۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 30716
ضرورت معرفی ظرفیت‌های ناشناخته تامین اجتماعی

اعتلای بیش از پیش سازمان تامین اجتماعی با ظرفیت‌های گسترده آن در عرصه های مختلف بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی، در گرو هم افزایی بین اجزای مختلف آن است و به نظر می رسد ضروری است برای شناساندن ظرفیت های سازمان و هماهنگی اجزای آن با یکدیگر کارها و اقدامات عملی فرهنگی بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس آمارهای موجود، سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر در عرصه تجهیز، بهینه سازی و گسترش فضای خدمت رسانی در کشور، فعالیتهای بسیاری انجام داده است. با این حال به نظر می رسد این نهاد عمومی غیردولتی که همواره و به صورت پیوسته برای تامین امنیت اجتماعی بیمه شدگان تلاش می کند، متاسفانه به طور کامل به جامعه معرفی نشده و عموم مردم تصوری که از این سازمان بزرگ دارند به خدمات درمانی یا نهایتا ارائه خدماتی که به پرداخت مستقیم وجوه نقد همانند مستمری بازنشستگی اختصاص دارد، محدود است.

اعتلای بیش از پیش سازمان تامین اجتماعی با ظرفیتهای گسترده آن در عرصه های مختلف بیمه ای، درمانی و اقتصادی، در گرو هم افزایی بین اجزای مختلف آن است و به نظر می رسد ضروری است برای شناساندن ظرفیت های سازمان و هماهنگی اجزای آن با یکدیگر کارها و اقدامات عملی فرهنگی بیشتری صورت بگیرد. در حالی که سازمان تامین اجتماعی روز به روز به سمت خدمتگزاری صادقانه تر، شفاف تر و پاسخگویی مناسب تر به مخاطبان حرکت می کند و این مولفه ها جزو اصول و راهبردهای اولیه سازمان تامین اجتماعی است و از سوی دیگر هم اکنون این سازمان ماهانه بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان برای تجهیز منابع در کشور صرف می کند، ولی متاسفانه همتراز آن شاهد افزایش رضایتمندی مخاطبان نیستیم و ظرفیت سازمان تامین اجتماعی چنانکه باید، شناخته شده نیست.

باید توجه کرد که جایگاه سازمان تامین اجتماعی صرفا به عنوان یک نهاد بیمه گر نیست، بلکه یک نهاد اجتماعی است که خدمات رسانی بیمه ای و درمانی به جامعه هدف را بر عهده و به عنوان سازمانی با مدیریت درآمد – هزینه ای، دغدغه وصول مطالبات معوقه خود از کارفرمایان را دارد. این سازمان اکنون با ایجاد تعادل در منابع و مصارف، برای ثبات در ارائه تعهدات، با محور قرار دادن مانع زدایی از تولید و اشتغال، برنامه های ارتقای کیفیت و کمیت خدمات را به پیش می برد.

شرایط اقتصادی امروز سازمان تامین اجتماعی، اگر چه به واسطه وصول بخشی از مطالبات از دولت به ثبات رسیده است اما امید است با گسترش واکسیناسیون عمومی و برچیده شدن همه گیری کرونا، شاهد بازگشت رونق اقتصادی به کارگاه ها و شتاب فعالیت کسب و کارهای باشیم؛ چرا که در هر حالی وضعیت سازمان تامین اجتماعی متاثر از بازار کار و شرایط اقتصادی کشور است. با در نظر گرفتن مقدماتی چون بدهکاری مبالغ کلانی از سوی کارفرمایان به سازمان و نیز افزایشی بودن روند جمعیتی بیمه شدگان، از شرکای اجتماعی انتظار می رود در شرایط امروز، با همدلی به سازمان تامین اجتماعی که یک سازمانی بین النسلی است، کمک کنند تا از گردنه مخاطرات موجود به ویژه تبعات اقتصادی کرونا گذر کند.

این مهم البته در سایه تعامل و همکاری سازنده شرکای اجتماعی و همه دستگاه ها امکانپذیر است. از سوی دیگر ضروری است با هماهنگی و اطلاع رسانی مناسب برای بسط فرهنگ بیمه و بیمه پردازی اقدام شود و با تلاشهای همه مسئولان و تصمیم گیرندگان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی امید است در زمینه تقویت این سازمان و بیمه شدگان گامهای اساسی برداشته شود. این نکته نیز ناگفته نماند که در کنار امکاناتی چون داشتن تجهیزات نو و پیشرفته، نیروی انسانی کوشا و توانمند عامل حرکت و رشد یک مجموعه و عامل توسعه و پیشرفت است، چرا که به گفته کارشناسان، نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر سازمان است. از این رو ضروری است مدیران سازمان برای افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیمه شدگان، بازنشستگان و سایر ذی نفعان، گسترش کمی و کیفی منابع انسانی و افزایش انگیزه و رضایت آنان را در دستورکار قرار دهند. شاید سنجش میزان انگیزه و رضایت کارکنان با ابزارها و سنجه های علمی، گام نخستین در این مسیر باشد. از خاطر نبریم که همدلی، وفاق و هماهنگی، روند رو به رشد و پیشرفت منابع سازمان را افزایش می‌دهد و گامی مهم در پویایی سازمان است.

کد خبر: 30716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =