خیز تل‌آویو برای تجزیه عراق

برگزاری کنفرانس عادی‌سازی روابط با اسرائیل در کردستان عراق به نوعی نشان می‌دهد که این رژیم علاوه بر تعمیق نفوذ خود به دنبال تجزیه این کشور عربی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بحران تروریستی در شامات که در ادامه سلسله رخدادهای بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی- اسلامی به وقوع پیوست نه تنها باعث بروز برخی تغییرات در حوزه آمایشی در خاورمیانه شد بلکه اثر مستقیم و دامنه‌داری را بر روی تحولات سیاسی در عرصه کشورهای غرب آسیا و به خصوص حاشیه خلیج فارس داشت. ‌

از مهمترین آثار این بحران در منطقه غرب آسیا بازیگری اسرائیل در منطقه و در مقابل، حضور سرزمینی نیروهای مقاومت در جوار مرزهای فلسطین اشغالی بود. رژیم صهیونیستی با پشتیبانی و کمک‌های اطلاعاتی، لجستیکی و سیاسی در صدد تغییر بافت ساختار سیاسی در کشورهای همسو با تهران بود و در ادامه تلاشهای مقامات تل‌آویو، نه تنها اهداف آنها به صورت بلند مدت و میان مدت محقق نشد بلکه مقاومت توانست در یک مهندسی هدفمند علاوه بر اینکه صهیونیست‌ها را در سرزمین‌های اشغالی محاصر کند، بلکه سایر متحدان و کشورهای متحد با اسرائیل را نیز با شکست رو به رو کند.

ادامه تحرکات خزنده تل‌آویو

حالا با گذشت ده سال از بحران تروریستی در خاورمیانه کماکان قطار اسرائیل در ایستگاه‌های مختلف عربی به دنبال بازسازی مناسبات و عادی‎‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عضو اتحادیه عرب، این بار به اربیل رسیده است و مقامات رژیم صهیونیستی با همراهی و همکاری واشنگتن اقدام به برگزاری کنفرانسی در اقلیم کردستان عراق کردند.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های عراقی، نشست کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی روابط با اسرائیل با تلاش جوزپ برودی و همکاری مرکز ارتباطات صلح نیویورک امریکا برگزار شده است. در همین راستا پایگاه خبری میدل ایست نیوز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «در نشست کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی روابط با اسرائیل که با تلاش وسام الحردان، در اربیل برگزار شد، جوزپ براود، به عنوان مغز متفکر برگزاری این نشست از طریق مرکز ارتباطات صلح واقع در نیویورک آمریکا ایفای نقش کرد». این طرح مورد حمایت شخصیت‌های مهمی نظیر مارتین ایندیک و دنیس روس، مسؤول پرونده خاورمیانه در زمان باراک اوباما و شخصیت نزدیک به هیلاری کلینتون قرار داشت.

به گزارش میدل ایست نیوز جوزپ براود دارای اصالت یهودی - عراقی است که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده، اما موضوعی که برخی در تلاش برای کتمان آن هستند، این است که براود در سال ۲۰۰۳ میلادی در فرودگاه نیویورک از سوی مقامات آمریکایی بازداشت شد و به همراه وی چندین قطعه اثر باستانی مسروقه و متعلق به موزه عراق کشف و ضبط شد و وی در سال ۲۰۰۴ میلادی به دنبال این اقدام زندانی شد.

این در حالی است که خبرگزاری العراقیه در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد، روب ساتلوف پیامی درباره نشست بغداد فرستاد و اعلام کرد مسؤولان این نشست بر مخفی ماندن آن اصرار داشتند و در برگزاری آن، دنیس راس نقشی پررنگ ایفا کرد، اما مغز متفکر نشست مذکور جوزپ براود بوده است.

این منبع آگاه در گفت‌وگو با العراقیه اذعان کرد که من به ساتلوف گفتم واکنش‌ها در عراق علیه این اقدام خواهد بود؛ همچنین موضوع خنده‌آور این است که ما پیشتر در نشستی مهم برای بازگرفتن آثار باستانی عراق بودیم که آمریکا در آن بر پایبندی خود به قانون و مبارزه با قاچاق آثار باستانی تاکید کرد و اینک نشستی به همت سارق و قاچاقچی آثار باستانی و فرد محکوم به زندان در آمریکا برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از گزارش العراقیه آمده است که این منبع با اشاره به برخی شایعه‌ها مبنی بر دخالت برخی کشورهای غربی در برگزاری این قبیل رخدادها در عراق تاکید کرد که دولت آمریکا نقشی در برگزاری این نشست نداشت و آنها به خوبی می‌دانند که رهبران عراق، مراجع دینی و افکار عمومی در عراق مخالف این نشست هستند. همچنین این منبع آگاه خاطرنشان کرد که مک ‌گورک به من گفت: «اطمینان می‌دهم که ما نقشی در برگزاری این نشست نداشتیم و تردید دارم که وسام الحردان هم نقشی پررنگ در آن داشته باشد».

بر اساس گزارش العراقیه این منبع معتقد است که حمایت دنیس راس و دیگران از این نشست چه بسا از طریق تسهیل ارتباطات و یا توصیه به افراد بوده است و نه حمایت مادی. سوال مهم به نظر من این است که چه کسی از این نشست حمایت مادی کرد؛ زیرا برگزاری چنین نشستی امری هزینه‌بر است و دانستن منبع تامین مالی آن به این منجر خواهد شد که بدانیم چه منفعتی در برگزاری این نشست وجود داشته و موتور محرک آن چه کسی بوده است؟

وی در پایان گفت: «در نهایت باید بگویم که یکی از دست‌اندرکاران پروژه «توافق ابراهیم» در کاخ سفید در زمان ترامپ اکنون در راس موسسه‌ای به نام مرکز توافق صلح ابراهیم قرار دارد و بعید نمی‌دانم که وی منبع تامین مالی نشست اربیل باشد اما افراد دیگری هم در این نشست دست داشته‌اند.»

هراس از تثبیت قدرت مقاومت

اما این یک روی سکه برگزاری چنین کنفرانسی در یک کشور مسلمان با جمعیت غالب شیعه است و در طرف مقابل واکنش‌های مختلف اعم از ساختار حکومتی تا گروه‌های مقاومت، شهروندان عراقی و کُرد قرار دارد. در همین راستا شورای عالی دستگاه قضایی عراق روز گذشته (یکشنبه) حکم جلب برخی از شخصیت‌هایی را صادر کرد که در نشست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شرکت کرده بودند.

این در حالی است که شبکه خبری روسیاالیوم در خبری عنوان کرد، شورای عالی دستگاه قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکم جلب وسام الحردان، رئیس گروه صحوه العراق را که بیانیه دعوت به سازش با رژیم صهیونیستی را قرائت کرده بود، صادر شده است. همچنین حکم جلب مثال الآلوسی، نماینده سابق و سحر کریم الطائی، کارمند وزارت فرهنگ عراق نیز صادر شده است. این شورا مشارکت این افراد در نشست عادی‌سازی را جرم دانست. بر اساس بیانیه شورای دستگاه قضایی، حکم جلب دیگر افرادی که در نشست شرکت کرده‌اند نیز صادر خواهد شد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که به دلیل حضور عراق در محور مقاومت و عضویت گروه‌های مختلف مردمی در این کشور به عنوان رزمندگان مقاومت، اسرائیل با تمام توان به دنبال ایجاد یک جای پا در جغرافیای این کشور است و از آنجا که امکان حضور در استان‌های شیعی و اهل تسنن را ندارد، به همین جهت به اقلیم کردستان عراق توجه ویژه ای داشته و دارد. بر همین اساس امروز شاهد حضور مستقیم و برگزاری کنفرانسی برای استقرار مستقیم عوامل رژیم صهیونیستی در این جغرافیا هستیم. موضوعی که واکنش نسبتا تند تهران را به دنبال داشته و با گذشت زمان می‌تواند تنش موجود میان ایران و برخی عوامل کُرد و عرب حاضر در اقلیم کردستان به علاوه تل‌آویو را افزایش دهد.

از سوی دیگر بسیاری از ناظران بین‌المللی و تحلیلگران عراقی معتقدند که این اقدام به نوعی در راستای تجزیه عراق قابلیت تحلیل و بررسی دارد؛ چراکه در زمان همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که چندی پیش برگزار شد، به صورت مشهود پرچم‌های رژیم صهیونیستی را به دست مردم این جغرافیا داده بودند که نشان از نفوذ خزنده این رژیم در کردستان عراق دارد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 29298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =