«شرحی مختصر بر سند ملی حقوق کودک و نوجوان» منتشر شد

کتاب «شرحی مختصر بر سند ملی حقوق کودک و نوجوان» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.  

به گزارش آتیه آنلاین،  کتاب شرحی مختصر بر سند ملی حقوق کودک و نوجوان به قلم زهرا آیت اللهی با همکاری زهره احدی یار، معصومه ناهیدی و مهناز بادران از سوی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵۰۰ نسخه منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: سند ملی حقوق کودک و نوجوان مصوب جلسه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در چارچوب اقدام ملی ۳۴ از راهبرد کلان ۳ نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تدوین سند ملی کودک و نوجوان مبتنی بر آموزه ها و معارف اسلامی و برای ارائه الگوی اسلامی ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان تهیه و تصویب شده است. این سند خطوط کلی حقوق کودک و نوجوان را مشخص می کند و در مراحل بعدی باید وظایف هر دستگاه برای احقاق این حقوق تعیین شود. از آنجا که اسناد بالادستی آکنده از عباراتی با مفاهیم تخصصی و عمیق است، ضروری است پس از تصویب، شرحی بر سند نگاشته شود تا تعابیر به کار رفته در آن تبیین شوند.  

در  این مجموعه نکات مختلف سند، ذکر خواهد شد و در مواردی به آیات و روایات مرتبط با نکات مطرح شده در سند اشاره می شود.  برخی از موارد سند ملی حقوق کودک و نوجوان، واضح و روشن است و علت ذکر آن، جامع و کامل بودن این سند برای معرفی در سطح جهان و فرهنگ های گوناگون است تا دیدگاه نظام جمهوری اسلامی ایران را در همه ابعاد حقوق کودک ذکر کرده باشد.

لوح فشرده ای حاوی آیات و روایات اهل بیت (ع) و نیز سخنان و فتاوای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تهیه شده توسط معصومه ناهیدی، همچنین سیاست ها و قوانین ملی و اسناد بین المللی تهیه شده توسط زهره احدی یار مرتبط با بندهای این سند، به این مجموعه ضمیمه شده تا پژوهشگران و محققان به اطلاعات گسترده تری در این زمینه دسترسی پیدا کنند.  

این کتاب از دو فصل تشکیل شده است که فصل اول به اسناد پیرامون حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران و نقد و بررسی کنوانسیون حقوق کودک اختصاص دارد و فصل دوم سند ملی حقوق کودک و نوجوان شرح داده شده است. سه ضمیمه کتاب نیز شامل متن کنوانسیون حقوق کودک، متن سند ملی حقوق کودک و نوجوان و فهرست منابع لوح فشرده است.

به گزارش ایرنا آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۲ شهریور سال جاری مصوبه سند ملی حقوق کودک و نوجوان را برای اجرا ابلاغ کرد. در مقدمه این سند آمده است: در طول چند دهه اخیر، موضوع حقوق کودک در عرصه بین‌المللی نیز محور توجهات نهادهای بین‌المللی و دولت‌ها قرار گرفته است. تدوین و تصویب «کنوانسیون حقوق کودک» حاکی از دغدغه جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران نیز به این پیمان نامه بین‌المللی به‌طور مشروط ملحق شده است.

با توجه به عدم تعیین شروط و ضرورت سندی واحد که با یکپارچگی و انسجام، اصول سیاست‌ها و مبانی حقوقی کودک در ابعاد تربیتی، فرهنگی، بهداشتی، قضایی و حقوقی موجب وفاق و وحدت نظر مسئولین و نظام اسلامی شود و در چارچوب اقدام ملی ۳۴ از راهبرد کلان سه نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر «تدوین سند ملی کودک و نوجوان مبتنی بر آموزه‌ها و معارف اسلامی» و برای ارائه الگوی اسلامی– ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان؛ این سند به تصویب رسید.

کد خبر: 31575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =