۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید برای تابستان سال آینده وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: در صورت تامین منابع مالی و رفع مشکلات موجود ۳۵۵۴ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی برای پیک مصرف برق تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد.

به‌ گزارش آتیه آنلاین، محسن طرزطلب در نشست با مدیران عامل مالک و بهره‌بردار نیروگاه‌های خصوصی با اشاره به اینکه برای دوره اوج بار سال آینده تعداد ۲۲ واحد جدید نیروگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: میزان منابع باقی مانده مورد نیاز تا راه‌اندازی این واحدها حدود ۵۳۴۸ میلیارد تومان منابع ریالی و ۶۰۹ میلیون یورو منابع ارزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۶۹ هزار مگاوات رسیده است، گفت: تاکنون ۵۸۳ واحد تولید برق حرارتی در ۱۲۹ نیروگاه کشور احداث شده است که ۶۷ درصد از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی در اختیار بخش خصوصی و ۳۳ درصد آن در اختیار بخش دولتی است.

مدیرعامل برق حرارتی اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت منصوبه تمامی نیروگاه‌های کشور اعم از حرارتی، برق‌آبی، اتمی، تولید پراکنده، تجدیدپذیر و دیزلی هم به ۸۵ هزار و ۵۵۹ مگاوات رسیده که حدود ۸۱ درصد از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

طرزطلب افزود: واحدهای سیکل ترکیبی با ظرفیت ۳۱ هزار و ۱۷۹ مگاوات (۳۶.۴ درصد)، واحدهای گازی با ظرفیت ۲۱ هزار و ۹۹۲ مگاوات (۲۵.۷ درصد) و واحدهای بخاری با ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات (۱۸.۵ درصد)، نیروگاه‌های حرارتی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده تامین برق پیک تابستان امسال بر عهده نیروگاه‌های حرارتی دولتی و خصوصی کشور بوده است، گفت: میزان تولید برق واحدهای یاد شده طی نیمه نخست امسال با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۸۳ میلیارد کیلووات ساعت گذشته است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی تاکید کرد: در همین راستا طی ۶ ماهه دوم امسال نیز با همکاری نیروگاه‌های حرارتی بخش خصوصی در تلاشیم تا برقی پایدار طی فصول سرد سال در اختیار مشترکان صنعت برق قرار بگیرد.

طرزطلب در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اجرای به موقع برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی و جلوگیری از هرگونه تاخیر در اجرا و اتمام آن‌ها، گفت: به منظور افزایش ‌آمادگی این واحدها برای زمان اوج مصرف تابستان سال‌آینده اجرای ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی در قالب ۷۱۱ پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور حصول اطمینان از کارکرد مناسب واحدهای حرارتی در دوره اوج بار، همه ساله پس از پایان مصرف برق تابستان انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدهای بخاری و گازی، بازدید مسیر داغ و اتاق احتراق واحدهای مختلف حرارتی در نیروگاه‌های خصوصی و دولتی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل برق حرارتی بر لزوم تامین به موقع سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها تاکید کرد و افزود: در فصل زمستان همزمان با افزایش شدید مصارف بخش خانگی میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ بدین منظور با تلاش وزارتخانه‌های نیرو و نفت در تلاشیم تا پیش از شروع فصل سرما با تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها بتوانیم نگرانی‌های ناشی از عدم وجود ذخایر کافی سوخت جایگزین برای تولید برق را به حداقل برسانیم.

طرزطلب تاکید کرد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تعمیرات بلوک‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا که با مصرف سوخت کمتر، برق بیشتری را تولید می‌کنند و یا واحدهایی که امکان استفاده از سوخت مازوت دارند را تا پیش از آذرماه به اتمام برسانیم تا این واحدها در زمستان امسال با سرعت وارد مدار شده و به کمک چرخه تولید برق کشور بیایند.

کد خبر: 29391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =