کمیسیون طرح صیانت از فضای مجازی به وعده قالیباف به مردم عمل می‌کند؟

اخیرا پس از برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون مشترک بررسی کننده طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و اظهارات برخی نمایندگان، این سوال در ذهن افکار عمومی قوت گرفت که وعده علنی بودن جلسات کمیسیون محقق می شود و یا خیر؟

به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: طرح “حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی” موسوم به طرح صیانت که چندین ماه است به کلی افکار عمومی را به خود معطوف ساخته و حواشی زیادی هم به همراه داشته چرا که طرح اولیه وقتی منتشر شد این تلقی در افکار عمومی شکل گرفت که با تصویب و اجرای آن دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بین المللی مسدود و یا محدود می‌شود؛ از سویی هر بار رسانه ها و کارشناسان خواستند به بررسی آن بپردازند نمایندگان گفتند که محتوای طرح تغییر کرده است. در زمان موافقت نمایندگان با هشتاد و پنجی شدن طرح و ادامه نگرانی‌ها و انتقادات افکار عمومی، کارشناسان و رسانه‌ها، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ در حساب توئیتری خود نوشت که «طرح در کمیسیونی از منتخبین کمیسیون‌ها بصورت علنی و شفاف بررسی خواهد شد.»

پس از آن مدافعان و طراحان طرح مستمرا تاکید داشتند که جای هیچ نگرانی وجود ندارد و  بررسی طرح در کمیسیون ویژه به صورت علنی و شفاف انجام خواهد شد؛ برای مثال غلامرضا منتظری عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی پیشتر گفته بود که در حال رایزنی هستیم که موضوعات مطروحه در کمیسیون مشترک از طریق رسانه ملی منعکس شود.

اما اکنون با تشکیل اولین جلسه کمیسیون مشترک به صورت غیرعلنی این گمانه زنی ها مطرح شد که شاید وعده های علنی بودن جلسات کمیسیون مشترک در حد همان وعده باقی بماند و مذاکرات کمیسیون به صورت غیرعلنی دنبال شود، خبرگزاری ایسنا نیز در راستای تنویر افکار عمومی این مهم را با چندی از اعضای هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح صیانت در میان گذاشت تا مشخص شود اخبار بررسی طرح صیانت از پشت درهای بسته منتشر خواهد شد یا در شرایطی کاملا شفاف و به صورت علنی.

مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت در همین خصوص به ایسنا گفت: با توجه به حساسیت هایی که در این حوزه در جامعه وجود دارد اعضای کمیسیون همچنان بر شفافیت مذاکرات کمیسیون تاکید دارند، بر همین اساس این احتمال وجود دارد که گزارش مستمری از مذاکرات جلسه از سوی سخنگوی کمیسیون و در غیاب وی توسط رییس یا نایب رییس اول کمیسیون به سمع و نظر مردم برسد؛ البته این مباحث هنوز به تصویب اعضای کمیسیون نرسیده  است.

وی همچنین بیان کرد: این پیشنهاد مطرح است که مذاکرات کمیسیون  از طریق درگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی پخش شود؛ اینها احتمالاتی است که باید به تصویب اعضای کمیسیون برسد و فعلا موضوعی به صورت قطعی مشخص نیست؛ اگرچه ثبت و ضبط مذاکرات و بررسی ها موضوعی است که همه اعضا بر آن تاکید دارند.

حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون ویژه این طرح نیز بیان کرد:از نظر ما هم تاکید بر این است که مذاکرات جلسات به صورت علنی پخش شود، تصمیم بر این بود جلسات در محل کمیسیون تلفیق تشکیل شود تا احتمالا صوت مذاکرات ثبت، ضبط و منتشر شود، البته این مباحثی است که باید به صورت قطعی مشخص شود.

سید علی یزدی خواه نایب رییس کمیسیون مشترک عنوان کرد: مباحث هنوز در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی قطعی نیست، قرار است روز یکشنبه هفته آینده در کمیسیون مشترک در خدمت آقای قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی باشیم و در این جلسه درباره مباحث مختلف کمیسیون رایزنی کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: بحث های مختلفی مطرح بوده که فعلا قطعی نیست؛ هنوز موضوعی درباره زنده پخش شدن جلسات تصویب نشده است، ممکن است اظهار نظرهای غیرکارشناسی هم در این خصوص صورت گیرد که بیشتر باعث تشویش اذهان می شود، ولی به هر شکل قرار بر این است خبرگزاری خانه ملت مذاکرات جلسات را به صورتی اینترنتی و مستقیم پخش کند یا اینکه ثبت و ضبظ کند بعدا منتشر کند، همچنین از ظرفیت صدا و سیما هم استفاده کنیم.

یزدی خواه اضافه کرد: تمام این مباحث فعلا قطعی نیست، آقای قالیباف نیز  پیشنهاداتی دارند که روز یکشنبه آن ها را بررسی خواهیم کرد؛ قطعا به گونه ای عمل خواهد شد نه موجب تشویش افکار عمومی شود و نه قول های داده شده زیر سوال برود.

بر این اساس باید منتظر مشروح مذاکرات و تصمیم گیری های جلسه روز یکشنبه کمیسیون مشترک طرح طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی باشیم و ببینیم آیا وعده رییس مجلس و مدافعین طرح مذکور مبنی بر علنی بودن مذاکرات کمیسیون جزو مصوبات جلسه آن روز کمیسیون خواهد بود و یا مجلس یازدهم که همواره مدعی حمایت از شفافیت بوده افکار عمومی را در بی اطلاعی از تصمیماتشان قرار می‌دهند.  

خبرگزاری دانشجویان ایران از هر یک از اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت برای حضور در ایسنا و ابهام زدایی از این طرح دعوت می‌کند.  

کد خبر: 31334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =