مراسم «بزرگداشت پاتریس لومومبا» برگزار می‌شود

رولان لومومبا فرزند ارشد اولین نخست‌وزیر کشور استقلال یافته کنگو پس از گذشت ۶۰ سال از ترور پدرش به ایران آمد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، نام پاتریس لومومبا و اقدامات جمهوری‌خواهش برای بسیاری از ما آشناست؛ جمهوری‌خواهی که به عنوان اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می‌شد و در نهایت پس از ۱۰ هفته فعالیت در مقام نخست‌وزیری به سرنوشتی تیره و تار برخورد.

نام کامل او پاتریس امری لومومبا زاده ۲ ژوئیه ۱۹۲۵ و درگذشته ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ بود. او سیاست‌مدار و اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو بود که ۵۰ سال پیش در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ ترور شد و پس از آن به گونه‌ای دلخراش به قتل رسید.

گفته می‌شود سخنرانی این نخست‌وزیر در روز استقلال کنگو از پادشاهی بلژیک و اظهارات جنجالی‌اش درباره ظلم، ستم و غارت کشور توسط آن شاهنشاهی نقطه آغاز مخالفت‌های گسترده بود. پس از این سخنرانی و مخالفت‌های پی در پی لومومبا با مقامات بلژیکی به مجادله‌های مکرر بین او و مستشاران بلژیکی انجامید که همچنان بر استخراج و صادرات معادن سرشار کنگو از استان کاتانگا در جنوب این کشور نظارت می‌کردند. همین امر باعث شد که مویز چومبی یکی از دشمنان لومومبا استان کاتانگا را مستقل از دولت کنگو اعلام کند.

لومومبا برای حل مساله نفوذ بلژیک در کاتانگا دستور اخراج مستشاران بلژیکی را صادر کرد اما آن‌ها از این دستور سر باز زدند. همین امر باعث شد نخست وزیر از دولت وقت شوروی تقاضای کمک کرد؛ دولتی که در آن زمان به عنوان دشمن اصلی آمریکا شناخته می‌شد. این اقدام لومومبا خشم آمریکا را برافروخت و درنهایت به کودتا و ترور او منجر شد.

۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ پاتریس لومومبا به همراه ۲ وزیرش با تصمیم موسی چومبه و با حمایت نیروهای بلژیک به دسته جوخه اعدام متشکل از افسران بلژیکی سپرده و تیرباران شدند. پس از به خاک سپرده شدن اجساد، ۲ بار محل دفن لومومبا و وزرایش نبش قبر شد و اجساد آن‌ها به نقاط دیگری منتقل شد.

حال پس از گذشت ۶۰ سال از ترور و مرگ دلخراش پاتریس لومومبا، فرزند ارشدش رولان لومومبا به همت محمدجواد شریعتی سفیر ایران در کشور کنگو راهی ایران شده است تا در مراسمی با عنوان «بزرگداشت پاتریس لومومبا» یاد پدرش را زنده نگاه دارد.

مراسم «بزرگداشت پاتریس لومومبا» چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰ در دفتر مطالعات وزارت امورخارجه واقع در نیاوران برگزار خواهد شد.

کد خبر: 31535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =