استاندار خراسان جنوبی: قیمت خرید زرشک بازنگری شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی با کارشناسی مجدد، قیمت زرشک را به منظور حمایت از کشاورزان استان افزایش دهد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست برنامه‌ریزی خرید حمایتی زرشک و زعفران خراسان جنوبی افزود: تعاون روستایی که متولی خرید زرشک  است، مراکزی را در مناطق مختلف دایر کرده و در حال تحویل گرفتن زرشک کشاورزان است.

وی گفت: با توجه به اهمیت محصولات زرشک و زعفران همچنین دغدغه‌های کشاورزان در زمینه تولید و بازار فروش محصولات، جلسات متعددی برگزار شده و پیگیری‌هایی نیز در سطح استانی و ملی صورت گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی به کشاورزان توصیه کرد که با مراجعه به مراکز خرید تعاونی روستایی نسبت به فروش محصول زرشک خود اقدام کنند.

وی افزود: بخش خصوصی که برای صادرات تمایل به خرید زرشک کشاورزان دارد، از تسهیلات ویژه برخوردار می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: قیمت‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فروش زرشک باید در داخل استان انجام شود و هیچ کسی نباید در خارج از این منطقه برای زرشک تصمیم‌گیری کند.

وی گفت: درخصوص زعفران نیز صندوق حمایت از بخش کشاورزی به عنوان معین سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی اقدام به خرید خواهد کرد و هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خرید زعفران از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: صندوق حمایت بخش کشاورزی مراکزی را در پنج نقطه استان برای خرید زعفران در نظر گرفته است و قیمت‌گذاری خوبی برای زعفران انجام شده که براساس کیفیت و نوع محصول از ۱۱ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم زعفران تعیین شده است.

ملانوری تصریح کرد: وجه تمام شده پنج روز بعد از تحویل زعفران به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی گفت: توصیه ما به کشاورزان این است که با دقت نظر نسبت به تولید محصول کیفی و عاری از بار میکروبی اقدام شود که قابلیت رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تولید محصولات استراتژیک باید با کیفیت باشد زیرا کیفیت پایین، بازار و تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: آینده محصول زرشک و زعفران خراسان جنوبی نیازمند نگاه مدیریتی صحیح است و روند سنتی گذشته جوابگوی وضعیت پیش‌رو نیست.

ملانوری افزود: سالانه طبق آمار بیش از ۲۱ هزار تن محصول زرشک در استان خراسان جنوبی برداشت می‌شود و هر سال در زمینه فروش با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: برای فرآوری زرشک باید بررسی شود که می‌توان با حمایت از کارخانه‌های نیمه‌تعطیل مشکل را حل کرد یا اینکه باید به دنبال قراردادهای جدید در استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ساخت بارگاه‌های زرشک از دیگر خواسته‌های کشاورزان به همراه یک طبقه مسکونی است که اگر بخش مسکونی در حوزه گردشگری دنبال شود می‌توان گردشگری کشاورزی را در استان تقویت کرد.

وی با بیان اینکه ۴۵ هزار خانوار در خراسان جنوبی وابسته به این محصول هستند گفت: آمادگی واگذاری زمین برای ایجاد بارگاه‌های زرشک در حریم و محدوده روستاها را داریم.

ملانوری سرمایه در گردش را از دیگر خواسته‌های خریداران محصولات استراتژیک استان عنوان کرد و گفت: تامین سرمایه در گردش باید با قید فوریت مورد توجه قرار گیرد و ما نیز حمایت می‌کنیم.

وی افزود: تجار و صادرکنندگان می‌توانند از اعتبارات بانک توسعه تعاون استفاده کنند و صندوق حمایت از محصولات کشاورزی با ارایه تسهیلات به خریداران زمینه را برای فروش زرشک مهیا کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر بخش صنعت به این موضوع ورود کند به‌تدریج نیازمندی‌ها در این زمینه مرتفع خواهد شد و به جای بارگاه‌سازی به سمت صنعتی شدن و فرآوری محصول پیش خواهیم رفت.

وی به برنامه راه‌اندازی تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این تعاونی قرار است مدیریت تولید، برداشت، فرآوری و قیمت‌گذاری محصول را برعهده بگیرد تا محصولات با ارزش افزوده و قیمت واقعی به فروش برسند.

کد خبر: 31742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =