گالری گردی در اولین هفته پاییز

روز گذشته نگارخانه های تهران  میزبان آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی بودند  تا در اولین روزهای پاییز  میزبان دوستداران هنر باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه از همان ابتدای افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور منع رسمی برای فعالیت گالری‌ها وجود نداشت، اما برگزاری نمایشگاه‌های هنری منوط به نداشتن مراسم‌ افتتاحیه و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده بود. در این میان بسیاری از گالری‌ها به تصمیم شخصی و در راستای جلوگیری از شدت افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹، یا فعالیتشان را به فضای مجازی محدود کردند یا اینکه تعطیل شدند. آن دسته از گالری‌هایی هم که برگزاری نمایشگاه‌های حضوری را انتخاب کرده بودند، به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، طبیعتا با استقبال قابل قبول و شایسته‌ای مواجه نشدند. آمارها نیز نشان از افت ۷۰ درصدی تعداد نمایشگاه‌های برگزارشده تجسمی در سال ۱۳۹۹ به نسبت تعداد نمایشگاه‌های برگزارشده در سال ۱۳۹۸و پیش از شیوع کرونا دارد. درواقع تعداد نمایشگاه‌های برگزارشده تجسمی سال ۱۳۹۸ در تهران، ۱۱۵۲ مورد بوده است که سال بعد، به ۳۳۸ مورد کاهش یافته است، یعنی کرونا دست کم امکان برگزاری ۸۱۴ نمایشگاه حضوری در سطح شهر تهران را در سال ۱۳۹۹ در قیاس با سال ۱۳۹۸ از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی سلب کرده است.

این روند در سال ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کرد اما از آنجایی که مشخص  نیست چه زمانی این ویروس از جامعه رخت برمی‌بندد، روز گذشته چندین نمایشگاه هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح شد تا هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی آثار هنری خود را در معرض دید قرار دهند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نمایشگاه های هنری که در اولین جمعه پاییز گشایش یافتند.

نمایشگاه «جلوه‌ پایدار» در باغ هنر خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه عکس «جلوه پایدار» با نمایش ۲۰ عکس مرتبط با حال و هوای دفاع مقدس در محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.این نمایشگاه منتخبی از آثار انجمن عکاسان دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح را شامل می‌شود و به مناسبت هفته دفاع مقدس از ۲۹ شهریور ماه آغاز شده و تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.مجموعه عکس «جلوه پایدار» سعی دارد علاوه بر نمایش عمومی تصویر جنگ تحمیلی در جامعه، به حافظه تاریخی و تصویری مردمان این سرزمین نیز کمک کرده و وظیفه‌ای را که عکس از عهده آن بر می‌آید، ایفا کند.

چهارچوب در نگارخانه احسان

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «چهارچوب» که جمعه ۲ مهر افتتاح شد  تا سه شنبه ۶ مهر در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره ۲۲ برگزار می شود.

نمایش آثار قهوه‌خانه‌ای در گالری آرتیبیشن

دهمین دوره مزایده آرتیبیشن با ۲۹ اثر از هنرمندانی چون محمد مدبر، حسین قوللرآغاسی، حسن اسماعیل‌زاده، عباس بلوکی‌فر، محمد حمیدی، محمدرضا حمیدی، مصطفی حمیدی، محمد فراهانی، فتح‌الله قوللرآغاسی، جعفر لشگری، محمد رحمانی، علی‌اکبر لرنی و ارژنگی همدانی برگزار می‌شود. نمایش این آثار از دوم تا دهم مهر در گالری آرتیبیشن خواهد بود و علاقمندان هر روزه با هماهنگی قبلی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند برای بازدید از آثار به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینۀ ارشاد، نرسیده‌به همت، گل‌نبی (غرب)، میدان احمدی‌روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ ،گالری آرتیبیشن مراجعه کنند.

نقش‌واره‌های چهره‌های ماندگار در گالری انتظامی

 نمایشگاه گروهی « نقش‌واره‌های چهره‌های ماندگار» نیز که  ۲ مهر افتتاح شد تا ۷ مهر در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب، پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

این بامداد من است در پروژه‌های آران

نمایشگاه آثار شقایق احمدیان با عنوان «این بامداد من است» ۲ تا ۱۶ مهر در گالری پروژه‌های آران برپاست. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم نازیلا نوع بشری آمده است: «فوریت و قرابت خاصی و در عین حال با صداقت به نقاشی هایش منتقل میشوند. لایه های متفاوت و هیجان انگیز به تصویر می کشد. حس و درک شخصی او از خود و جهان پیرامونش بازیگوشانه شقایق احمدیان زندگی را از دریچه ای با گذشته و حال درگیر می شود و در عین حال آینده احتمالی را هم پیشنهاد میدهد. تجربه زیسته برون گرایانه او، در ساخت و ساز رنگ ها و فرم ها به نمایش درمی آیند.در این مجموعه هنرمند طبیعت را به آغوش می کشد و الهه مادر طبیعت خود را با دست خود و در فورانی از احساس می سازد. الهه قوی رنگارنگی با موهایی زرد شبیه نور خورشید، با زخم های فراوانش در بدنی حجیم که اشک هایش را در کف دست خود جمع می کند و به طبیعت باز می گرداند. گویی ناخودآگاه هنرمند او را به سمت شکل دادن به بدن و روح الهه منحصر به فرد خود سوق داده است... »

نمایشگاه گروهی «پنجره ای رو به شرق»

نمایشگاه گروهی با عنوان پنجره‌ای رو به شرق ۲ مهر تا ۷ مهر در گالری سرزمین هنر برپاست. گالری سرزمین هنر در اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴  واقع است.

نمایشگاه «اجتماع تنهایی» در گالری شریف

«اجتماع تنهایی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی های سایه منصور است که از سی و دو اثر با تکنیک رنگ‌روغن روی مقوا تشکیل شده است. سایه منصور فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی نقاشی از دانشگاه گیلان است و این مجموعه اولین نمایشگاه انفرادی اوست.

هنرمند در بخشی از استیتمنت این مجموعه چنین نوشته است: با پیش‌ رفتن مجموعه... فهم تازه‌ای از مساله حضور و عدم حضور برایم شکل گرفت. هرگونه حضورم در جمع، مقارن است با نوعی از احساس تنهایی در درونم. شهود عام به ما می‌گوید که در جمع تنهایی از میان می‌رود، اما گاه شهود عامه نمایاننده سطحی‌ترین وجه ادراک است. نگریستن به اجتماع آدم‌ها، تنهایی را به من بیشتر می‌نمایاند؛ چرا که مرزها روشن‌تر می‌گردند؛ خطوطی که هرگز با هم و در هم تنیده نمی‌شوند و هرگز اجتماع واحدی را نمی‌سازند.

نمایشگاه «اجتماع تنهایی» از جمعه دوم تا سه‌شنبه بیستم مهرماه برقرار است. گالری شریف در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱، طبقه سوم واقع شده و ساعات بازدید آثار یکشنبه تا پنجشنبه ۱۲ تا ۱۸ و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۰ است.

کد خبر: 29125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =