فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور است

غلامحسین حسینی نیا در اولین نشست خبری در مسئولیت معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: فنی و حرفه ای مهم ترین سازمان توسعه ای کشور است. 

به گزارش آتیه‌آنلاین، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: راه توسعه و بالندگی از مسیر توانمندسازی نیروی انسانی و مهارت آموزی است و راه افزایش رقابت پذیری جز مهارت افزایی در کشور  نیست. 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:مهارت آموزی امروز حلقه مهم در اقتصاد و توسعه کشور است و در این مسیر رسانه را به عنوان شریک در نظر می گیریم. 
وی اظهار داشت :در حال حاضر در نقطه عطف فرایند توسعه و آموزش های فنی و حرفه ای هستیم و نگاه رئیس جمهور در امتداد نگاه ارزشمند مقام معظم رهبری در این حوزه بسیار فضای امید بخشی را ایجاد می کند که سازمان و آموزش های فنی را به جایگاه ارزشمندی ارتقا دهیم. 
حسینی نیا اضافه کرد:اگر کشورهایی به جایگاه مهمی از توسعه رسیده اند جز از مسیر پرورش نیروی کار نبوده است.

وی ادامه داد: مهارت را باید در بعد مهارت های نرم مانند کارگری، مهارت های ارتباطی و مهارت های بازار و مهارت های سخت بدانیم.
حسینی نیا اظهار داشت :تشکل سازی برای مهارت دیدی آن اعطای تسهیلات برای این افراد باید در نظر گرفته شود تا اثربخشی مهارت در آینده را شاهد باشیم.
وی بیان کرد : برآوردهای سازمان جهانی نار تا ۲۰۳۰ دود یک میلیارد نفر از افراد ماهر نیازمند آموزش های جدید و مهارت های تازه هستند و در غیراینصورت شاهد  چالش بیکاری در بازار مار خواهیم بود.
وی افزود :باید کور را برای آینده اماد ه کنیم و با راه حل های گذشته امکان حل مسائل آینده نیست و این در وا قع رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای است.
وی گفت: در حدود ۱۲ هزار مراکز آموزش آزاد و ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی تحت نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران عالین دارند و رویکرد ما در سازمان این است که وارد هیچ آموزشی نخواهیم شد مگر اینکه امکان ارائه  و میل به انجام آن در آموزشگاه های آزاد وجود نداشته باشد. 
حسینی نیا بیان کرد : اولین سازمانی هستیم که به استقبال قانون تسهیل فضای کسب و کار هستیم و موافقت با ایجاد آموزشگاه های آزاد را سه روزه صادر می کنیم و تا امروز بیشت از ۱۰۰ مجوز آموزشگاه آزاد صادر شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ادامه نشست گفت: آمادگی داریم که از تسهیلات تبصره ۱۸ نیز بهره مند شویم و در حال حاضر در حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای  آموزشگاه های حاشیه شهرها و مناطق محروم در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در سه تیپ اصلی برنامه برای آموزشگاه های دولتی داریم که تیپ اول آموزش همراه با تولید است که رونق تولید را به ارمغان می آورد و در تیپ دوم مراکز آموزش به مراکز توسعه مهارت و کار آفرینی تبدیل خواهند شد و در حدود ۲۵۰ مرکز در این قالب قرار خواهند گرفت که بخشی از این کار با کمک پارک های علم و فناوری صورت می گیرد و تیپ سوم نیز  تعدادی از مراکز آموزشی به عنوان مرکز پیشرفته و نوین برای آینده سازی است و مشاغل آینده در این مورد استفاده قرار می گیرد و در این میر از همکاری شرکای اجتماعی بهره مند خواهیم شد.

وی گفت: بیش از ۴۵ درصد فراگیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای دانش آموختگان دانشگاهی هستند و این می تواند به عنوان یک تهدید باشد و نشان از نقصان اساسی در آموزش عالی است.
حسینی نیا اضافه کرد : برای جمعیت ۴ میلیونی دانشجویان برنامه های برنامه های خاصی داریم که اولین آن در دوره های آموزشی ۵۴۰ ساعتی تحت عنوان دوره های هیبریدی (کهاد) در نظر گفته شده که در حدود ۱۸ واحد دانشگاهی است و این دوره ها بستگی به رشته و علاقه دانشگاهی افراد خواهد بود و پیش بینی این است که این برنامه در صورت تامین بودجه برای سال۱۴۰۱ اجرایی شود. 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادامه داد: برنامه دیگر برای جامعه دانشگاهی تحت عنوان (سند باکس) تعریف شده است و این برنامه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی پیش بینی شده است و به عنوان مثال در زمینه  ICT دوره ۶ ماهه کامل در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بسیاری از این رشته ها به این شکل است که افراد بعد از دوره آموزشی می توانند با گذراندن دوره های سه ماهه آموزشی در پارک های علم و فناوری می توانند زمینه اشتغال را در بازار کار فراهم کنند.
وی تصریح کرد: برنامه دیگر برای دانشگاهیان تحت عنوان مهارت همراه با گذراندن درس های تخصصی آنها در دانشگاه است و این افراد می تواند در قالب کار موزی و کارورزی می توانند با کسب مها رت فعالیت گسترده تری در حوزه کسب آموزش داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد : در وضعیت حاضر چاره ای جز حرکت در مسیر مهارت آموزی نداریم و امید است که برنامه های سازمان با همکاری دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت موفق پیشروی داشته باشد.

معاون وزیر کار در ادامه این نشست افزود: همکاری در تربیت کارآفرینان نوجوان‌ و سربازان کارآفرین، توجه به آموزش پایدار نیروی انسانی روستایی، راهبری و شناسایی استعدادهای برتر کارآفرینی در روستا و مناطق عشایری، آموزش و سنجش مهارت افراد در حوزه مشاغل خانگی، تمرکز بر حوزه تربیت نیروی انسانی در حوزه استادشاگردی،

وی گفت : در حوزه تبدیل کارگاه های کوچک مختلف بنا داریم که هر کارگاه را تبدیل به کارگاه آموزشی در قالب استادشاگردی داشته باشیم.
وی ادامه داد: با همراهی سازمان تامین اجتماعی که در کارگاه های تولیدی در برخی استان‌ها صورت گرفته است، امکان افزایش این کارگاه ها و افراد تحت آموزش در حوزه استادشاگردی تا یک میلیون وجود دارد.

حسینی نیا افزود: توسعه مهارت برای ما در سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مدت کوتاه حضور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای همکاری گسترده ای را با دیگر کشورها آغاز کرده ایم.
وی تصریح کرد : مسابقات ملی مهارت در  سال‌جاری در قالب ۳۳ صورت می گیرد و به دلیل شرایط کرونایی این مسابقات در ۱۳ استان در حال انجام است و امیدواریم که در مسابقات جهانی مهارت شانگهای در سال ۲۰۲۲ در قالب ۳۳ رشته حضور داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت : در حال حاضر آن چیزی که در کشور به آن نیاز داریم، توانمندسازی نیروی انسانی است و تلاش داریم که در همه استانها مجمع خیرین مهارت آموزی را داشته باشم که پایلوت آن در استان خراسان رضوی اجرا شده است.

وی گفت: اگر همه اعتبارات سال‌جاری سازمان را که در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است به مسائل جاری اختصاص دهیم بسیار در مضیقه مالی خواهیم بود.. حسینی نیا افزود: انتظار ما این است که برای پیاده سازی سیاست های آموزشی این سازمان باید حداقل با افزایش ده برابری بودجه ای را داشته باشیم.
وی اضافه کرد : با وجود درک همه محدودیت های دولت خدمتگزار، انتظار این است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بحث های بودجه ای سال ۱۴۰۱ در اولویت قرار گیرد.

حسینی نیا گفت: هر کارگاه تولیدی به عنوان یک کارگاه آموزشی را در برنامه های سازمان خواهیم داشت و افرادی که دارای مهارت فارغ از آموزش های فنی و حرفه ای هستند، می توانند در قالب آزمون های دوره ای سازمان آموزش فنی و حرفه ای اقدام به کسب گواهینامه مهارت کنند.
وی افزود: یکی از روش های توسعه آموزش ها، مراکز جوار کارگاهی است که تا بحال ۶۰۰ مرکز افتتاح شده است که برنامه داریم که این مراکز را به ۱۴۰۰ مرکز برسانیم.
معاون وزیر کار در ادامه تصریح کرد : آموزش برای آموزش نخواهیم داشت و در اکوسیستم توسعه و کارآفرینی کشور بحث آموزش های فنی و حرفه ای را دنبال می کنیم.
وی گفت: می توانیم ارتباطات مناسبی را در حوزه معرفی افراد کارجو و نیازمند آموزش با کاریابی ها داشته باشیم.
وی ادامه داد:کتابچه ای را تحت عنوان مشاغل آینده با تدوین بیش از ‌۵۰ شغل در نظر گرفته ایم که تلاش در راستای احیای آموزش های این مشاغل است.
حسینی نیا افزود : آموزش مهارت در ندامتگاه ها نیز مدنظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و مطابق آمار، ۷۰ درصد افرادی که برای بار اول به زندان ها وارد می شوند بدون مهارت هستند و ۳۰ درصد این افراد بازگشت به زندان دارند و البته کمتر از ۱۰ درصد افراد مهارت دیده در زندان، بازگشت به ندامتگاه ها دارند..

کد خبر: 31625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =