روزهای گرم تئاتر در خنکای پاییز

این روزها با اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش بعد از ۶۰ روز تعطیلی، بار دیگر شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور اجراها در تماشاخانه دولتی و خصوصی پایتخت هستیم.

به گزارش آتیه آنلاین، تیرماه که وضعیت کرونایی تهران قرمز شد، روابط عمومی تئاتر شهر و تعداد زیادی از مراکز فرهنگی اعلام تعطیلی کردند.تا اینکه 27 شهریور ماه به دنبال افزایش واردات واکسن و تسریع در تزریق آن و تغییر رنگ کرونایی تهران، ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو را صادر کرد. حالا با گذشت قریب به یک ماه از اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش این روزها سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر با وجود شرایط کرونا به گونه ای ست که امروز مدیرعامل مجموعه «تئاتر شهر» گفت: استقبال از نمایش‌های روی صحنه این روزها به قدری بالا است که ما تقریباً از تمام ظرفیت‌های مجاز ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده می‌کنیم و معمولاً بلیت‌های نمایش‌ها چند روز قبل از اجرا به فروش می‌رسد و این خیلی خبر خوشایندی است.

در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

 میزبانی تئاترشهر از تن‌ها

تئاتر«تن ها» که این روزها به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در تالار سایه روی صحنه رفته،از جمله آثار نمایشی تئاتر شهر است که پس ازخارج شدن شهر تهران از وضعیت قرمز کرونایی از روز چهارشنبه 31 شهریور ماه در تالار سایه به صحنه رفته است.در این اثر نمایشی حامد احمدوند ، فرزاد تجلی، امیررضا حشمی پور، محمد جواد حشمی پور، امیرارسلان خالویی، ایمان سلگی ، فردین شاه حسینی، هادی شیخ الاسلامی، حسین عارف، محمد نیازی به عنوان بازیگر حضور دارند.

این اثر برگرفته از کتابی درباره خاطرات رزمنده‌ای است که در ۱۳ سالگی اسیر شده بود. این نمایش قصه ۸ اسیر است که برای تخلیه اطلاعات، سه روز در یک سلول کوچک یک در یک متری در استخبارات عراق نگه داشته شده‌اند.

نمایش افسانه ببر در تالار چهارسو تئاتر شهر

«افسانه ببر» عنوان اثر نمایشی جدید به نویسندگی داریو فو است که با برگردان و اقتباس و بازی صدرالدین زاهد  از روز سه‌شنبه بیستم مهر ماه میزبان تماشاگران تئاتر در تالار چهارسو تئاتر شهر است.یکی از جلوه‌های متفاوت و جالب توجه اثر، حضور صدرالدین زاهد به عنوان مترجم، کارگردان و تنها بازیگر این تئاتر بعد از ۴۶ سال دوری از تئاتر شهر است.

در خلاصه داستان این نمایش که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۵۵ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار قشقایی به صحنه می‌رود، آمده است: «داستان باغ وحش، روایت رویارویی مردی است از طبقه نسبتا مرفه با شخصی که زندگی‌اش بر روال معمول جامعه نیست .جدال سرخوشانه آنها به تراژدی می‌انجامد».

«داستان باغ وحش» در تالارقشقایی

اجرای نمایش «داستان باغ وحش» به کارگردانی مهدی پاشایی از روز یکشنبه هجدهم مهر ماه در تالارقشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است.این اثر نمایشی که متن آن از آثار شاخص ادوارد آلبی است، روایت رویارویی مردی از طبقه نسبتا مرفه جامعه با شخصی است که زندگی‌اش بر روال معمول جامعه نیست. این یک جدال سرخوشانه است اما در نهایت به تراژدی می‌انجامد.

نمایش «داستان باغ وحش» که ظرفیت بلیت چهار اجرای اول آن به اتمام رسیده، هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 19:30 با مدت زمان 55 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار داده می‌شود.

نقشه‌های فرزند شیطان به روایت «هام» در تالار حافظ

نمایش «هام» به نویسندگی عباس عبدالله زاده و کارگردانی حسام شریفی نیز در تالار حافظ به روی صحنه رفته است.به گفته حسام شریفی این اثر نمایشی پس از گذشت یک سال تمرین در شرایط سخت فراگیری ویروس کرونا اجرا شده است.در خلاصه داستان نمایش آمده است: «هام» درباره زنی است پاکدامن که در شهری زندگی می‌کند که مردمش توسط شیطان و سربازانش به گمراهی کشیده می‌شوند و شیطان تنها با شکست دادن این زن بر انسانیت پیروز می‌شود اما هام فرزند شیطان با نقشه‌های خود مسیر زندگی بانو و مردم شهر را تغییر و باعث شکل گیری مشکلات زیادی برای آنها می‌شود...بازیگران این اثر عبارتند از میثم شمسیان، حسین شهبازی، فرهاد داوری کیا، علی یعقوبی، مرتضی یعقوب پور، ایمان قادری، ندا اصغرپور، فاطمه گوشه، آیناز شجری، آیلار شجری، علی افضلی، ناصر عزتی، شقایق زارع، مانی خضری پور، سارا جوادزاده، بهنام فرزام، امیدعلی رحمانی، مرتضی عبداللهی، فرزانه قاسمی، مجتبی بحران، علی مرادی، نسترن خاموشی، علیرضا حیدری، حنانه میرشاه ولد، الهه اهدایی، پریساجلالی، نوشین جوادی، پرنیان شفیعیان، مریم حیدر زاده، نسیم داداشی، سینا توکلی.

عاشقانه‌های یک کولبر کورد در تماشاخانه مهرگان

نمایش «هوزان» که روایتی است از عاشقانه‌های یک کولبر کرد به نویسندگی و کارگردانی رسول حق‌شناس از ۲۰ مهر ماه در تماشاخانه مهرگان از ساعت ۱۷ اجرا دارد.

«هوزان» نمایشی است که قصه آن در کوه‌های کردستان اتفاق می‌افتد و از یک افسانه کهن کردی بهره برده که با قصه‌ این روزهای کولبرهای زحمت‌کش آمیخته شده است.قصه فولکلور نمایش «هوزان» توسط صلاح الدین اسماعیلی مدیر گروه هنری شانو به رسول حق‌شناس رسیده است که با بازنویسی‌های متعدد او به صحنه خواهد آمد.در این نمایش بازیگرانی چون سمیه کیادربندسری، رضا فرحی، مهران تقوی، مهدیه تاجیک راد، حنانه فتح‌اللهی، حمید شهربیگی، شکیبا شریفی، سیامک اسماعیلی، پرنیا لرنی‌نگار طاهری، نازنین زمندی، نازگل زمندی، محدثه پیرهادی، حنیفا حیدری، علی اصغر حق‌شناس و کیانا حق‌شناس حضور دارند.

اجرای «ورودی پنج» در حوزه هنری

گروه هنری چهره نیز با نمایش ورودی پنج به نویسندگی و کارگردانی رسول ‌نقوی، بار دیگر چراغ تماشاخانه مهر را روشن کرده و میزبان علاقه‌مندان به هنر تئاتر است.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پهلوان ولی در آخرین روزهای عمر خود قرار دارد و تصمیم گرفته که جانشین خود را انتخاب و معرفی نماید، پس مردم شهر را توسط دخترانش به آزمون می‌کشد، تا دریابد چقدر آمادگی پذیرش نایپ پهلوان در شهر و مردم وجود دارد...سعید بحرالعلومی، یوسف طاهریان، افشین قدیمی، فریبا رسولی، مروارید معصومی، ماهان جعفری، مهرنوش حسینی، سید محمدحسینی، شهرام طهماسبی و زهرا بهاری، بازیگران این نمایش هستند.نمایش ورودی پنج تا ۳۰ مهرماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه مهر به نشانی خیابان حافظ، نبش سمیه، حوزه هنری میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

«کرکس» در تماشاخانه ایرانشهر

 نمایش «کرکس» که بیش از ۴ دهه قبل به قلم سودابه فضایلی نوشته شده است این روزها در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. نمایش کرکس به کارگردانی فرزاد امینی با بازی نازنین زهرا برومند، محمد پسندیده کار، ژاله ‌رازبان ‌صفا، آزیتا رحیمی میلاد ‌صفوی، مونا کریمی، شاهین عبدیان، غزل منعمی، یاسمن مؤمنی، مهناز میر جلیلی و ماهان هدایت ساعت ۱۷:۳۰ میزبان مخاطبان خواهد بود.

پردیس تئاتر شهرزاد، میزبان ۶ اثر تازه نمایشی

همچنین در دور جدید اجراهاپردیس تئاتر شهرزاد، این روزها میزبان ۶ نمایش خاک سفید، انجمن نویسندگان مرده، سهیل، عمو قاتل، تضاد و نمایش کله پوک هاست.

 بنابراین گزارش؛ سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۸ مهرماه، میزبان نمایش خاک سفید به کارگردانی محمدرضا هلال زاده شده است که با توجه به استقبال تماشاگران برای دومین بار در این مجموعه روی صحنه می رود.در دور جدید اجراها مهدی صباغی نیز حضور دارد.این نمایش بر اساس نمایشنامه یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه نوشته مارتین مک دونا است.

سالن گلایل نیز هر روز میزبان دو نمایش سهیل و عمو قاتل است.نمایش عمو قاتل بر اساس نمایشنامه عموقاتل و برادران نوشته شیرین نظری است که حامد شیخی کارگردانی آن را به عهده دارد و هرشب ساعت ۲۰ روی صحنه می رود.حامد شیخی، علی پیله‌ور، تداعی سعیدی فر، ساغر بهنام، مجتبی جعفری پور، علی اسدیان، ملیکا زاهدی، سارا محبی در این اثر نمایشی ایفای نقش می کنند.

در ماه نخست پاییز نمایش سهیل به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فروزان فر نیز هر روز ساعت۱۷:۳۰ میزبان تماشاگران در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد است.در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: «انسان ها زمانی هوشیارتر میشوند که زخمی شوند..».

سالن صنوبر نیز هر روز ساعت ۱۷ میزبان نمایش کله پوک ها به کارگردانی بیژن شیرمرز است.در این اثر نمایشی مهدی اوشی، مهسا شیرزادی، پرهام رمضانی، امیدحبیبی، غزل شیرمرز، سجاد شاه قلی، امید بیگلری، امیرحسین بلوچی ، معصومه احدی، مصطفی صادقی، ساره پاینده، ستاره کاظمی، نیلوفر اریانا ایفای نقش می کنند.

سالن صنوبر هر روز ساعت۱۸:۳۰ نیز میزبان نمایش تضاد است.نمایش تضاد به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین علیزاده است و در خلاصه داستان آن آمده است: عکاسی ناشناس از پدر و مادر، رئیس عکس می‌گیرد؛ شب که رئیس به خانه برمی‌گردد، پدر و مادرش ناپدید می‌شوند!پویا فیاضی، سحر مصباح، هدیه بختیاری و محمدحسین علیزاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد خبر: 31664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =