مستمری بازماندگان به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

بازماندگان واجد شرایط دریافت مستمری بازماندگان چه کسانی هستند و چه شرایطی باید داشته باشد؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، مستمری بازماندگان یکی از خدمات و حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی است که در صورت فوت بیمه شده یا مستمری بگیر، به بازماندگان واجد شرایط، پرداخت خواهد شد. در ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، قانون‌گذار برای هر یک از بازماندگان واجد شرایط بیمه شده یا مستمری‌بگیر متوفی، برای مشخص شدن میزان مستمری مربوطه، سهام تعیین کرده است.

در ادامه مروری داریم بر این که بازماندگان واجد شرایط دریافت مستمری بازماندگان چه کسانی هستند و چه شرایطی باید داشته باشد:

عیال دائمی متوفی

زوجه دائمی متوفی از مستمری وی برخوردار می شود و ازدواج یا اشتغال وی مانع دریافت حقوق مذکور نخواهد بود.

شوهر بیمه شده زن متوفی

مشروط بر این که اولا تحت تکفل زن بوده و ثانیا سن او از ۶۰ سال متجاوز باشد، یا طبق نظریه کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی، از کار افتاده بوده و در هر حال، از هیچ صندوقی مستمری دریافت نکند.

فرزند ذکور متوفی

فرزند ذکور حداکثر تا سن بیست سالگی (حداکثر ۱۹ سال تمام) استحقاق دریافت مستمری والدین خود را دارد و پس از آن منحصرا در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی یا این که اگر طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی معلول از کار افتاده شناخته شود.

فرزند اناث متوفی

در صورتی که فاقد شغل و شوهر باشد.

فرزندخوانده متوفی

فرزند خوانده با شرایط قانون مصوب ۱۳۹۲/۰۷/۱۰ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۱۴ هیات وزیران در حکم فرزند حقیقی بوده و از کلیه حقوق و مزایای قانونی بهره‌مند می‌شود.

پدر و مادر متوفی

اولا تحت تکفل بوده و ثانیا سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد یا طبق تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی، از کار افتاده باشند و در هر حال، از هیچ صندوقی مستمری دریافت نکنند.

کد خبر: 31115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =