دریافت و ارسال ایمن مرسوله‌ها...

 برای بچه‌های این دوران که فاصله رسیدن پیغام یا حتی بسته پستی‌ای چند ثانیه تا چند ساعت است، باور اینکه زمانی افراد هفته‌ها یا شاید ماه‌ها در انتظار رسیدن نامه یا بسته پستی‌ای، گوش به زنگ بوده‌اند، باورکردنی نیست. در تصور آنها نمی‌گنجد که کسی با کیفی روی دوش و دوچرخه، نامه بیاورد و شخصی برای دریافت آن بسته یا نامه، تا دم در خانه بدود!

به گزارش آتیه‌آنلاین، آنها باور نمی‌کنند جمع‌آوری تمبر، یکی از سرگرمی‌های مهم بسیاری از افراد بوده است. «پست» هنوز هم، جایگاه خاص خودش را دارد؛ به‌ویژه پس از شیوع کرونا. فعالان حوزه پست، در محل کار و یا بیرون از آن در معرض انواع خطرات قرار دارند؛ خطراتی که شاید اصلاً به نظر ما نرسد. 17 مهر، روز جهانی پست است؛ به همین مناسب به بررسی آسیب‌های شغلی فعالان حوزه پست پرداختیم.
در حال حاضر برای جابه‌جایی بسته‌های پستی مانند سال‌های دور از کیف دوشی و... استفاده نمی‌شود؛ اما بازهم استانداردها بجاست؛ به این دلیل که بسته پستی از فاصله خودروی پست یا حتی موتور باید به آسانسور یا در ورودی منزل منتقل شود. بر اساس استاندارد، وزن بسته پستی نباید بیش از 16 کیلوگرم باشد، اما بسیاری از بسته‌های پستی، وزنی بالاتر از این مقدار دارند. عارضه کمردرد، درد در ناحیه پشت، گردن و دست‌ها از عوارضی است که پستچی‌ها یا پیک‌ها به آن دچار می‌شوند. 
مراقبت کنید
1- با نقاله: این کار گاهی عملی نیست؛ اما سعی کنید برای انتقال بسته، حتماً از وسیله‌ استفاده کنید و یا در مقصد از صاحب بسته بخواهید که به شما کمک کند.
2- محافظ: از کمربند، مچ‌بند، پشت بند استفاده کنید. این کار به کاهش فشار به بدن کمک می‌کند. استفاده از زانوبند نیز گزینه خوب دیگری است.
از سقوط دور بمانید
اگر در بخش انبار پست فعالیت می‌کنید، امکان افتادن بسته‌ها و جعبه‌های انبار شده وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق نیز چیدن نامناسب بسته‌هاست. از سوی دیگر، سر و لیز بودن یا ناهمواری کف انبار می‌تواند خطر افتادن و در نتیجه سقوط بسته‌ها به روی شما را افزایش دهد. 
مراقبت کنید
1- درست بچینید: در چینش بسته‌ها، دقت لازم را به عمل آورید. 
2- تمیز باشد: تمیز بودن کف انبار بسیار مهم است. به این نکته نیز توجه کنید.
3- هموار و ایمن: کف انبار علاوه بر هموار بودن، باید ایمن باشد. برای این منظور باید از کفپوش‌های دارای برجستگی مناسب برای ایجاد اصطکاک مناسب استفاده شود.
4- ایجاد مسیر: در چیدن بسته‌ها، به اندازه مناسب فاصله بسته‌ها دقت کنید تا حرکت افراد یا خودروهای جابه‌جایی کالاها، با اختلال روبه‌رو نشده و افراد یا خودروها با بسته‌ها برخورد نکرده و باعث ریختن بسته‌ها نشوند.
لایه از پوست برندارید
تماس پوست دست با وسایل مختلف، جعبه‌ها، پاکت، چسب و... همگی می‌توانند به پوست آسیب رسانند؛ به‌ویژه در حال حاضر که علاوه بر این محرک‌های طبیعی، دائماً باید از الکل یا ژل ضدعفونی‌کننده نیز استفاده کنید. حساسیت پوستی، اگزما، افزایش خطر ابتلا به قارچ پوستی، سرخی و تورم پوست همگی از عوارضی هستند که ممکن است در پوست دست ایجاد شوند. یکی دیگر عوارض پوستی، بریدن یا خراش پوست دست با بسته یا پاکت‌های پستی است. این بریدگی ممکن است عمیق یا سطحی باشد که البته در هر دو صورت نیاز به رسیدگی دارد.
مراقبت کنید
1- دستکش: نخستین راهکار، استفاده از دستکش است؛ اما دستکش لاتکس یا نایلونی برای این کار مناسب نیستند. بهترین راهکار استفاده از دستکش نخی و سپس دستکش نایلونی روی آن است. به این ترتیب علاوه بر کاهش تماس پوست دست با آلاینده‌ها، دستکش نخی مانع از تعرق و تحریک بیش از حد پوست می‌شود.
2- ژل: بهتر است به جای الکل از ژل ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. این کار خطر آسیب به پوست را کاهش می‌دهد.
3- پودر: هرازگاهی دستکش را درآورده و به دست پودر بچه بزنید. این کار باعث جلوگیری از تعرق پوست به‌ویژه بین انگشتان دست و جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی می‌شود. 
4- همیشه بپوشید: در تمام طول بسته‌بندی کالا- در مورد بسته‌هایی که پیک می‌شوند- و تحویل بسته‌ها، دستکش به دست داشته باشید. 
5- رسیدگی: در صورتی که دست دچار آسیبی مانند خراش یا بریدگی شد، هرچه زودتر ناحیه موردنظر را تمیز و ضدعفونی کنید. 
زندگی به دور از آفتاب
مکان سربسته پست‌خانه یا مکان‌هایی که بسته‌های مختلف بسته‌بندی و پیک می‌شوند، عاملی برای کاهش مواجهه با نور آفتاب است؛ به‌ویژه در نیمه دوم سال که ما با غروب زودهنگام خورشید نیز روبه‌رو هستیم. کمبود ویتامین (D) یکی از عوارضی است که ممکن است در پستچی‌ها دیده شود. پوکی استخوان نیز از عوارض کمبود نور آفتاب و کم‌تحرکی است. 
مراقبت کنید
1- ساعتی در آفتاب: در طول روز، هر زمان که فرصتی پیدا کردید، زیر نور آفتاب کمی قدم بزنید. پایان هفته‌ها یا پس از اتمام کار، حداقل به مدت نیم ساعت زیر نور خورشید راه بروید.
2- مکمل (D): با مشورت متخصص تغذیه یا پزشک، از مکمل ویتامین (D) استفاده کنید.
3- راه بروید: تحرک بدنی کم، زمینه‌ساز پوکی استخوان است؛ بنابراین سعی کنید در طول روز راه بروید. البته معمولا آنهایی که بیرون از ایستگاه‌های پستی فعالیت می‌کنند، تحرک بدنی بیشتری دارند.
زندگی در نور آفتاب
نقطه مقابل اشخاصی که در فضای بسته پستخانه‌ها فعالیت می‌کنند؛ افرادی هستند که در بخش تحویل مرسولات پستی یا مجموعه‌های تحویل کالا فعالیت می‌کنند. بخشی از این انتقال به وسیله خودروهای ویژه انجام می‌شود اما از موتور نیز برای تحویل مرسولات استفاده می‌شود. اگر پیک موتوری هستید یا با موتور بسته‌های پستی را تحویل می‌دهید، در معرض نور آفتاب یا آسیب‌های حاصل از استفاده از کلاه ایمنی قرار دارید.
مراقبت کنید
1- کرم ضدآفتاب: حتماً در همه فصل‌های سال از این محافظ استفاده کنید. 
2- شست‌وشو: هرازگاهی کلاه ایمنی را برداشته و صورت خود را بشویید تا عرق باعث آسیب به پوست صورت و گردن شما نشود. 
3- محافظ جانبی: از پودر بچه برای جلوگیری از آسیب عرق به نواحی گردن استفاده کنید.
آسیب‌هایی که از طبیعت می‌آیند
در هر شرایطی معمولاً ارسال و تحویل مرسولات پستی انجام می‌شود. در شرایط باران، برف، توفان و... و همه این شرایط خاص می‌توانند زمینه‌ساز حوادثی مانند تصادف، سر خوردن، زمین خوردن، شکستی اعضای بدن، افتادن اشیاء، درختان و... روی بدن و خودرو شود. از سوی دیگر، ممکن است در بعضی منازل، حیوانات خانگی نگهداری شوند که با ورود به حیاط منزل یا باز شدن در منزل، به شما حمله کنند.
مراقبت کنید
بهترین راهکار، پوشیدن لباس، کفش و دیگر وسایل محافظتی است. به این ترتیب خطر سُر خوردن، زمین خوردن، شکستگی اعضای بدن و...کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، مراقب حمله حیوانات خانگی باشید. این هشدار به شما کمک می‌کند تا غافلگیر نشوید. 
نویسنده : پژمان سلطانی روزنامه‌نگار و مترجم
کد خبر: 30595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =