آلمان در اندیشه امنیت پایدار اسرائیل

آخرین سفر آنگلا مرکل به اراضی اشغالی در حالی اتفاق افتاد که او صراحتاً امنیت رژیم‌صهیونیستی را بخشی از منافع ملی آلمان اعلام کرد و به نوی صدراعظم بعدی را ملزم به ادامه این سیاست کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رژیم صهیونیستی بر اساس تمرکز آژانس یهود در قاره سبز و ارتباطات ویژه این آژانس در آلمان، همواره روابط تنگاتنگی را با برلین تعریف کرده است. دلیل اصلی مناسبات آلمان - اسرائیل را باید به صورت ریشه‌ای بررسی کرد تا بتوان درک درستی از این روابط داشت.

آخرین سفر به اراضی اشغالی

 بر اساس احکام صادر شده در دادگاه نورنبرگ و مصوبه سازمان ملل متحد، آلمان به عنوان منشاء هولوکاست نه تنها به جولانگاه صهیونیست‌های افراطی تبدیل شده، بلکه این مساله تاثیر مستقیمی بر روابط دیپلماتیک میان تل آویو - برلین داشته است. اما حالا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از سالها مسئولیت و دیدارهای مختلف در اسرائیل، شنبه شب در سفر خداحافظی به اراضی اشغالی وارد شد.

خبرگزاری القدس العربی با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «سخنگوی دولت آلمان با اشاره به سفر صدراعظم این کشور به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که آنگلا مرکل روز گذشته (یکشنبه) با نفتالی بنت، نخست وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه این رژیم در قدس دیدار کرده است». به نوشته القدس العربی این اولین ملاقات وی با رئیس رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات ارشد اسرائیل از زمان روی کار آمدن آنها در تابستان امسال است.

این در حالی است که این مذاکرات به موضوعات متعددی از جمله برنامه هسته‌ای ایران، موضوع تشکیل دولت مستقل فلسطین و مسائل دوجانبه می‌پردازد. به گزارش شبکه خبری زد.دی.اف آلمان، سفر مرکل به اراضی اشغالی که قرار بود پایان اوت گذشته انجام شود، به دلیل تحولات افغانستان لغو شد. علاوه بر این مرکل روز گذشته با اعضای کابینه اسرائیل دیدار کرد که در این ملاقات‌ها حول محورهای مختلفی از جمله راه حل دو کشوری و وضعیت ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند. از اینرو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ملاقات با مرکل با تکیه بر ادعاهای خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان اعلام کرد ماموریت ما اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

در همین راستا پایگاه خبری میدل ایست۲۴ با انتشار مشروح جلسه نفتالی بنت با آنگلا مرکل نوشت: «نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در نشستی با حضور آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، خطاب به مرکل اعلام کرد که ماموریت اسرائیل اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. جهان در حال حاضر در حال بررسی بازگشت به توافق هسته‌ای است و متاسفانه ایرانی‌ها در طول سه سال گذشته به میزان زیادی ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داده‌اند».

به گزارش میدل ایست ۲۴ وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان افزود: «جهان منتظر است، ایرانی‌ها در حال اتلاف وقت هستند و سانتریفیوژها می‌چرخند. ماموریت اسرائیل این است که اطمینان حاصل کند ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند».

در این میان موضوع آینده سرزمینهای اشغالی و حل و فصل منازعه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل طرح شده در این ملاقات به شمار میرود. بر همین اساس نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به مواضع تل‌آویو نسبت به این مساله مجدداً مخالفت خود را با تأسیس کشور مستقل فلسطین اعلام کرد و مدعی شد که این اقدام به احتمال زیاد به معنای تشکیل «دولتی تروریستی» در مرزهای اراضی اشغالی است.

شبکه خبری روسیاالیوم نیز با انتشار گزارشی تفصیلی در این رابطه اعلام کرد نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در شهر قدس با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مدعی شد که اسرائیل، فلسطینیان را نادیده نمی‌گیرد. آنها همسایه ما هستند و آنها نمی‌روند ما نیز نخواهیم رفت. وی در ادامه ادعاهایش گفته است: «در عین حال، ما طبق تجربه‌هایی که کسب کرده‌ایم، می‌دانیم که کشور فلسطین، به احتمال زیاد یعنی تاسیس یک «کشور تروریستی» در فاصله هفت دقیقه‌ای خانه من!».

به گزارش روسیاالیوم نفتالی بنت خود را شخصی بسیار عمل‌گرا توصیف کرد و گفت که دولتش اقدامات متعددی را با هدف تسهیل امور برای همگان چه یهود و چه عرب در کرانه باختری و غزه اتخاذ کرده است. در مقابل آنگلا مرکل بر حمایت ثابت خود از راهکار تشکیل دو کشوری تاکید کرد و مدعی شد که آلمان همواره به عنوان یکی از حامیان حل و فصل مساله فلسطین، از این راهکار حمایت کرده است. با وجود اینکه صدراعظم آلمان تاکید کرد که امنیت اسرائیل جزو اولویت‌های هر دولت آلمان در آینده است اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که اتخاذ این قبیل مواضع از سوی مرکل حاکی از عدم همراهی آلمان با برخی از سیاست‌های اجرایی اسرائیل در قبال فلسطین و منطقه است.

تاکید برلین بر تامین امنیت تل‌آویو

در همین راستا سایت معا در گزارشی با اشاره به سفر مرکل به اسرائیل اعلام کرد که روز گذشته صدراعظم آلمان در ادامه سفر دو روزه خود به اراضی اشغالی در نشست کابینه این رژیم حضور یافت. به نوشته سایت خبری معا نفتالی بنت در ملاقات با مرکل با اشاره به روبط تنگاتنگ میان دوکشور اذعان داشت: «دوست عزیز اسرائیل به اسرائیل خوش آمده است. آلمان و صدراعظم آن بدانند تل‌آویو قدردان دوستی مداوم شما و تعهدتان نسبت به اسرائیل است. لازم به ذکر است که روابط میان آلمان و اسرائیل از گذشته قوی بود اما در دوره شما بیش از هر زمان دیگر قویتر شد».

بر اساس گزارش معا، نخست وزیر اسرائیل در ادامه سخنان خود در دیدار با مرکل با اشاره به وضعیت کنونی و روابط حاکم بر مناسبات دوجانبه میان دوکشور تصریح کرد که «روابط بین دو کشور به لطف رهبری شما از یک ائتلاف به دوستی واقعی تبدیل شده است. ما انتظار داریم که آن را در زمینه‌های تجاری، علمی، آموزشی، بهداشتی و البته امنیتی تقویت کنیم. گاهی اوقات یک رهبر، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند و من فکر می‌کنم رهبری شما راه را برای تعهد مستمر آلمان به امنیت اسرائیل هموار کرده است و ما از آن بسیار قدردانی می‌کنیم».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که مرکل نیز در این دیدار عنوان کرده که در دوران تصدی و مسئولیتش در آلمان، با همه اعضای دولتم همکاری کردم تا روابط بین کشورها و ملت‌های خود را از طریق رایزنی‌های بین دولتی قوی‌تر و گسترده‌تر کنم. صدراعظم آلمان همچنین در نشست کابینه رژیم صهیونیستی گفت، آلمان به تعهد خود نسبت به تامین امنیت رژیم صهیونیستی پایبند خواهد بود و این موضعی روشن در دولت آلمان است.

از طرفی مرکل با بیان اینکه می‌خواهیم این روابط پویا باشد تاکید کرد مطمئنا به حل اختلافات میان خود نیز ادامه خواهیم داد و این درشرایطی است که تل‌آویو باید بداند ایجاد روابط بین اسرائیل و آلمان تنها براساس یادبود هولوکاست اشتباه است. رژیم صهیونیستی تنها طرف در منطقه است که از دموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی عقاید برخوردار است و امنیت آن بخشی از منافع ملی آلمان است.

در آخر باید خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی همواره با تکیه بر هولوکاست توانسته بخش قابل توجهی از سیاستهای خود را در آلمان پیش ببرد و این موضوع نه تنها باعث افزایش سطح مناسبات و تعمیق روابط میان دوکشور نشده است، بلکه حالا صدراعظم آلمان باز هم بر بازتعریف روابط و حل و فصل مشکلات بدون تاثیر هولوکاست تاکید دارد. موضوعی که در آینده میتواند بر روابط برلین - تل‌آویو اثرگذار باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 30665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =