سرگردانی «وی‌اودی»‌ها

روز گذشته هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین با انتشار نامه‌ای  به رئیس‌جمهوری، خواستار روشن شدن نهاد تنظیم‌گری فعالیت‌ها و نهاد ممیزی تولیدات این صنف شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌های متعدد موجود در سیاست‌گذاری‌های صدا و سیما و عدم دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست، توجه بسیاری از مردم به استارت‌آپ‌ها معطوف شد. بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده است در آذر ماه سال گذشته بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است. البته رشد چشمگیر مخاطبان فیلیمو قطعا تنها محصول عملکرد این مجموعه نیست و کم‌کاری رسانه بزرگی مانند صداوسیما و تعطیلی سینماها هم تاثیر داشته و حتی عاملی مانند ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم هم موثر بوده‌ است.

از طرفی حضور چهره‌های مختلف، قصه‌هایی به دور از محدودیت‌های موجود، روابط عاشقانه و ... از مؤلفه‌های ثابت برخی از این تولیدات است که مخاطبان زیادی را به کاربران ثابت اینترنتی تبدیل کرده است که نه فقط به صورت تک نفره و از طریق موبایل‌های هوشمند که به صورت خانوادگی به تماشای این آثار می نشینند. به همین خاطر است که بسیاری از کارگردانان ثابت و بازیگران سینما و تلویزیون نیز به این شبکه کوچ کرده‌اند که منجر به تولید همزمان ده تا دوازده سریال در این شبکه و کاهش جذابیت آثار تلویزیون و سینما شده است به گونه‌ای که در حال حاضر شبکه نمایش خانگی موفق‌ترین بخش فعال فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

اما مدتی ست که این شبکه نیز به دلیل کشمکش‌های زیادی بین وزارت ارشاد و «ساترا» یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، نارضایتی اهالی شبکه نمایش خانگی را به بار آورده است. با این حال چندی پیش روشن شد که  پیروز این مناقشه ساترا ست و وزارت ارشاد نقشی دیگر نقشی در نظارت بر شبکه نمایش خانگی نخواهد داشت.در ماه‌های پایانی ریاست علی‌عسگری بر صدا و سیما شورایی به نام «الماس» زیر نظر رئیس رسانه ملی تشکیل شد که شامل چند چهره از جمله مدیران سابق تلویزیون بود که قرار بود مجوزهای ساخت مجموعه‌های نمایشی برای پخش در وی‌اودی‌ها را صادر کنند.  اما در این مدت جریان به سمتی پیش رفت که هر روز صدای اعتراض یک تهیه کننده یا کارگردان از این اعمال سلیقه‌هایی که نامش را ممیزی گذاشته‌اند بلند می‌شود و حالا به نظر می‌رسد اگر نظارت ساترا روند شدیدتر بگیرد، اندک مخاطبان این شبکه خانگی نیز از دست می‌رود.

نامه به رئیس‌جمهوری: تکلیف را روشن کنید

حالا فعالان صنف وی‌اودی که اغلب فعالان بخش خصوصی هستند، از رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی خواسته‌اند به هرج و مرج فعلی در نظارت بر فضای وی‌اودی‌ها خاتمه داده شود.

در بخشی از این نامه که دیروز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت آمده است: بی‌شک جذب سلایق متنوع و متکثر ملت ایران در سپهر فیلم، سریال و سرگرمی در گرو قبول و احترام به سلایق گوناگون و با رویکرد حاکمیت قوانین موضوعه، میسر و ممکن است.  این امر با توجه به تولیدات با کیفیت و عرضه با کیفیت آن در پلتفرم‌های VOD توانسته است میزان قابل توجهی از مخاطبین شبکه‌های ماهواره‌ای را بکاهد و مردم را به محتوای فرهنگی و هنری کشور و تماشای آن از پلتفرم‌های داخلی سوق دهد.

ازطرفی مدیران وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم سیاست یکی به نعل یکی به میخ راپیشه کردند، نه درهیبت متولی ظاهر شدند و نه آن راکاملاً رها کردند و روزبه‌روز از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفتند و اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان وارد آن شده است نشدند و در قالب قدیمی خود ماندند.

در بخش دیگری از این نامه ذکر شده: درحال حاضر سؤال مقدّر این است که اگر بنا باشد صدا و سیما متولی حوزه صوت و تصویر فراگیر باشد، آیاطبیعی است که خود اقلیمش را برمبنای واژه تفسیربرانگیز و فارغ از بقیه جریان‌های حاکمیتی مشخص کند؟در حال حاضر طبق مطالعات بین المللی نزدیک به ۸۰ درصد مصرف پهنای باند در جهان در سال ۲۰۲۰ حوزه صوت و تصویر (ویدیوها، گیم ها، …) و احتمالاً این سهم در ایران نیز به ۸۰ درصد خواهد رسید، پس اگر قرار باشد تنظیم گری این ۸۰ درصد توسط سازمان صدا و سیما صورت پذیرد، آیا سهم مرکز ملی فضای مجازی که نهاد عالی و بالادستی صنعت است با تمام تاکیدات مقام معظم رهبری ۲۰ درصد باقیمانده است، که از قضا ربطی به حوزه صوت و تصویر ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که برای پایان دادن به این هرج و مرج، تعریف درست و جامعی از تنظیم‌گری ارائه شود؟

کد خبر: 31492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =