هدف طب کار، داشتن بازنشستگی سالم است

انجام معاینات بدو استخدام که در قالب قانون طب‌کار از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی پیگیری می‌شود، نقش مؤثری در شناسایی وضعیت سلامت کارگران با شغل مورد نظر آنان دارد. بی‌شک این پایش نه‌تنها می‌تواند در شناسایی ابعاد جسمانی و روانی کارگران در پذیرش مسئولیت‌های شغلی مؤثر باشد، بلکه از ابعاد پیشگیرانه نیز دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا مبحث طب‌کار تنها معطوف به معاینات بدو استخدام نیست و گستردگی این مقوله به حدی است که می‌تواند در طول سال‌ها فعالیت کارگران در کارگاه‌ها، تضمین‌کننده سلامت آنها باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شناسایی حوادث ناشی از کار و همچنین بیماری‌های شغلی در قالب طب کار تحقق یافته و پایش‌های ادواری سلامت کارگران کمک می‌کند تا از بسیاری از آسیب‌های شغلی جلوگیری شود. از سوی دیگر، طب کار با تشکیل پرونده سلامت کارگران در خانه‌های بهداشت و مراکز ملکی سازمان، نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی توجه به مقوله طب کار به‌ویژه در شرایطی که رویکرد سازمان از نگاه غرامت‌پرداز و خسارت‌پرداز تغییر یافته و از «درمان‌محور» به «سلامت‌محور» تبدیل شده است را از اقدامات بسیار مهمی‌ برشمرد و هدف طب کار را تحویل بازنشسته سالم به جامعه و داشتن بازنشستگی سالم، عنوان کرد.  

دکتر مازیار ایکانی، با بیان اینکه طب کار (Accupational Mecicine) شاخه‌ای از طب است که به بررسی روابط موجود بین سلامت کارگر، توانایی انجام کار و بررسی شرایط کار از نظر محیط فیزیکی، شیمیایی و اجتماعی می‌پردازد، افزود: «طب کار در واقع رشته‌ای پزشکی است که وظایف اصلی آن شناسایی، ارزیابی، درمان و پیشگیری از بیماری و صدمات ناشی از کار است.»

وی با اشاره به ماده (۹۰) قانون سازمان تأمین‌اجتماعی که معاینات بدو استخدام را اجباری کرده است، اظهار کرد: «این معاینات، بررسی سنجش توانایی جسمی، روانی و اجتماعی کارگر در ابتدای شغل با توانمندی‌های او در انجام کار است. در واقع وضعیت پایه سلامت عمومی‌ و شغلی فرد بررسی می‌شود. به عبارت دیگر، انجام معاینات بدو استخدام، شناسایی تناسب جسمانی فرد با شغل‌اش بوده و طب کار می‌خواهد کارگر سالم را انتخاب کند.»

معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «چنانچه کارفرما به انجام معاینات بدو استخدام کارگر بی‌توجه باشد، در صورت ابتلا به بیماری کارگر، کارفرما جریمه خواهد شد و هزینه‌های درمان را باید پرداخت کند. در نتیجه همه کارفرماها و نیز خود کارگران بر این موضوع واقفند که باید معاینات بدو استخدام را انجام دهند.»

معاینات ادواری و بازگشت به ‌کار

ایکانی تصریح کرد: «براساس ماده (۹۲) قانون کار، شاغلان حداقل سالی یک‌بار باید ارزیابی مجدد سلامت شوند که این نیز در حوزه معاونت طب کار قرار دارد. از سوی دیگر، هر کارگری که بیش از سه تا پنج روز از محیط کار خود به دلیل بیماری دور مانده باشد، برای بازگشت به کار قبلی باید از معاینات طب کار برخوردار شود.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر به دلیل بحران کرونا، تمام توجه‌ها صرف پیشگیری و درمان شده است؛ اما در عین‌حال در مدت ۱۸ ماه گذشته معاینات ادواری روی زمین نمانده و این معاینات همچنان در مراکز درمانی استان‌ها انجام می‌شود.»

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی افزود: «بر اساس بازخورد استان‌ها، بسیاری از مراکز توانسته‌اند تا ۸۰- ۷۰ درصد معاینات ادواری کارکنان را انجام دهند؛ اما حدود ۳۰- ۲۰ درصد تحت شعاع کرونا، قرار داشتند؛ هرچند بخش زیادی از موضوع طب‌کار در قالب پیشگیری از کرونا، معطوف شد و بخشنامه یا دستورالعمل مبارزه با کرونا، جزو دستاوردهای این حوزه بود که در کل کشور اجرا شد.»

ایکانی در ادامه خبر از طراحی نرم‌افزار طب‌کار در سازمان از سوی شرکت خدمات ماشینی تأمین داد و گفت: «با تکمیل این نرم‌افزار، شرایط ایجاد پرونده سلامت الکترونیک همکاران سازمان در زمینه معاینات ادواری فراهم می‌شود. این نرم‌افزار پس از تکمیل در کل کشور به اجرا درخواهد آمد.»

نویسنده: سلاله صدرایی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 29344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =