۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 30950

تامین اجتماعی در خدمت برترین بندگان خدا

رضا خراسانی؛ روزنامه‌نگار
تامین اجتماعی در خدمت برترین بندگان خدا

کارگران بازوان توانمند تولید هستند و خدمت به این نیروهای مولد جامعه و حمایت از کارگران، ضرورتی است که بر عهده سازمان تامین اجتماعی نهاده شده است. در این خصوص فعالیت مجموعه کارکنان و کارمندان سازمان تامین اجتماعی ستودنی است.

به گزارش آتیه آنلاین، بی شک «کار و تولید» به عنوان زیربنای تمدن انسانی، در اعتلای حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، نقش بی بدیلی دارد و از این رو، کوشش برای ارتقای فرهنگ کار، مانع زدایی از آن و حذف عوامل مزاحم و بازدارنده تولید، یک ضرورت است. فرهنگ کار می‌تواند زمینه مناسب برای سخت‌کوشی و خلاقیت و ابتکارات، نوآوری‌ها و احساس تعهد و مسؤلیت‌پذیری و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اخلاق را در جامعه عظیم کار کشور فراهم سازد. در فرهنگ اسلامی کار و تلاش مانند مجاهدت در راه خدا، ارزشمند و مقدس شمرده شده است. کار موجب کمال و تکامل وجودی انسان و عزت، مردانگی، بزرگی، خوشبختی و رحمت است. فضایل کار بی‌شمار و بی‌اندازه است که سفارش‌های گوناگونی برای تحقق امر و کوشش و ترویج این امر و ریشه‌دار کردن آن در اسلام و کتب اسلامی و... آمده است.

ارزش و اهمیت کار در اسلام

اسلام به کار و کارگر ارزش بسیار والایی داده است، به گونه ای که کار کردن را از بزرگترین عبادت ها و وسیله ای برای تقرب به پروردگار شمرده است. در اسلام کارگر، شهید زنده و کارگری شغل انبیاست و از راه کسب وکار می توان به بهشت برین رسید. مقام کارگری از دیده معصومین شأن والایی دارد. از نظر پیامبر گرامی اسلام، منزلت کارگران در ردیف انبیاست. ایشان فرموده است: «هرکس از دسترنج خویش مخارج زندگی خود را تأمین کند، روز قیامت در صف پیامبران قرار خواهد گرفت و از عنایاتی که پیامبران بهره مندند، بی نصیب نخواهد ماند». در آیات و روایات بسیاری از کار به عنوان عمل صالح یادشده و از مقام کارگر ستایش شده است و کارگران نیز به بهشت جاویدان بشارت داده شده اند. نگاه قدسی و عبادی به کار، انگیزه کار کردن را در انسان تقویت می کند و مرتبه معنوی و اجتماعی او را بالا می برد. در همین ارتباط در قرآن مجید می خوانیم: «درجات و مقامات عالی، ویژه مؤمنانی است که تلاش های عملی مثبت و سازنده دارند». در بسیاری از احادیث و روایات دینی، شان کارگر همانند کسی است که به عبادت خدا مشغول است. پیامبر اکرم (ص) نیز خود کار می کرد و پیوسته به مسلمانان سفارش می فرمود که برای تأمین و اداره زندگی خود کار کنند و دست از تلاش برندارند. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده اند: «کسی که برای کسب درآمد حلال تلاش می کند در راه خداوند قدم نهاده است». در باب استقلال اقتصادی و ارزش کسی که با زحمت بازوی خود نان می خورد فرموده اند: «خداوند به کسی که از زحمت و کار بازوی خود روزی می خورد، با رحمت و محبت نگاه می کند».

تامین اجتماعی در خدمت نیروهای مولد جامعه

زمانی که یک کارگر، به عنوان یکی از ارکان مهم تولید، درباره آینده خود و خانواده‌اش اطمینان خاطر داشته باشد، کمیت و کیفیت کار وی نیز بالاتر خواهد بود؛ به همین خاطر امروزه در بیشتر کشورها، کارگران تحت پوشش بیمه‌های گوناگونی از قبیل درمان، حوادث، فوت و بیمه بازنشستگی قرار دارند و صاحبان کار، اعم از بخش خصوصی یا دولتی، موظف هستند بخش عمده‌ای از هزینه این بیمه‌ها را تأمین کنند. به این مفهوم، خدمت به افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، خدمت به شریفترین و زحمتکش‌ترین انسانها، یعنی نیروهای مولد جامعه است. کارگران بازوان توانمند تولید هستند و خدمت به این نیروهای مولد جامعه و حمایت از کارگران، ضرورتی است که بر عهده سازمان تامین اجتماعی نهاده شده است. در این خصوص فعالیت مجموعه کارکنان و کارمندان سازمان تامین اجتماعی ستودنی است؛ خدمتگزارانی که تلاش در مسیر رفع معضلات درمانی و معیشتی کارگران را وظیفه خود می دانند.

بی شک خدمت به نیروهای مولد که گردانندگان چرخ های اقتصادی کشور هستند، افتخاری بزرگ برای سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان علیرغم حجم بالای مخاطبان و ذی نفعان، به امر رعایت شأن و منزلت مراجعان و استفاده کنندگان از خدمات اهتمام ویژه دارد و مدیران و کارکنان آن، همواره بر این نکته تاکید دارند که خدمت به کارگران و نیروهای مولد جامعه را توفیق بزرگ خود می دانند.

به گفته صاحبنظران، تامین‌اجتماعی تاثیر زیادی در موضوعات حاکمیتی دارد و اعتمادسازی، امید به آینده و رضایتمندی مردم از جمله مباحث حاکمیتی است که عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی در ظهور و بروز آن در جامعه بسیار مؤثر است. به این تعبیر، خروجی عملکرد کارکنان سازمان تامین‌اجتماعی، افزایش امید به آینده در جامعه است که این مهم، کمک بزرگی به دولت و حاکمیت است.

کد خبر: 30950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =