معمای جذب آمازون

افزایش استعفای کارمندان و کارگران در خرده‌فروشی‌های بزرگ باعث شده تا کمپانی آمازون بتواند این جماعت را با شرایط کمی بهتر به سمت خود بکشاند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پرستاران و کارکنان بخش مراقبت در حال خروج از مشاغل خود و استخدام در مقام کارکنان انبارهای آمازون هستند تا بتوانند درآمد بهتری داشته باشند و از فضای کاری اشباعی بیرون آیند؛ فضایی که متخصصان هشدار می‌دهند با واکسیناسیون کامل حدود ۱۷۰ هزار تن ممکن است دیگر بلااستفاده شوند.

آب رفتن جامعه پرستاران

در ضربه‌ای به بخش پرستاری و مراقبت، آمار سرویس سلامت ملی انگلیس نشان داد که سرعت واکسیناسیون دوم در میان کارکنان بخش مراقبت‌های خانگی رو به کاهش گذاشته و ۷۸۷ هزار تن همچنان به طور کامل واکسینه نشده‌اند. از ماه نوامبر، این افراد باید علیه کرونا واکسینه شده تا بتوانند وظایف خود در خط مقدم درمان را انجام دهند. یکی از مدیران خانه‌های سالمندان با تأکید بر تلاش برای جذب و حفظ کارکنان در میان کمبود نیروی کار در انگلیس گفت که در ناتینگهام شایر با ۳۰ درصد حقوق بیشتر، کارکنان بخش مراقبت را به خود جلب می‌کند. «آنیتا استل»، مدیر خانه مراقبت «وارن‌هال» در نزدیکی ناتینگهام، اخیراً دو کارمند خود را به این غول خرده‌فروشی آنلاین باخت و شش تن دیگر نیز به سراغ مشاغل بهتر در سرویس سلامت عمومی رفتند؛ سرویسی که در آن واکسیناسیون اجباری نیست و چهار تن نیز به دنبال حرفه دیگری رفتند. یک پرستار در شیفت عصر ساعتی ۹ دلار و ۳۰ سنت کار خود را رها کرده تا در انبار آمازون با درآمد ساعتی ۱۳ دلار و ۵۰ سنت کار کند. این خرده‌فروشی همچنین مبلغ هزار پوند پاداش برای پیوستن به کار به مردم پیشنهاد می‌دهد.

آستل می‌گوید که عاشق کارش است و نمی‌خواهد آن را ترک کند، اما در صورت استخدام در آمازون می‌تواند سه روز در هفته کار کند و درآمد بیشتری کسب کند. وی افزود: «جامعه برای کارهایی که در زمینه مراقبت‌های اجتماعی انجام شود، ارزشی قائل نیست.» در همین حال، سه‌چهارم اپراتورهای مراقبت از ترک کارکنان این حوزه در ماه آوریل خبر می‌دهند و دلایل اصلی آن تمایل به استرس کمتر، دریافت حقوق بیشتر و اجتناب از واکسیناسیون اجباری است که از ۱۱ سپتامبر اجرایی شد. اتحادیه کارگران بهداشت خواستند سیاست «شغل به شرط واکسیناسیون» را ترک کنند و هشدار دادند که «این امر به معنای رفتن به سوی فاجعه است».

یکی از مدیران در نظرسنجی جدیدی که توسط مجمع ملی مراقبت از اپراتورهای خیریه انجام داد گفت که بحران کارکنان این حوزه در بدترین بحران طی ۲۵ سال گذشته قرار دارد. از هر ۱۰ کارمند بخش مراقبت، هشت نفر معتقدند که سطح این خدمات در معرض تهدید است و برخی از کارکنان حتی پیش از الزام واکسیناسیون اضافی حساب می‌شدند. بیش از ۲۰۰ مدیر در یک نظرسنجی جداگانه که توسط مدیریت سلامت و مراقبت اجتماعی برگزار شد، عنوان کرد که آن‌ها درخواست‌های مراقبتی را ماه گذشته میلادی به علت کمبود نیرو رد کردند.

 جدال با واکسیناسیون

بر اساس آخرین داده‌های سیستم سلامت عمومی انگلیس، ۴۱ هزار کارمند در خانه‌های سالمندان هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و ۱۸ درصد از آنها یا ۸۷ هزار تن هنوز دوز دوم را دریافت نکرده‌اند. بر اساس آخرین آمار، تنها ۳ هزار و ۴۵۹ کارمند حوزه مراقبت دوز دوم خود را دریافت کرده‌اند. این بدان معناست که کمتر از نیمی از کارکنان باقی‌مانده تا مهلت مقرر واکسینه شده‌اند؛ مگر اینکه تغییری در این ارقام صورت گیرد. در سراسر انگلستان، تنها ۴/۸۲ دهم درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند که این رقم در مناطق لوتون، سندول و وست‌مینستر کمتر از ۷۰ درصد است. خانه‌های سالمندان تعداد نسبتاً زیادی از زنان جوان را به کار می‌گیرند و یکی از علل شایع تردید در زمینه تزریق واکسن از سوی آن‌ها، آسیب به باروری و بارداری آنهاست؛ هرچند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون می‌تواند چنین اثرات سویی داشته باشد.

پیش از وقوع همه‌گیری ۱۲۰ هزار موقعیت خالی در حوزه مراقبت وجود داشت و دولت ماه گذشته میلادی حساب کرد که در صورت اعمال واکسیناسیون به عنوان شرطی برای ادامه کار، در بدترین حالت ۶۸ هزار کارمند این حوزه از دست می‌روند. انجمن ملی مراقبت که نماینده کارکنان مستقل این حوزه است هشدار داده که خانه‌های سالمندان در سراسر انگلستان با سیاهچاله ۱۷۰ هزار شغل خالی مواجه است؛ یعنی بیش از ۱۰ درصد مشاغل موجود. این رقم بیش از کمبود در حوزه حمل‌ونقل است که با کمبودهای بسیار دست‌وپنجه نرم می‌کند. «نادرا احمد»، رییس انجمن اجرایی انجمن ملی مراقبت می‌گوید که ده‌ها مرکز از بحران نیروی کار گزارش می‌دهند.

وی افزود: «در مقیاس بزرگتر، سیستم سلامت عمومی باید این آشفته بازار را کنترل کند.» وی افزود که سیاست «واکسیناسیون اجباری برای کارکنان» که دولت آن را تدوین کرده باید هرچه سریع‌تر مورد بازبینی قرار گیرد. از سوی دیگر فعالان این حوزه از دولت خواسته‌اند تا تمهیدات و تسهیلاتی را برای کارکنان دست و پا کند تا کارمندان پیشین را مجاب به ماندن کرده و همچنین مشوقی شود برای پیوستن نسل‌های جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر به این حوزه. در این رابطه، دپارتمان مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی انگلیس هم عنوان کرد که دولت تلاش کرده با کارزاری عمومی استخدام‌ها در این حوزه را افزایش دهد.
گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 29086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =