تاریخ‌سازی به شیوه «یکتا» و «غزاله»

دختران وزنه‌بردار ایران در مسابقات قهرمانی جهان زنان وزنه‌بردار، درخشش داشتند و موفق به کسب مدال شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مدت زمان زیادی از آغاز فعالیت رسمی دختران وزنه بردار در میادین بین‌المللی نمی‌گذرد با این حال زنان وزنه‌بردار ایران در همین مدت زمان کم که با تایید پوشش اسلامی خود راهی مسابقات برون مرزی شده‌اند، توانسته‌اند عناوین قابل قبولی کسب کرده و نشان دهند که در جهان و در قاره آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به عنوان نمونه همین مسابقات اخیری که به میزبانی کشور عربستان برگزار شد گواهی است بر این ادعا. مسابقاتی که با درخشش و کسب مدال برای وزنه‌برداران ایران همراه شد. 

مسابقات وزنه‌برداری نوجوانان جهان از چهار روز قبل به میزبانی کشور عربستان آغاز شد و دختران و پسران نوجوان وزنه بردار سراسر جهان در این کشور و در شهر جده دور هم جمع شدند که در نبرد میله و وزنه خود را با همتایان جهانی خود بسنجند. در این بین کاروان نوجوانان وزنه بردار ایران نیز راهی عربستان که برای نخستین بار میزبانی این رقابت‌ها را از آن خود کرده بود، شدند. 

تاریخ‌سازی «غزاله» با اولین مدال جهانی

در این بین ابتدا غزاله حسینی، دختر نوجوان وزنه بردار ایران توانست با نمایشی عالی دست به تاریخ سازی بزند و برای نخستین بار صاحب مدال برنز در رده نوجوانان و در بخش زنان شود. اتفاقی که بدون شک در تاریخ ورزش زنان ایران ثبت شد. رقابت های دسته ۵۹ کیلوگرم بانوان قهرمانی نوجوانان جهان با حضور دو نماینده کشورمان پیگیری شد که با اولین مدال کاروان اعزامی نیز همراه بود. در این مسابقات، فاطمه کشاورز و سیده غزاله حسینی از کشورمان به مصاف حریفان رفتند که در پایان، حسینی موفق شد اولین مدال کاروان را به نام خود کند.

سیده غزاله حسینی در یک ضرب وزنه های ۶۵، ۷۱ و ۷۴ کیلوگرم را با موفقیت به ثبت رساند. وی در تلاش اول حرکت دو ضرب ۸۲ کیلو را بالا برد. غزاله در تلاش برای ۹۱ کیلو ناکام ماند اما در آخرین حرکت، ۹۴ کیلو را به ثبت رساند تا مدال برنز را به نام خود کند. نمایندگان تایلند و کلمبیا بالاتر از وی قرار گرفتند که رکورد ۱۰۰ کیلو را ثبت کردند. فاطمه کشاورز دیگر ملی پوش کشورمان موفق شد در حرکت یک ضرب وزنه های ۶۵ ،۷۲ و ۷۶ کیلوگرم را با موفقیت بالای سر ببرد. وی در دو ضرب، ابتدا ۸۶ کیلو را بالای سر برد اما در تلاش برای ثبت ۹۳ کیلو، دو تلاش ناموفق داشت. وی نیز می توانست برای کاروان کشورمان مدال آور باشد که از رسیدن به این هدف بازماند. در پایان و در مجموع، نمایندگان کلمبیا و تایلند روی سکو قرار گرفتند. سیده غزاله حسینی در مجموع به عنوان چهارمی بسنده کرد.

درخشش مدال نقره بر سینه «یکتا»

«یکتا جمالی» دیگر دختر وزنه بردار ایران بود که در جده خوش درخشید. این دختر وزنه بردار ایران با مهار وزنه ۹۰ کیلوگرم در حرکت یک ضرب به مدال برنز دست یافت و با مهار وزنه ۱۱۵ کیلوگرم در حرکت دو ضرب موفق شد اولین مدال تاریخی نقره را به نام خود و  وزنه برداری بانوان نوجوان کشور ثبت کند. جمالی با مجموع ۲۰۵ کیلو مدال نقره را نیز بر گردن آویخت و درحالی که اشک شوق می ریخت روی سکو ایستاد. پیش از این «غزاله حسینی» مدال برنز حرکت دو ضرب در دسته ۵۹ کیلوگرم را بدست آورده بود که نخستین مدال نقره برای وزنه برداری بانوان کشورمان در تاریخ رقابت‌های نوجوانان جهان محسوب می شود.

یکتا جمالی در حرکت اول یک ضرب وزنه ۸۶ کیلو را با موفقیت بالای سر برد. او در حرکت دوم ۹۰ کیلو را با موفقیت مهار کرد. او در تلاش سوم ناکام ماند تا به مدال برنز بسنده کند. نماینده کشورمان در دو ضرب هم مدال گرفت. وی در حرکت اول و دوم موفق شد وزنه ۱۰۷ و ۱۱۵ کیلو را بالای سر ببرد. تلاش سوم جمالی برای ۱۱۹ کیلو به نتیجه نرسید تا به مدال نقره این حرکت برسد. در مجموع رقابت دسته ۸۱ کیلوگرم، یکتا جمالی به مدال نقره رسید. نمایندگان گرجستان و روسیه هم اول و سوم شدند.

دختران وزنه بردار نوجوان ایران که مدت‌ها پیش از اعزام به مسابقات عربستان در اردوهای آماده‌سازی به سر می‌بردند، در جده و در نبرد با وزنه‌برداران نوجوان جهان مزد تلاش‌های خود را گرفتند. دخترانی که آینده سازان وزنه برداری زنان ایران به شمار می‌روند و نوید دهنده ظهور نسلی طلایی در این رشته در بخش زنان هستند. زنانی که حالا و پس از سپری شدن مدت کوتاهی از فعالیت حرفه‌ای خود سودای المپیکی شدن در سر دارند و چه بسا اگر در مسیر درست و برنامه‌ریزی شده قرار بگیرند بتوانیم امید داشته باشیم که این دختران در المپیک ۲۰۲۴ لندن روی سکو بروند و صاحب مدال معتبرترین تورنمنت ورزشی در جهان شوند. 

کد خبر: 30924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =