کرونا ذاتاً ضدهنر است...

قریب به ۲۰ ماه از ورود کرونا به کشورمان گذشته و در این مدت علاوه بر سلامت جامعه، کسب‌وکار اصناف و به نوعی کل زندگی مردم را تحت سیطره خود درآورده است. در دروان همه‌گیری و قرنطینه، شرایط برخی اصناف مانند گالری‌داران نسبت به سایرین، به دلیل عدم حضور علاقه‌مندان و خریداران آثار هنری در گالری‌ها و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه‌ها و حراجی‌ها از شرایط خاصی برخوردار بود. همه‌گیری کرونا سبب شده است تا صنوف هنری بیشترین ضربه را دریافت کنند و گویی که این ویروس، از اساس با هنر و هنرمند مشکل دارد! این شرایط بر عوامل و افرادی که به نوعی کار و درآمدشان به گالری‌ها و همچنین نمایشگاه‌های آثار هنری مرتبط بود تأثیر فراوانی گذاشت. اشخاصی مانند نگهبانان، بخش خدمات، دکوراتورها، نورپردازان و... به نوعی از این تعطیلی‌ها متضرر شده و در مقاطعی شغل خود را از دست دادند. در این شماره از «آتیه نو» به سراغ تعدادی از گالری‌های معروف تهران رفتیم تا با وضعیت کاری آنان در دروانت کرونا بیشتر آشنا شویم.

به گزارش آتیه آنلاین، گالری هما طی حدود ۱۵ سال فعالیت خود تاکنون بیش از ۱۶۰ نمایشگاه آثار مختلف در سطح داخلی و بین‌المللی برگزار کرده و به‌زعم کارشناسان و اهالی هنر، این گالری از محبوبیت ویژه‌ای در بین هنرمندان و علاقه‌مندان به بازدید و خرید آثار هنری برخوردار است.

«احمد خجسته» مسئول فروش و همچنین رئیس برگزاری نمایشگاه‌های گالری هما در سطح داخلی و بین‌المللی در رابطه با کم و کیف برگزاری این روزهای نمایشگاه‌ها و همچنین بازدید و خرید علاقه‌مندان آثار هنری از گالری‌ها در این ۲۰ ماه که کرونا بر همه جا سایه شوم خود را گستردانیده است، گفت: «در اوایل شیوع کرونا در کشور که هنوز کسی با آثار مرگبار و تأثیر مخرب این ویروس آشنا نبود، همه گمان می‌کردیم که این ویروس تأثیر چندانی بر روند کار و زندگی ایجاد نمی‌کند، اما به مرور و با مرگ‌ومیرهای گسترده‌ای که شاهد آن بودیم، به خطرناک بودن آن بیشتر پی بردیم. در ادامه نیز با دستورالعملی که از سوی ستاد مقابله با کرونا به اصناف به‌ویژه تالارداران و اماکن شلوغ و مسقف صادر شد، گالری‌ها نیز در سطح پایتخت تعطیل اعلام شد. اوایل این تعطیلی‌ها چندان سخت نبود و می‌شد تا حدی ضرر و زیان ناشی از این تعطیلی‌ها را تحمل کرد، اما به مرور و تأثیر مخرب و فراوانی که کرونا بر کسب‌وکارها ایجاد کرده بود و از همه مهمتر، ترس و اضطراب و نگرانی مردم از ابتلاء به این ویروس وحشتناک و اینکه از سوی کادر درمان و متخصصان تأکید شد که راه انتشار و انتقال این ویروس از طریق فضای سربسته و قطرات و ذرات معلق در فضا توسط فرد آلوده است، دیگر مردم آن حس و علاقه و شور و نشاطی را که تا قبل از کرونا برای حضور در گالری‌ها و بازدید و همچنین خرید آثار هنری از خود نشان می‌دادند برای حفظ سلامتی خود و همچنین عدم ابتلاء به این ویروس به یکباره از دست دادند. در این بین، نه‌تنها گالری ما بلکه تمام گالری‌های پایتخت به یکباره با تعطیلی و کسادی شدیدی مواجه شدند. به هر حال، حفظ سلامتی و جان مردم از هر چیزی واجب‌تر است و این موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشید، اما تأثیر مخربی که کرونا بر مجموعه‌داران و گالری‌ها بر جای گذاشت، بسیار زیاد بود و کماکان نیز هست و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.»

وی ادامه داد: «توجه داشته باشید که گالری‌داران و مجموعه‌داران آثار هنری با توجه به ماهیت کاری و نوع آثاری که عرضه می‌کنند، نسبت به دیگر اصناف جامعه از شرایط کاری خاصی برخوردار هستند و درصد کمی از مردم، علاقه‌مند به حضور و بازدید و از همه مهمتر خرید آثار هنری هستند. از طرف دیگر، با تعطیلی یا عدم برگزاری گالری‌ها، افرادی نیز که به نوعی شغل‌شان با گالری پیوند خورده، منبع درآمد خود را از دست می‌دهند. از همه مهمتر کارکنان، ویزیتورها و کارکنان بخش فروش و تبلیغات و افرادی که در بخش نگهبانی و خدمات مشغول به کار هستند با تعطیلی گالری‌ها عملاً بیکار می‌شوند. ما در این مدت مجبور شدیم تا تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کنیم. افرادی که به هر حال تنها منبع درآمدشان کار در گالری‌ها است و شغل دیگری ندارند. یا خود صاحبان گالری‌ها به دلیل اینکه اکثر ساختمان‌ها و تالارهای گالری‌ها به صورت اجاره‌ای است و بیشتر این گالری‌ها در مناطق شمال پایتخت واقع هستند که طبیعتاً اجاره‌بهای سنگین و بالایی دارند و یا مجموعه و آثار ارائه شده در گالری‌ها از ارزش بالایی برخوردارند و حفظ و نگهداری از آنها شرایط ویژه و مخصوص به خود را می‌طلبد، با این وضعیت عملاً برای هیچ مجموعه‌دار و صاحب گالری صرف نمی‌کند که به کار خود ادامه دهد. از طرفی، عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل کرونا که فروش بالایی را به خود اختصاص می‌داد؛ بر این شرایط افزوده است. امیدواریم با واکسیناسیون سراسری اوضاع به مانند قبل بازگردد و امکان شروع و فعالیت مجدد برای همه اصناف فراهم شود؛ به‌ویژه گالری‌داران و مجموعه‌داران که در این دو سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتند مجدداً آغاز به کار کنند و از رکود خارج شوند.»

ادامه کار در فضای مجازی

در پی تعطیلی‌های پی در پی سالن‌ها و گالری‌ها طی دو سال گذشته در پی شیوع کرونا در کشور، برخی از مجموعه‌داران و گالری‌ها نیز بیکار ننشستند و در فضای مجازی شروع به تبلیغ، فروش و عرضه آثار هنری خود کردند. «خجسته» در ادامه در مورد تبلیغ، فروش، عرضه آثار و همچنین ادامه کار در فضای مجازی معتقد است: «کار در فضای مجازی شرایط خاص خود را دارد. در نظر داشته باشید که در صنف ما مجموعه‌داران و گالریست‌ها، آثار باید در مکانی به نظر مردم برسد و مردم آثار مورد نظرشان را در مکانی مشاهده و با آن ارتباط برقرار کنند و سپس از بین آثار، یکی را بنا به میل و سلیقه خود انتخاب کنند. موضوع مهم در این زمینه این است که خریداران در گالری‌ها و یا حراج‌هایی که در برخی ایام سال برگزار می‌شود با حضور فیزیکی و همچنین ارتباط و تجربه‌ای که از خرید در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند از هر نظر برای آنان در انتخاب اثر مورد پسندشان دخیل است که عملاً در فضای مجازی امکان چنین ارتباطی عملاً غیرممکن است و بازدیدکننده و خریدار در این فضا فقط از طریق فیلم یا عکس با مشخصات کالا و اثر هنری مورد نظر خود آشنا می‌شود و آن ارتباطات ذکر شده در این نوع خرید؛ یعنی خرید به صورت آنلاین از بین می‌رود.»

وی خاطرنشان کرد: «هرچند خریدهای اینچنینی ممکن است در برخی اقلام دیگر امکان‌پذیر باشد و شخص با آسان‌ترین و سریع‌ترین شیوه و روش ممکن به جنس خود دست یابد و یا از تخفیفاتی نیز برخوردار شود و از خرید خود احساس رضایت کند، اما توجه داشته باشید این نوع شیوه خرید در آثار هنری نسبت به دیگر کالاها بسیار متفاوت است. معمولاً کلکسیونرها یا خود یا به همراه خانواده جهت خرید آثار به گالری‌ها مراجعه یا در حراج‌ها شرکت می‌کنند که در محیطی گرم و صمیمی برگزار می‌شود و در آخر از خرید خود نیز احساس رضایت می‌کنند و با کلی خاطره از برگزاری فلان نمایشگاه یا خرید از آن گالری، اثر هنری خریداری شده خود را در کلکسیون شخصی خود می‌گذارند که متأسفانه شیوه خرید در فضای مجازی اصلاً این فضا و بستر را مهیا نمی‌کند. از طرف دیگر، در شیوه خرید در فضای مجازی، بسیاری از افراد که هر یک به نوعی در گالری‌ها دارای شغلی هستند، شغل خود را از دست می‌دهند. افرادی مانند نگهبانان، نیروهای خدمات، تکنسین‌های نور، دکور و... اما به هر حال؛ در حال حاضر به دلیل رکود و کسادی‌ای که بر فضای حاکم بر گالری‌ها و همچنین سایر صنوف در کشور ما حکمفرماست و تعطیلی‌های پی در پی نمایشگاه‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اکثر گالری‌داران روی به سوی عرضه و تبلیغ و همچنین فروش آثار خود و همچنین برگزاری مزایده و نمایشگاه‌های مختلف در فضای مجازی آورده‌اند تا لااقل از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند تا دچار ورشکستگی کامل نشوند.»

کاخ موزه گلستان

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های جذاب و دیدنی پایتخت، کاخ موزه گلستان است. این کاخ موزه در ضلع شمال غربی میدان ارک واقع است که اکنون به میدان ۱۵ خرداد تغییر نام یافته است. این کاخ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده و جزو منحصربه‌فردترین مجموعه‌های ایران از نظر معماری، کاشی‌کاری و گچ‌بری است. ساختمان شمس‌العماره که در پشت این کاخ واقع است، نخستین بنای ساخته شده از جنس فلز در کشور است. هرچند این مکان در گذشته محل اقامت برخی پادشاهان قاجار بود، اما در دوره‌های بعد به محلی برای برپایی و برگزاری برخی مراسم‌ها تبدیل شد و اکنون نیز به عنوان کاخ موزه گلستان، محل بازدید علاقه‌مندان، مسافران و همچنین توریست‌هایی است که از کشورهای دیگر جهت بازدید آثار تاریخی از ایران دیدن می‌کنند. کاخ موزه گلستان از مکان‌های منحصربه‌فرد فرهنگی - تاریخی پایتخت به شمار می‌رود که بازدید از آن، بسیار دیدنی و در نوع خود جذاب و منحصربه‌فرد است.

مسئول روابط‌عمومی کاخ موزه گلستان معتقد است که طی دو سال گذشته، کرونا تأثیر مخربی بر بازید علاقه‌مندان و مردم و همچنین ورود جهانگردان جهت بازدید از اماکن و ابنیه تاریخی کشورمان داشته است.

حسین احمدی‌نیا در ادامه گفت: «با ورود کرونا به کشور ما، بازدید از اماکن تاریخی و کاخ موزه‌ها نیز به دلیل سربسته بودن محیط کاخ‌ها و موزه‌ها و همچنین نزدیک بودن بازدیدکنندگان در کنار یکدیگر جهت بازدید و عدم فاصله‌گذاری اجتماعی و مناسب از یکدیگر تا حدودی ممنوع شد و با شیوع بیشتر کرونا طی چندین مرحله بازدید از کاخ موزه‌ها به دلیل عدم انتقال ویروس کرونا و همچنین جلوگیری از شیوع آن در سطح کشور ممنوع اعلام شد. این در حالی است که تا قبل از ورود کرونا به کشور، کاخ موزه گلستان مملو از تماشاگران و علاقه‌مندان بازدید از این بنای باشکوه بود و ما جهت بازدید مجبور به شیفت‌بندی بودیم اما کرونا باعث شد تا علاقه‌مندان به دلیل عدم ابتلا به ویروس تا حد ممکن از حضور در اماکن سربسته و پوشیده خودداری کنند. اما در کل باید گفت تعداد بازدیدکنندگان ما نسبت به دوران قبل از کرونا بسیار کم شده است.»

در ادامه، نظر او را در مورد تأثیر کرونا بر بازدیدکنندگان و همچنین بیکاری ناشی از این تعطیلی‌ها بر اشخاصی که به نوعی در این اماکن در سطح کشور مشغول به کار هستند، جویا شدیم که او در گفت: «به هر حال هر تعطیلی‌ای پیامدهای منفی‌ای به همراه خود دارد. هنگامی که کسب‌وکاری رونق می‌گیرد، خب طبیعی است که سایر افرادی نیز که با آن کسب‌وکار در ارتباط هستند و منبع درآمد و زندگی‌شان از آن طریق به دست می‌آید، از آن منتفع می‌شوند و بالطبع تعطیلی آن کسب‌وکار، باعث بیکاری همان عده نیز خواهد شد؛ به‌ویژه در صنف گالری‌داران و موزه‌داران، این رکود و کسادی بیشتر احساس می‌شود و هرگونه تعطیلی و یا مانند اکنون، شیوع ویروس یا بیماری مسری‌ای بر روند کار آنان تأثیر منفی خود را برجای می‌گذارد. البته حال که طرح واکسیناسیون ملی در سطح کشور آغاز شده و کشور ما نیز می‌رود تا به جرگه کشورهای واکسینه شده بپیوندد، امید است که این ویروس هرچه سریع‌تر از بین مردم کشورمان رخت بربندد و ما دوباره شاهد رونق کسب‌وکارهای مردم و روند طبیعی زندگی آنان باشیم.»

کد خبر: 29253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =