نقش پررنگ کارشناسان آزمایشگاه در تشخیص بیماری‌ها

سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان تأمین‌اجتماعی شفا سمنان، گام اول درمان بیماری‌ها را مربوط به اقدامات تشخیصی دانست که کارکنان آزمایشگاه نقش پررنگی در این زمینه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، محبوبه محمدتبار افزود: در این مرکز بستری، بیمارانی که تشخیص بالینی کرونای آنها محرز شده است، نیازمند انجام اقدامات آزمایشگاهی هستند تا پزشک بتواند بر اساس آن وضعیت بیمار را ارزیابی کند. تشخیص قطعی ویروس با آزمایش (PCR) از طریق نمونه‌گیری از حلق و بینی بیمار انجام می‌شود. نمونه‌های گرفته شده در محیط انتقالی قرار گرفته و برای دریافت نتیجه به مرکز بهداشت استان منتقل می‌شود. همچنین سایر آزمایش‌های خون از جمله (CBC)، (CRP) و سدیمان نیز برای بیماران انجام می‌شود که بسیار کمک‌کننده است؛ زیرا روند بیماری را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه در این مرکز از روش پلاسمادرمانی بیماران کرونا استفاده می‌شود، اظهار کرد: بیمارانی که مبتلا به کرونا شده و حدود یک ماه از ابتلای آنها بگذرد، به دلیل اینکه آنتی‌بادی مناسبی در خون آنها موجود است، سازمان انتقال خون، پلاسمای خون آنها را تهیه کرده و در اختیار پزشکان برای اقدامات درمانی قرار می‌دهد. در این مرکز نیز چنانچه پزشکان درخواست «پلاسما کووید» داشته باشند، آزمایشگاه آن را از سازمان انتقال خون تهیه کرده و در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

کارشناس علوم آزمایشگاهی و فوق‌لیسانس میکروبیولوژی گفت: هرچند با توجه به اینکه پلاسما کووید، جواب قطعی برای درمان بیماران کرونا نداده و به تازگی پلاسمادرمانی انجام نمی‌شود؛ اما مواردی وجود داشت که بیماران با پلاسمادرمانی نجات یافته و می‌توان گفت این روش در درمان بی‌تأثیر نبوده است.

محمدتبار با اشاره به آمار انجام آزمایش‌ در این مرکز درمانی تصریح کرد: در مجموع، ماهیانه از حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰ بیمار آزمایش گرفته می‌شود که از این میان، روزانه ۲۰ تا ۳۰ بیمار کرونایی از خدمات آزمایشگاه مانند انجام تست (PCR) بهره‌مند می‌شوند.

تجهیزات آزمایشگاهی

وی با بیان اینکه این مرکز درمانی از تجهیزات مناسب آزمایشگاه برخوردار است، ادامه داد: اخیراً دستگاه‌های جدیدی شامل دستگاه «کواگلومتر اتومات» «کمی لومینسانس»، اتوآنالایزر و... برای آزمایشگاه بیمارستان خریداری شده است و خوشبختانه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان تأمین‌اجتماعی شفا سمنان، تعداد کارکنان واحد آزمایشگاه را حدود ۱۲ نفر برشمرد و افزود: «در پیک کرونا همواره با کمبود نیرو مواجه بودیم به‌ویژه در مواردی که دو یا سه همکار همزمان دچار کرونا می‌شدند، شیفت‌های کاری سایر کارکنان برای جبران نیرو افزایش می‌یافت که بار مضاعفی بر دوش آنها بود. اکنون نیز در روزهایی که با ازدحام بیماران مواجه هستیم، با افزایش تعداد شیفت‌ها، پاسخگوی نیاز بیماران می‌شویم تا نارضایتی در این زمینه ایجاد نشود.

محمدتبار با اشاره به مسائل پیش‌روی واحد آزمایشگاه اظهار کرد: در آغاز همه‌گیری به دلیل تحریم‌های اقتصادی و با مشکل تهیه کیت‌های آزمایشگاهی در سطح کشور مواجه بودیم که خوشبختانه این مسأله برطرف شده است؛ هرچند هنوز هم برای تهیه برخی از کیت‌ها با برندهای خاص محدودیت وجود دارد، اما در مجموع می‌توان گفت، دسترسی به کیت‌های آزمایشگاهی فراهم شده است.

کد خبر: 31136

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =