به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در درون خود، جمعیت غیر فعال را نهفته دارد، وابسته است.

تناسب نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی

با توجه به تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در سال ١٣٩٩ که نشان از نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی افراد ١٥ ساله و بیشتر دارد و همچنین نرخ ۴۱.۳ درصدی مشارکت اقتصادی جامعه هدف که در گروه شاغلان و بیکاران قرار دارد، ضرورت سیاستگذاری بلندمدت در مسیر ارتقاء شرایط موجود در بازار کار و ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری با هدف ‌اشتغالزایی، بیشتر از هر زمانی مشخص می‌شود.

گفتنی است که نرخ مشارکت اقتصادی در طول سال گذشته در فصل بهار ۴۱ درصد، تابستان ۴۱.۸ درصد، پاییز ۴۱.۴ درصد و در زمستان این نرخ در عدد ۴۰.۹ به ثبت رسیده است که نشان از فعالیت بیشتر مردم در تابستان و مشارکت اقتصادی کمتر در زمستان دارد.

مشارکت اقتصادی پایین زنان / مشارکت بیشتر روستاییان

تازه‌ترین گزارش وزارت کار میانگین نرخ مشارکت اقتصادی را برای مردان در سال قبل ۶۸.۷ درصد و برای زنان ۱۳.۹ درصد عنوان کرده است که نشان از فعالیت و اشتغال بسیار پایین زنان در بخش‌های اقتصادی و تولیدی دارد.

البته در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ نرخ مشارکت زنان از ۱۲.۴ درصد به ۱۵.۵ درصد افزایش یافته که حاکی از مشارکت بیشتر زنان در بازار کار است، اما این آمار همچنان پایین‌تر از متوسط جهانی برآورد شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی روستاییان از شهرنشینان بیشتر است، به گونه‌ای که سهم افراد شهری از این شاخص ۴۰.۴ درصد و سهم روستاییان ۴۴.۲ درصد عنوان شده است که یکی از دلایل سهم بالای مشارکت روستاییان در فعالیت‌های اقتصادی، روش زندگی در روستا و سهم همه افراد خانوار در تقسیم‌بندی‌های امورات جاری است که سن کار را کاهش و مشارکت در فعالیت‌ها را افزایش داده است.

از جمله تحلیل‌های مهم برای کار ایران تغییر و تحولات منطقه‌ای بازار کار در زمینه مشارکت نیروی کار در مناطق شهری و روستایی است که تفاوت در ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این مناطق باعث شده که بازار کار آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گیرد و این موضوع می‌تواند در سیاستگذاری‌های بازار کار نقش موثر داشته باشد.

گفتنی است که در زمینه فعالیت‌ها و اشتغال کشاورزی روستاییان در بازه سنی بیشتر از ۱۵ سال در سال گذشته، سهم اشتغال این بخش بصورت میانگین ۱۷.۴ درصد عنوان شده است که بالاترین میزان مشارکت در این حوزه در فصل بهار با ۱۸.۶ درصد و پایین میزان آن در فصل زمستان با ۱۵.۸ درصد به ثبت رسیده است.

بر اساس داده‌های حوزه بازار کار، در سال ۱۳۹۹ نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر،۴۴.۳ درصد عنوان شده است که این شاخص در بین مردان و زنان به ترتیب۶۸.۷ درصد و ۱۳.۹ درصد است و همچنین نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۹.۶ درصد برآورد شده که این شاخص در بین مردان و زنان به ترتیب ۸.۴ درصد و ۱۵.۶ درصد است.

کد خبر: 31749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =