تقویت تل‌آویو برای تهاجم جدید

تخصیص بودجه یک میلیارد دلاری کنگره آمریکا به اسرائیل نشان می‌دهد که احتمالاً تل‌آویو از تهدیدهای مقاومت فلسطین ترسیده و شاید تهاجم جدیدی را تدارک دیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تعهد ایالات متحده به دفاع از حیات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی امری است که نمی‌توان به هیچ وجه آنرا نادیده گرفت یا در مورد آن با اما و اگرهای مختلف سخن گفت. تجربه و اسناد تاریخی موجود به خوبی نشان داده که واشنگتن در هر برهه‌ای از زمان و به اشکال گوناگون اقدام به حمایت از اسرائیل کرده است و این امر تا زمان حیات هر دو طرف ادامه خواهد داشت.

تصویب بودجه ۱ میلیارد دلاری

بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی در منطقه بر اساس نوع منافعی که با دولت‌های مخالف آمریکا دارند این بحث را مطرح می‌کند که کدام رئیس جمهور و دولت در کاخ سفید، منافع اسرائیل را بیشتر از دیگری تامین می‌کند. بر اساس آنچه طی دهه‌های گذشته تاکنون دیده یا شنیده‌ایم، باید بگوییم که این پرسش ذاتاً اشتباه است، چراکه حمایت ایالات متحده از تل‌آویو قائل به یک دولت خاص نبوده و نیست. از زمان پیدایش ایالات متحده و استقلال آن از بریتانیا شاهد بوده‌ایم که سران شبکه یهود و لابی‌های اسرائیلی در تمام ساختار سیاسی، امنیتی، نظامی و به خصوص اقتصادی آمریکا حاضر بوده‌اند.

رخنه این لابی‌ها در گوشت و پوست ایالات متحده باعث شده تا تمام روسای جمهور آمریکا (خواه دموکرات باشند یا جمهوریخواه) با تمام قوا از موجودیت و حیات اسرائیل دفاع کنند. به عنوان مثال ما در چهار سال سکونت دونالد ترامپ در کاخ سفید شاهد آن بودیم که او بی‌پروا امتیازاتی را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل و کلیت رژیم صهیونیستی داد که تا آنروز هیچکدام از اسلاف وی جرأتِ بیان کردن آنها را نداشتند. این ترامپ بود که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس آورد و مالکیت این رژیم بر جولانِ اشغالی که چندین قطعنامه در مورد آن صادر شده بود را به تل‌آویو بخشید.

قبل از او باراک اوباما هم اگرچه مجبور به حمایت از اسرائیل بود، اما در برخی از مقاطع و به خصوص در ۶ ماه آخر دولت دومش با نتانیاهو وارد یک جنگ و درگیری مشخص شد و حتی کمک کرد تا در سازمان ملل و شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه تل‌آویو صادر شود. حال هم که جو بایدن وارد کاخ‌سفید شده است، باز هم ما شاهد آن هستیم که ایالات متحده حمایت از اسرائیل به بهانه و مدلی دیگر در دستور کار خود قرار داده است.

درست است که بایدن و تیمش اساساً باعث شدند که نتانیاهو از اریکه قدرت حذف شود و نفتالی بنت، به جای او به عنوان نخست‌وزیر چرخشی وارد ساختار سیاسی شود، اما اتفاقی که دو روز پیش رخ داد این پیام را مخابره کد که دموکرات‌های  کاخ سفید هم در حال حمایت از اسرائیل هستند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب، کمک یک میلیارد دلاری این کشور به رژیم صهیونیستی برای تجهیز سامانه موشکی گنبد آهنین این رژیم را تصویب کرد. اختصاص این کمک یک میلیاردی، در جلسه مجلس نمایندگان آمریکا با دریافت رأی اکثریت قاطع (۳۶۰ رأی موافق به ۸ رأی مخالف) به تصویب رسید و اکنون این لایحه باید برای طی مراحل بعدی، جهت تصویب به مجلس سنای آمریکا ارسال شود.

بر اساس اعلام رویترز، پس از مخالفت برخی نمایندگان با اختصاص این کمک‌ها و تهدید آن‌ها به عدم تصویب لایحه قانون بودجه دولت، لایحه جداگانه‌ای با عنوان «قانون تخصیص اعتبارات تکمیلی گنبد آهنین» به صحن مجلس نمایندگان آمریکا رفت و به تصویب رسید. روز سه‌شنبه و تنها چند ساعت پیش از رأی‌گیری درباره قانون بودجه در مجلس نمایندگاه آمریکا، برخی از اعضای کنگره اعلام کردند در صورتی که بودجه شامل موضوع کمک اضطراری به سامانه گنبد آهنین باشد به آن رای نخواهند داد. نهایتاً یک روز بعد از حذف بند کمک مالی اضطراری واشنگتن به تل‌آویو برای سامانه‌های پدافند گنبد آهنین از طرح بودجه نظامی در کنگره آمریکا، رسانه‌ها از بازگشت این بند به صحن کنگره خبر دادند. گفته می‌شود طرح جدید توسط «رُزا دولائورو» نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا ارائه شده که ذیل آن ۱ میلیارد دلار از بودجه نظامی این کشور به پر کردن زرادخانه خالی‌شده موشک‌های گنبد آهنین در جنگ اخیر با نوار غزه اختصاص می‌یابد.

آماده‌باش علیه غزه

نکته‌ای که در مورد تصویب این بودجه ۱ میلیارد دلاری باید مورد نظر قرار بگیرد این است که عملاً تصویب این رقم نشان می‌دهد که اسرائیل علناً یک تهدید قوی را حس می‌کند. واقعیت این است که از بین رفتن بخش زیادی از موشک‌های سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین متعلق به رژیم صهیونیستی که در جنگ ۱۲ روزه با نوار غزه برای رهگیری راکت‌های گروه‌های مقاومت شلیک شد و البته تا ۹۰ درصد نیز ناموفق بود، آمریکایی‌های طرفدار رژیم  اسرائیل را نگران کرده است.

این نگرانی در حالی قابل مشاهده است که ایالات متحده در حال حاضر سالیانه ۱.۶ میلیارد دلار برای تولید و تأمین سامانه‌های گنبد آهنین اسرائیل، به تل‌آویو کمک بلاعوض انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد واکنش اخیر جریان‌های مقاومت فلسطین به حملات موشکی اسرائیل علیه غزه باعث شده تا معادلات دفاعی و نظامی ارتش اسرائیل و همچنین مشاوره‌های نظامی ایالات متحده با خطاب تحلیلی مواجه شود؛ چراکه میزان بودجه مصرفی در مورد گنبد آهنین با خروجی عملیاتی آن کاملاً تضاد دارد و به نوعی نشانی از دست برتر میدانی رژیم صهیونیستی در تحولات اخیر ندارد.

اصل ماجرا این است که استراتژی شلیک هزاران موشک از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی که نهایتاً هر کدام از آنها ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار قیمت دارند، باعث شده تا سامانه گنبد آهنین برای رهگیری این میزان از پرتابه‌های سرگردان، صدها و بلکه هزاران موشک چند میلیون دلاری را شلیک کنند که این مساله در وهله اول هزینه اقتصادی زیادی که به آن «اقتصاد جنگ» هم گفته می‌شود را به تل‌آویو تحمیل می‌کند و در وهله دوم کشورهای هم‌پیمان اسرائیل که سامانه گنبد آهنین را برای حفاظت از خود خریداری کرده‌اند، حالا در مورد کارایی این سامانه به شک و تردید میفتند.

این دقیقاً به معنای یک شکست دو وجهی است. از یک سو اسرائیل محتمل شکست نظامی و هزینه‌های سرسام‌آور شده است و از سوی دیگر متحدانش را از خود دور می‌کند. مساله دیگر این است که احتمالاً اسرائیلی‌ها از تهدیدهای اخیر مقاومت فلسطین به دلیل دستگیری مجدد شش اسیر فراری فلسطینی احساس ترس کرده‌اند و برای حفاظت از خود دست به دامان شرکایشان در کنگره  آمریکا شده‌اند. حال به نظر می‌رسد که بودجه یک میلیارد دلاری، برای تقویت اسرائیل در جهت به راه انداختن تهاجم جدید تخصیص داده شده است.

گزارش: اردشیر حبیبی  

کد خبر: 29092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =