سرعت باد، عامل عدم کنترل حریق جنگل‌های ارس

جنگل‌های ارس درازنو واقع در شهرستان کردکوی استان گلستان دو روز است که در آتش می‌سوزد. مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این رابطه گفت: امکانات به حد کافی در منطقه وجود دارد اما به دلیل سرعت باد نتوانسته‌ایم آتش را کنترل کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از روز پنجشنبه آتش به جان جنگل‌های ارس استان گلستان در منطقه درازنو واقع در کردکوی افتاده است. شاهدان عینی می‌گویند که مسیری به طول ۱۵ کیلومتر درگیر حریق شده و آتش سوزی از نوع تاجی است. آن‌طور که منابع محلی می‌گویند و تصاویری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که آتش در حال نزدیک شدن به مناطق مسکونی منطقه است. این در حالی است که عبدالرحیم لطفی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در این باره اظهارکرد: آتش به مناطق مسکونی نزدیک نشده است.

وی افزود: از صبح امروز شاهد مه در منطقه بودیم که کمی شدت آتش را کم کرد. اول صبح کمی باران داشتیم اما متاسفانه وزش باد، کار را مشکل می‌کند. در بالای منطقه یک ایستگاه سیار هواشناسی داریم که در این لحظه سرعت باد را ۵۰ کیلومتر در ساعت نشان می‌دهد. از دو روز قبل به دلیل باد نتوانستیم آتش را کنترل کنیم. در ساعت‌هایی از روز سرعت باد به ۹۷ کیلومتر در ساعت رسید. متوسط سرعت باد در روز گذشته ۷۰ کیلومتر در ساعت بود.

لطفی ادامه داد: شدت آتش سوزی در منطقه به دلیل سرعت باد بود. نیروها کافی بودند. امکانات زمینی بد نبود اما باد نمی‌گذاشت در این منطقه بالگرد بیاید. سرعت باد به قدری بود که تعادل بالگرد را به هم می‌زد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه در پایین دامنه آتش‌بر احداث شده است، گفت: تاکنون بالگردها هفت بار آب بر روی جنگل‌های درگیر حریق آب تخلیه کرده‌اند. 

گرچه این تماس تلفنی به دلیل حضور لطفی در عرصه، ناتمام باقی ماند و در تماس‌های مکرر بعدی هم پیغام عدم دسترسی دریافت شد. اما روز گذشته مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دنبال وقوع حریق در جنگل‌های درازنو، به استان گلستان سفر کرد. اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران نیز در منطقه حضور دارد.

آن طور که منابع محلی می‌گویند جنگل‌های درازنو از توابع شهرستان کردکوی واقع در غرب استان گلستان، پیش از این کمتر درگیر حریق می‌شده است اما در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، بارها شاهد آتش‌سوزی در این منطقه بوده‌اند.

مسئولان سازمان جنگل‌ها، سطح آسیب دیده از حریق طی ۶ ماهه گذشته در غرب استان گلستان را ۲۰۰ هکتار اعلام می‌کنند در حالی که مردم محلی این سطح را دست کم ۴۰۰ هکتار می‌دانند. از آنجا که اختلاف آماری بین نظر مردم محلی و سازمان جنگل‌ها چشمگیر است، جا دارد مسئولان این سازمان پاسخی قانع‌کننده برای افکار عمومی ارائه دهند.

حریق در جنگل‌های درازنو هنوز به صورت کامل کنترل نشده است و به دلیل قطع ارتباط با مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان، درباره زمان دقیق پایان عملیات اطفا، اطلاعات دقیق در دسترس نیست.

کد خبر: 29107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =