تهدید امنیت غذایی جهان

کمبود کارگران در جهان باعث شده تا یک بحران جدی در حوزه نیروی کار به وجود بیاید و همین مساله در نهایت امنیت غذایی جهان را تهدید خواهد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سراسر جهان، کمبود کارگر، زنجیره تأمین مواد غذایی را متزلزل می‌کند. در ویتنام، ارتش در زمینه برداشت برنج کمک می‌کند. در انگلیس،‌ کشاورزان شیر را دور می‌ریزند؛ چراکه کامیون‌داری برای جمع‌آوری آن وجود ندارد. برداشت دانه‌های قهوه در برزیل امسال ۱۲۰ روز به درازا کشید؛ نه مثل همیشه ۹۰ روز. گوشت‌فروشان آمریکایی سعی می‌کنند کارمندان جدید را در ساعات اول به خود جذب کنند و رستوران‌های زنجیره‌ای، قیمت برگر و بوریتو را افزایش می‌دهند.

صدای پای بحران

از میوه‌چین گرفته تا کارگر کشتارگاه، کامیون‌دار، اپراتور انبار، سرآشپز یا پیشخدمت، اکوسیستم جهانی غذا به علت کمبود نیروی کار در حال تغییر است. تأمین مواد دچار آسیب شده و برخی کارفرمایان مجبورند با سرعت دستمزدها را بالا ببرند.

این امر به ‌مثابه تهدید عمل کرده و به افزایش قیمت مواد غذایی می‌انجامد؛ تنوری که پیش‌تر با افزایش قیمت کالا و هزینه‌های حمل‌ونقل گرم شده بود و حالا انتظار می‌رود که وضعیت بدتر هم شود. بر اساس شاخصی که سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) منتشر کرده، قیمت‌ها در ماه آگوست نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۳۳ درصد افزایش یافته است.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث کمبود نیروی کار در بسیاری از بخش‌های اقتصاد شده، اما تأثیر آن بر حوزه‌های غذا و کشاورزی که کمتر از دیگر حوزه‌ها شاهد اتوماسیون بوده‌اند، به شکلی ویژه هویدا است. به گزارش گروه مشاوره بوستون، امنیت غذایی موضوعی است حساس در جهان و حاشیه اندک امنیت، مساوی است با فشار بیشتر بر خریداران و مصرف‌کنندگان.

«دکستر واکر»، کارشناس کشاورزی دانشگاه «بی.‌سی.‌جی» در شیکاگو در این رابطه می‌گوید: «شکی نیست که ما شاهد آشوب و توقف در این حوزه هستیم.» وی افزود: «تأثیر این مسأله در مکان‌ها و محصولات مختلف است، اما به نظر می‌رسد اصلی کلی در کار باشد و آن این است که مشاغلی که کمتر کسی به حضور در آنها علاقه نشان می‌دهد، ‌بیشترین آسیب را در وضعیت فعلی می‌بینند».

نشانه‌هایی دال بر این وجود دارد که کمبود نیروی کار به محدود شدن منابع می‌انجامد. در ایالات متحده، عمده‌فروشی‌هایی مانند سیسکو و «یونایتد نچرال فودز» با تأخیر و کندی، تولید اقلام مختلف از جمله کالباس و پنیر و همچنین آبمیوه و ادویه‌جات را تهیه می‌کنند. در انگلستان در برخی فروشگاه‌ها، موادی مانند نان و مرغ در حال خراب شدن هستند و در ماه اوت نیز شرکت مک‌دونالد اعلام کرد که میلک‌شیک‌هایش تمام شده است.

«پاتریک کریتاسر»، مدیر انجمن خامه‌فروشی شهرستان تیلاموک آمریکا در این رابطه گفت: «ما مشاغل و تجارت‌های فوق‌العاده‌ای داریم که باز شده‌اند و برای آن سخت کار کردیم و برای زنده نگاه داشتن‌شان مشکل بسیار داشتیم». شرکت تعاونی لبنیات، مستقر در اورگان به تازگی آنقدر کم کار شده که یکی از اعضای هیأت‌مدیره مجبور شد تا از حضور در جلسات خودداری کرده و در عوض به کار در مزارع بپردازد. کریتاسر گفت: «با تورمی که در تجارت شاهدش هستیم و همچنین تورمی که در مزارع مشاهده می‌کنیم، شاهد افزایش قیمت در قفسه‌های مغازه‌ها خواهیم بود».

کاهش تولید 

کمبود همچنین به مزارع، پردازنده‌ها و رستوران‌ها نیز ضربه می‌کند. مالزی، تولیدکننده شماره دو روغن پالم در جهان، حدود ۳۰ درصد از تولید بالقوه خود را در این روغن گیاهی از دست داده و جالب اینجاست که کار صرفاً به این روغن خلاصه نشده و از آن در اکثر محصولات، از شکلات گرفته تا مارگارین، استفاده می‌شود.

بنا به آمار انجمن کشاورزان، تولید میگو در جنوب ویتنام که یکی از صادرکنندگان برتر جهان محسوب می‌شود نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است. همچنین یک‌پنجم تولید گوجه‌فرنگی در جنوب ایتالیا نیز به دلیل گرمای سوزان و فلج بودن حوزه حمل‌ونقل از بین رفت.

«میشل فراندینو»، کشاورز در فوجیا، در این رابطه گفت: «من از دهه ۸۰ در تجارت مشغول به کار هستم، اما هرگز شاهد چنین وضعیتی نبودم.» وی افزود: «گوجه‌فرنگی کالایی است که سریع فاسد می‌شود. در روزهای حساس، کامیون کافی برای انتقال محولات وجود نداشت و در نتیجه شمار زیادی از گوجه‌فرنگی‌ها به ‌راحتی از بین رفت و فاسد شد».

لغو یا تأخیر در تحویل محصولات به دیگر کشورها نیز تأثیرگذار بوده، مانند «مایک کینگ» کشاورز در جنوب انگلیس که مجبور شد شیرهای خود را به خاطر عدم امکان انتقال انبارداری دور بریزد. کینگ تخمین می‌زند که حدود ۲۰ هزار تن (معادل ۵ هزار و ۸۸۶ گالن) شیر را از دست داده است. وی افزود که برخی کشاورزان به خاطر کمبود نیروی کار، دفعات کمتری دست به دوشیدن دام‌های خود می‌زنند.

حتی با بازگشایی رستوران‌ها و سایر مشاغل در ایالات متحده و اروپا، افزایش تقاضا برای کالاهایی مانند گوشت و نوشیدنی و شیوع سویه دلتا در مناطقی چون جنوب شرقی آسیا همچنان به تولید ضربه زده و آن را فلج می‌کند. شیوع کرونا همچنان در کارخانه‌های فرآوری گوشت و ماهی رو به افزایش است و این امر سبب بسته شدن موقتی آن‌ها شده است. همچنین محدودیت‌های مرزی در کشورهایی مانند انگلستان و تایلند را نیز باید مدنظر قرار داد که همین امر سبب شده تا زنجیره تولید مواد غذایی در سراسر جهان با بحران‌های بسیار مواجه شود.

گزارش: کامران برادران

کد خبر: 29172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =