نسخه الکترونیک؛ زمینه‌ساز ارتقای کیفیت درمان

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی، نسخه‌نویسی الکترونیک را زیرساختی برای تشکیل پرونده سلامت بیمه‌شدگان برشمرد که به سبب آن نه تنها در منابع و مصارف سازمان صرفه‌جویی می‌شود، بلکه کیفیت درمان نیز ارتقا می‌یابد.

دکتر شهرام غفاری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به روند استقرار نسخه‌نویسی الکترونیک با تأکید بر اینکه اجرای این طرح در نظام سلامت، جایگاه خود را یافته و مراحل موفقیت‌آمیزی را طی کرده است، افزود: سال ۹۹ میانگین تجویز روزانه نسخ الکترونیک حدود ۲۰-۱۵ هزار نسخه بود؛ اما در اسفندماه سال ۹۹ این رقم به حدود ۸۰-۷۰ هزار نسخه در روز رسید و در حال حاضر روزانه بیش از ۲۷۰ هزار نسخه توسط پزشکان به صورت الکترونیک نوشته می‌شود. این ارقام خود گویای این موضوع است که طرح به‌رغم چالش‌های بسیار، جای خود را در نظام سلامت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از پزشکان بخش خصوصی طرف قرارداد همکاری خوبی با طرح دارند، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد نسخ بخش خصوصی به صورت مکانیزه تولید و ارسال می‌شود، اما به‌رغم همکاری بسیار خوب بخش خصوصی، آمار نسخه‌نویسی الکترونیک در مراکز دانشگاهی به دلایل مختلف بسیار پایین است. البته امید می‌رود با توافق‌های ایجاد شده بین وزارت بهداشت و نیز تمهیدات اتخاذ شده سازمان، شاهد رشد نسخه‌نویسی الکترونیک در مراکز دولتی و دانشگاهی باشیم.  

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به مزایای حاصل از نسخه‌نویسی الکترونیک، گفت: با اجرای این طرح نه‌تنها پرونده سلامت بیمه‌شدگان تشکیل می‌شود، بلکه کیفیت درمان نیز ارتقاء می‌یابد؛ زیرا با اجرای این طرح ارائه خدمات نظام‌مند شده و از امور تکراری جلوگیری می‌شود. بدیهی است با اجرای کامل این طرح از طریق استفاده از تکنیک‌های علمی‌ روزآمد و انجام داده‌کاوی و تحلیل روندها بتوانیم در پایش عملکرد پزشکان و اجرای پروتکل‌های درمانی بهتر و مؤثرتر عمل کنیم. همچنین نسخه‌نویسی الکترونیک امکان اعمال مقررات و خرید راهبردی را برای ما فراهم کرده است.

غفاری با بیان اینکه چالش‌های استقرار نسخه الکترونیک به حداقل ممکن رسیده، تصریح کرد: اجرای طرح نسخه الکترونیک به طور مرتب پایش می‌شود تا طرحی کامل به دست آید. در حال حاضر برخی از مشکلات طرح ناشی از مسائل زیرساختی از قبیل مشکلات مخابراتی، ظرفیت اینترنتی، پهنای باند و ظرفیت سرورها است که باعث بروز کندی و قطعی سیستم‌های نسخه‌نویسی می‌شود. برخی دیگر نیز ناشی از سامانه‌های نسخه‌نویسی مراکز و (User- friendly) نبودن این سامانه‌ها است که کار را مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین استاندارد نبودن کدینگ خدمات دارو، مقاومت برخی از مؤسسات و پزشکان طرف قرارداد نسبت به اجرای طرح و همکاری نه‌چندان خوب برخی از بیمه‌های تکمیلی از جمله چالش‌های کنونی طرح است که در گذر زمان و به مرور برطرف می‌شود.

کد خبر: 31349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =