طراحی و ساخت ۳۷ پارک آبخیز جدید در کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به نقش پارک آبخیز در کاهش خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی از جمله سیل و خشکسالی، از طراحی و ساخت ۳۷ پارک آبخیز جدید در کشور خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، سیل و خشکسالی از جمله مخاطرات طبیعی هستند که تحت تاثیر عوامل انسانی همواره به‌عنوان یکی از تهدیدات جدی برای کشور به‌حساب می‌آیند. به عقیده برخی کارشناسان مهمترین راهکار مقابله با این مخاطرات یا کاهش اثرات ناشی از آن‌ها مدیریت جامع حوضه آبخیز و عملیات آبخیزداری است چراکه با اجرای عملیات آبخیزداری و عملیات ‌پخش سیلاب در شرایط ‌پرآبی می‌توان سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه کرد تا این منابع آبی در شرایط خشکسالی نیز از حد مطلوبی از آب برخوردار باشند.

ابوالقاسم حسین‌پور، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ پارک آبخیز با مساحت بالغ بر ۵۰ هزار هکتار در سطح حوزه‌های آبخیز شهری کشور احداث و در دست بهره برداری قرار دارد، گفت: پارک آبخیز از جمله طرح‌های چندمنظوره آبخیزداری و آبخوانداری است که در مناطق مستعد حوزه‌های آبخیز شهری با هدف توامان مهار سیل‌های ورودی به شهر و توسعه تفرجگاه طبیعی در پیرامون مراکز جمعیتی احداث می‌شوند.

به گفته وی، توسعه پارک آبخیز با احداث ۳۷ پارک آبخیز جدید در برنامه اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال ۱۴۰۰ مصوب و فرآیند طراحی و اجرای آن آغاز شده است. شروع فرآیند ساخت پارک آبخیزهای جدید با هدف تعمیم و گسترش این طرح در تمامی استان‌های کشور، به نحوی که هر استان، حداقل یک پارک آبخیز داشته باشد، انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها ضمن تاکید بر نقش پارک آبخیزهای شهری در کاهش مخاطراتی از جمله سیل تصریح کرد: پارک آبخیزهای شهری در پاسخ به ضرورت کاهش مخاطرات سیل بر کانون‌های جمعیتی و سکونتگاه‌های واقع در مناطق سیل‌خیز و ایجاد پل ارتباطی بین شهر و طبیعت و بهره‌گیری بیشتر شهروندان از طبیعت‌گردی ساخته شده‌ و در زمره اولویت‌های برنامه آبخیزداری و آبخوانداری کشور در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته‌اند.

حسین‌پور همچنین به حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، حفظ کاربری اراضی پیرامون شهرها، جلوگیری از تغییر و تبدیل کاربری این اراضی در جهت توسعه پایدار شهر و ارتقای شاخص‌های سلامت و پایداری آبخیزهای شهری به‌عنوان اهداف مهم ساخت پارک آبخیز شهری اشاره کرد و گفت: فعال‌سازی ظرفیت‌های همکاری بین شهرداری و آبخیزداری، به‌کارگیری قابلیت مشارکت مستقیم مردم و بخش خصوصی همچنین بسترسازی برای حضور آگاهانه و مسئولانه آحاد مردم، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری و کمک به اقتصاد محلی از دیگر اهداف ساخت پارک آبخیز به شمار می‌رود.

کد خبر: 29190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =