با آرامش به واکسن نگاه کنید

بیش از کمی دیر شده است! اما اعلام رده‌های سنی مختلف برای تزریق واکسن کرونا، بهترین خبر این روزهای کشورمان است. کاش زودتر این محموله‌ها می‌رسیدند و عزیزی از دست نمی‌رفت. اما از این افسوس که بگذریم، شاید شما هم همین‌طور که در صف واکسن ایستاده‌اید، شاهد بیهوش شدن یا همان غش کردن افرادی باشید که واکسن زده‌اند. حتماً هم ترسیده‌اید! اما چرا این افراد دچار این حالت می‌شوند و باید چه کار کرد که این اتفاق نیفتد.

به گزارش آتیه آنلاین،پس از تزریق واکسن، دچار عوارضی مانند درد، تورم، خارش و سرخی پوست در ناحیه تزریق واکسن می‌شویم. احساس سنگینی در دست نیز از دیگر عوارض تزریق واکسن است. اینها همگی عارضه‌های طبیعی و اولیه تزریق واکسن است.

آنکه به زمین می‌رسد

غش کردن می‌تواند یکی دیگر از عوارض ثانویه ناشی از تزریق واکسن کرونا باشد. اما دلایل این عارضه چیست؟

1-ترس: هراس ناشی از تزریق واکسن کرونا می‌تواند یکی از دلایل غش کردن بعد از تزریق باشد. علاوه بر این بعضی افراد دچار هراس از آمپول هستند. این مسأله نیز می‌تواند زمینه بیهوشی باشد.

* کنترل: در زمان آماده‌سازی واکسن برای تزریق و در زمان تزریق به ‌هیچ‌وجه به سوزن نگاه نکنید. اگر فوبیای شما شدید است، مسأله را به مسئولان اطلاع دهید تا به شما کمک کنند و یا در حین تزریق شخصی را به همراه خود داشته باشید.

2- افت قند خون: بعضی از افراد به دلیل استرس و اضطراب بالا، عدم مصرف صبحانه پیش از تزریق واکسن و ایستادن طولانی‌مدت در مراکز تزریق واکسن و... مستعد غش کردن پس از تزریق واکسن هستند.

* کنترل: حتماً پیش از تزریق واکسن، صبحانه کامل میل کنید. شب قبل از تزریق خوب بخوابید. در مراکز تزریق، زمانی که در نوبت هستید، حتماً بنشینید.

3- شوک: از واکنش‌های طبیعی بدن به تزریق واکسن می‌توان به شوک «وازووگال» و شوک «آنوفیلاکسی» اشاره کرد. این دو عارضه شایع نیست؛ اما می‌تواند در بعضی افراد پس از تزریق واکسن، ایجاد شده و باعث غش شود.

* کنترل: در صورت تشخیص این حالت توسط پزشکان یا پرستاران حاضر در محل، اقدام‌های لازم انجام می‌شود.

نکته طلایی

برای اینکه بیهوش نشوید – یا به اصطلاح خودمانی غش نکنید - حتماً پس از تزریق واکسن کرونا به مدت 15 دقیقه بنشینید. آب یا آبمیوه بنوشید و سپس به آرامی از جا بلند شوید. اگر بعد از بلند شدن از جا، دچار احساس سرگیجه، تپش قلب، احساس تجمع خون در سر و... کردید، دوباره بنشینید و مسأله را به مسئولان اورژانس حاضر در مرکز اطلاع دهید.

کد خبر: 29258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =