ارجحیت خرید قراردادی بر خرید تضمینی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: من خرید قراردادی را بر خرید تضمینی ارجح می‌دانم. یکی از برنامه‌های ما تشویق و حمایت از کشاورزی قراردادی است.

به گزارش آتیه آنلاین، وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق تهران بیان کرد: اعتقاد دارم باید تنظیم بازار را به تشکل‌ها واگذار کرد. اما این کار نیاز به اعتماد دو طرفه دارد.

سید جواد ساداتی نژاد افزود: اعتقاد به تعیین قیمت دستوری و یک قیمت ثابت در مقطع یکساله ندارم. تخم مرغ در تابستان یک شرایطی دارد و در زمستان یک شرایط دیگری خواهد داشت. بر خی محصولات به این شکل است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: اگر اتحادیه‌های سراسری و تشکل‌ها قدرتمند باشند و بتوانند با دولت تفاهم کنند و اختیار بازار را دردست بگیرند، می‌شود با مثبت و منفی یک عددی که توافق می‌شود، بازار را کنترل کرد. در چنین شرایطی می‌توان واردات و صادرات را هم در اختیار تشکل‌ها قرار داد. اگر قیمت بالا رفت با واردات بازار تنظیم شود و اگر قیمت‌ها پایین رفت، با صادرات وضعیت قیمت‌ها را به حالت تعادل باز گرداند.

وی اضافه کرد: ما باید تشکل قدرتمندی داشته باشیم که بتواند حرف همه اصناف را بزند. در مرغ گوشتی چند تشکل داریم، کدام یک از این تشکل‌ها می‌تواند حرف همه را بزند و با وزارت جهادکشاورزی روی قیمت مرغ تفاهم کند؟

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در کمیسیون کشاورزی در طول بیش از یک سال، هر وقت بخش خصوصی را دعوت کردیم یک نفر با یک محور و درخواست متفاوت آمد.

وی عنوان کرد: اعتقاد ما در دولت سیزدهم این است که تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف با کمک بخش خصوصی و تشکل‌ها انجام بگیرد.

درصد خرید توافقی در کشور کم است

ساداتی نژاد بر یکپارچه شدن تشکل‌های بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: قانونی که در شورای نگهبان است و به زودی ابلاغ می‌شود، فضایی را فراهم می‌کند که تشکل‌های قدرتمندی داشته باشیم.

وی یادآور شد: من خرید قراردادی را بر خرید تضمینی ارجح می‌دانم. یکی از برنامه‌های ما تشویق و حمایت از کشاورزی قراردادی است. از امسال کمک کردیم در حوزه گندم و بخشی از محصولاتی که در حوزه صنعت بود، این شکل خرید انجام شود. از یکی دو سال قبل این اقدام انجام گرفته است و در بخش گندم خبازی توانستیم این کار را پیش ببریم.

وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: میزان خرید توافقی در کشور یک درصد است که رقم بسیار کمی است. در برخی کشورها میزان خرید توافقی ۴۰ درصد و گاهی تا ۹۰ درصد هم می‌رسد. این شعار که بذری نباید کاشته شود مگر اینکه مشتری‌اش معلوم باشد، از مسیر خرید توافقی محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش صنعت همیشه بازاریاب‌ها جلوتر از تولید هستند. صنایع کشاورزی هم یک بنگاه اقتصادی هستند. وقتی محصولی را کشت می‌کنیم باید بدانیم که محصول تولیدی برای داخل یک ضوابطی دارد و اگر این محصول برای صادرات تولید می‌شود، ضوابط خاص خودش را دارد.

ساداتی نژاد بیان کرد: نمی شود پیاز مازاد تولید کنیم و بعد بگوییم که با محصول مازاد چه کنیم. ما تمام تلاش و برنامه‌ریزی خود را در راستای خرید و تولید قراردادی در کشور در حوزه تولیدات د امی و کشاورزی انجام خواهیم داد. پیشرفت این مسئله به فعالیت بخش خصوصی وابسته است.

وی یادآور شد: وقتی می‌گوییم خرید قراردادی، یعنی باید صنعت غذایی بیاید و با کشاورزان قرارداد ببندد. این به نفع کشاورزان ا است زیرا درصد تولید بالا می‌رود.

وزیر جهادکشاورزی گفت: کشاورزان اغلب وضع مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند محصولات خود را بیمه کنند. کود و سم مناسب نمی‌تواننند بخرند. خیلی‌ها در آموزش و ترویج مشکل دارند. اگر کشاورزی قراردادی را ترویج دهیم، واحد تولید در سطح افزایش می‌یابد.

وی افزود: کشاورز از مسیر کشاورزی قراردادی با همان میزان تولید بهره‌مند می‌شود، کیفیت تولید افزایش می‌یابد. باید توانمان را به جای خرید تضمینی روی خرید قراردادی بگذاریم. این رویکرد برنامه محوری و اساسی وزارت جهاد در دوره جدید است.

بخش خصوصی بنگاه خیریه نیست

ساداتی نژاد بیان کرد: برخی می‌گویند بخش خصوصی و تشکل‌ها به دنبال منافع خودشان هستند. اعتقاد دارم بخش خصوصی باید سود ببرد زیرا این بخش بنگاه خیریه نیست.

وی افزود: نگاهی که وجود دارد گاهی بخش دولتی را از واگذاری امور به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها برحذر می‌دارد. زیرا برخی بر این باورند که وقتی امور به تشکل‌ها سپرده می‌شود، آنها به دنبال منافع خود می‌روند و اتفاقی که مطلوب است در بازار رخ نمی‌دهد. من اعتقادم این نیست اما اگر همکاری ما شکست بخورد، معلوم نیست چقدر طول می‌کشد که باز شخص دیگری وارد این فضا شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدورم در پایان چهار سال که به اینجا می‌آیم، بگوییم که خیلی بهتر شد که ما بازار را به بخش خصوصی سپردیم. در قانون جدیدی که در شورای نگهبان است، بحث کشاروزی قراردادی به صورت پررنگی آمده است و قرار است این فعالیت مورد حمایت قرار بگیرد.

واگذاری اختیارات به استان‌ها

ساداتی‌نژاد گفت: به دنبال واگذاری گسترده اختیارات به استان‌ها هستیم. معاونت برنامه‌ریزی در حال احصاء وظایف قابل واگذاری است. این واگذاری سرعت کار را بالا می‌برد.

وی افزود: یک مقدار مشکلات بوروکراسی بخش کشاورزی که به عدم اختیارات باز می‌گردد. یک ذهنیتی وجود دارد که مسئولیت را می‌دهیم اما اختیار را نگه می‌داریم. این آشفتگی در حوزه عملیات ایجاد می‌کند. تلاش می‌کنیم در حوزه کشاورزی این آشفتگی را با واگذاری اختیارات رفع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی حضور اتاق بازرگانی در بخش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی را بسیار موثر توصیف کرد.

وی افزود: یکی از اشکالات حوزه کشاورزی کمبود سرمایه‌گذاری است. در این بخش در طول سال‌های گذشته به نسبت حمایتی که از بخش صنعت شده است، پشتیبانی کافی صورت نگرفته است.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی به اندازه سهم کشاورزی در تولیدناخالص داخلی نیست و سهم کافی به این بخش داده نشده است.

وی ادامه داد: باید با کمک اتاق بازرگانی تلاش کنیم که سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزایش یابد. امیدواریم بخش کشاورزی در بودجه ۱۴۰۱ از سرمایه‌گذاری به اندازه حضور و سهمش در تولید ناخالص داخلی بتواند برخوردار شود. این مسئله می‌تواند کمک موثری به حوزه کشاروزی قراردادی کند.

نیاز به برنامه در دیپلماسی غذا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما اگر هب حوزه قدرت غذایی به‌عنوان قله و هدف در کشاورزی ایران نگاه کنیم، ایران ظر فیت طبیعی و انسانی برای اینکه به اقتدار غذایی برسد را در اختیار ندارد.

وی افزود: اما باید به اقتدار کشاورزی برسیم. ما برای دستیابی به این هدف به تحول نیاز داریم. با شرایط جاری و حرکت‌های جزیره‌ای تشکل‌ها، سرمایه‌گذار و غیره به هدف نمی‌رسیم.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: برای رسیدن به حوزه اقتدار کشاورزی و غذایی، حتما باید دیپلماسی غذایی داشته باشیم. روی غذای ۱۵ کشور همسایه برنامه داشته باشیم. باید با دیپلماسی کشاورزی این سفره را گسترده کنیم

وی افزود: در حال حاضر میزان حضور ما در غذای ۱۵ کشور همسایه، دو درصد است. این دو درصد نشان می‌دهد که ما جایگاهی نداریم. هرچه سهم شما در تامین غذای دیگر کشورها افزایش یابد، امنیت کشور بیشتر تامین می‌شود زیرا تامین غذا، خودش مولفه امنیت است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: آمریکا ۴ درصد جمعیت دنیا را دارد اما ۳۷ درصد غذای دنیا را تولید می‌کند. غذا مثل سلاح است. در جریان زدن هوادپیمای روسیه توسط ترکیه، به خوبی این مسئله را شاهد هستیم. روسیه نتوانست با ترکیه برخورد کند زیرا این کشور غذای روسیه را تامین می‌کند. ایران هم نتوانست به‌عنوان آلترناتیو مناسب عمل کرده و برای روسیه غذا تامین کند.

وی گفت: ما در دیپلمامسی غذا باید برنامه داشته باشیم و این میزان دو درصد را ارتقا دهیم. بعضی محصولات ما کشورها همسایه وجود دارد اما اسم ما با ادله‌ای مثل بحث‌های تعرفه‌ای و غیره وجود ندارد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی دو بخش مغفول داریم، بیان کرد: یکی از بخش‌های مغفول شیلات است. حوزه شیلات حوزه تولید ثروت و ارزآوری و اشتغال کشور است.

وی ادامه داد: ما ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلومتر ساحل داریم. این رقم جدا از منابع داخلی آب است. با منابع داخلی بیش از ۴ هزار کیلومتر ساحل داریم. ۴۸ درصد تولید آبزیان در داخل کشور صورت می‌گرد. خود این عدد نشان می‌دهد که ما از مرزهای آبی استفاده نمی‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: عدد تولید آبزیان درداخل با سواحل و مرزها یکی شده است. این حوزه در امنیت غذایی ما موثر است.  وجود آبزیان در سبد غذایی و بشقاب غذای ایرانیان اهمیت دارد. در حوزه شیلات آمادگی داریم که با سرمایه‌گذاران همکاری کنیم.

وی گفت: لبه های ساحل ما آباد نیست. در حالی که باید یک مجموعه‌هایی باشند که به شدت جذاب و ثروت آفرین باشند. پرورش ماهی در قفس ظرفیت فوق العاده‌ای دارد. بر اساس برنامه‌هایی که داریم ۲۰۰ هزار تن ماهی با این شیوه باید تولید می‌شد اما اکنون میزان تولید ما ۵۰ هزار تن است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: در نروژ بالای ۳۰ میلیارد دلار از محل پرورش ماهی در قفس ارزآوری دارد. در حوزه آمادگی کمک و حمایت داریم.

وی اضافه کرد: در بحث دیم بر خلاف دنیا که ۷۰ درصد محصولات از این حوزه بدست می‌آید و ۳۰ درصد کشت آبی است، در ایران این نسبت برعکس است. ما از آب سبز استفاده نمی‌کنیم. در غرب کشور به وضوع می‌بینیم که از این پتانسیل استفاده نمی‌شود. با میزان بارشی که در غرب داریم، اصلا آیش مفهومی ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی بر تمرکز وظایف در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: نمی‌شود که یک بخش تولید کند اما بخش دیگری درباره تولید و تجارت تصمیم بگیرد.

وی یادآور شد: تنظیم بازاری که بر مبنای نیاز داخل باشد، غلط است. باید از حداکثر توان تولید استفاده کنیم آنچه برای داخل نیاز است مصرف می‌کنیم و مابقی محصولات هم صادر شود.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: تنظیم بازار بر اساس نیاز داخل نتیجه‌اش این می شود که یک شبه صادرات را ممنوع کنیم. وقتی با یک سرمازدگی مصرف یک محصول پنج درصد بالا رود یا تولید پایین بیاید، در بازار نوسان ایجاد می‌شود و صادرات متوقف می‌شود. هیچ چیز قابل رقابت با غذا نیست و امنیت غذا را همه احساس می‌کنند.

وی تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی قبل از فصل زراعی باید تکلیف خود را با صادرات و واردات مشخص کند. صادرکننده تکلیفش را بداند و روندها در ارتباط با بخش خصوصی مشخص باشد.

وزیر جهادکشاورزی بحث مالکیت زمین را یکی از بحث‌های اساسی در حوزه کشاورزی دانست و افزود: این یک مشکل ۱۰۰ ساله است که در قانون اخیر مجلس هم به آن پرداخته شده است. با روند فعلی ۳۵ سال دیگر کشاورزی می‌تواند سند بدهد.

وی تاکید کرد: مالکیت یک موضوع هویت آور است. کشاورز نمی‌تواند سند نداشته باشد و تسهیلات بگیرد. در قانون اخیر مجلس این مسئله دیده شده است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: کشاورزی باید تجاری، اقتصادی، علمی و دانش بنیان شود. افزایش بهره‌وری در آب و خاک را به همراه داشته باشد. ما تلاشمان این است که کشاورزی از این نگاه معیشتی خارج شود. باید به کشاورزی با نگاه اقتصادی و تجاری توجه کرد.

کد خبر: 29365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =