فتح البیضاء در آستانه شیوع قحطی

پیشروی و استقرار ارتش یمن در استان البیضاء بدون تردید یک دستاورد استراتژیک به حساب می‌آید اما بحث اینجاست که گویا ناقوس قحطی در یمن در حال به صدا درآمدن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (پنجشنبه) در بیانیه مطبوعاتی به جزئیات عملیات صورت گرفته در روزهای گذشته برای آزادسازی مناطق باقی مانده در استان البیضاء پرداخت و با اشاره به حملات راکتی و پهپادی به پایگاه‌های داعش و القاعده از کنترل این نیروها بر هفت پایگاه تروریست‌ها و آزادسازی ۲۷۰۰ کیلومتر مربع از مساحت این استان خبر داد که با احتساب این مساحت آزادسازی مناطق باقی مانده استان تکمیل شد.

پیوند ارتش و قبایل در البیضاء

در همین راستا یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم در بیانیه مطبوعاتی درباره نبردهای استان البیضاء اظهار کرد: «نیروهای ما در عملیاتی موسوم به فجر الحریه (صبح آزادی) آزادسازی مناطق باقی مانده در استان البیضاء را تکمیل کردند. همچنین در این عملیات در درجه اول مخفی‌گاه‌های باقی مانده تروریست‌های داعش و القاعده که با ائتلاف دشمن در ارتباط بودند، هدف قرار گرفتند و ماموریت آزادسازی استان با حمایت و پشتیبانی قبایل البیضاء و مردان وفادار آن با موفقیت انجام شد».

به گزارش المیادین، یحیی سریع با بیان اینکه نیروهای ما تنها در ۴۸ ساعت موفق شدند دو منطقه الصومعه و مسوره و بخش‌هایی از منطقه مکیراس را آزاد کنند تصریح کرد: «مساحت کل مناطق آزاد شده در این عملیات به ۲۷۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. علاوه بر این، نیروهای ما توانستند خسارات سنگینی را به دشمن وارد کرده و منطقه را به شکل کامل آزاد کنند. ائتلاف دشمن نیز بیش از ۳۰ حمله هوایی را برای حمایت از نیروهای خود و متوقف کردن پیشروی ما انجام داد».

در بخش دیگری از گزارش المیادین آمده است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرده که در این عملیات پایگاه‌های داعش و القاعده با راکت و پهپاد هدف قرار گرفتند و در این عملیات ویژه، استان البیضاء به شکل کامل آزاد شد. بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری شده، تعداد تلفات دشمن ۷۰ تن و زخمی‌ها در حدود ۱۲۰ تن اعلام شده است. به گفته سخنگوی ارتش یمن علاوه بر آمار زخمی‌ها و کشته‌های جبهه دشمن ۴۰ تن نیز به اسارت نیروهای ارتش و مقاومت مردمی یمن درآمدند.

در پایان گزارش المیادین یحیی السریع با اشاره به وضعیت میدان نبرد خاطرنشان کرد که نیروهای ما مهمات نظامی گسترده‌ای شامل خودروهای زرهی، سلاح‌های نیمه سنگین و سبک را به غنیمت گرفته و کنترل هفت پایگاه تروریست‌ها را به دست گرفتند. در حال حاضر نیز ساکنان استان البیضاء با همکاری نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در راستای حفظ امنیت تلاش می‌کنند.

پیروزی نیروهای انصارالله و ارتش یمن در شرایطی باعث توجه رسانه‌های بین‌المللی شده است که برخی از کارشناسان مسائل یمن بر این باورند که ادامه شرایط فعلی حاکم بر میدان نبرد تنها یک محصول به دنبال دارد و آن هم چیزی نیست جز پیروزی نهایی مقاومت در بحران یمن و جنگ تحمیلی ائتلاف عربی. بر همین اساس معاون وزیر دفاع عربستان روز گذشته در دیداری با فرستاده آمریکا در یمن پیرامون مسائل مختلفی از جمله امنیت منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

در همین راستا سایت العین در خبری عنوان کرد که شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، معاون وزیر دفاع عربستان در توییتر نوشت: «با تیم لیندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا به یمن آخرین تحولات یمن را بررسی کردیم». به گزارش العین این دیدار به تلاش‌های مشترک به کار گرفته شده برای حمایت از طرح عربستان، تلاش‌های سازمان ملل جهت دستیابی به راه حل سیاسی که امنیت و ثبات یمن و امنیت منطقه را محقق کند، اختصاص داشت.

هشدار سرخ برای قحطی

این در حالی است که سازمان ملل از کشورهای حامی مالی یمن خواست کمک‌های خود را افزایش داده و مبلغ بیشتری را به یمن اختصاص دهند تا این سازمان مجبور نشود کمک‌های بشردوستانه به این کشور را که با یک قحطی شدید مواجه است، کاهش دهد.

در این رابطه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار گزارشی نوشت: «مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی و هماهنگ‌کننده امدادرسانی‌ها در موارد اضطراری، در نشستی عالی رتبه درباره بحران انسانی یمن که در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، از کشورهای حامی مالی یمن خواست مبلغ بیشتری را به یمن اختصاص دهند تا این سازمان مجبور نشود کمک‌های بشردوستانه به این کشور را کاهش دهد».

به گزارش اسپوتنیک گریفیث اظهار کرد که کشورهای حامی برای ۱۰ میلیون نفر اقلامی مانند غذا، آب قابل شرب و دیگر کمک‌های حیاتی را ارائه می‌دهند اما کار هنوز تمام نشده و هنوز برخی بخش‌ها با کمبود نگران‌کننده بودجه مواجه هستند. همچنین معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی تاکید کرد که این کمک‌ها و سایر کمک‌های حیاتی، شامل مواد غذایی در هفته‌ها و ماه‌های آتی کاهش خواهند یافت؛ زیرا در سال جاری کمتر از یک پنجم بودجه مورد نیاز برای آنها وجود دارد.

وی در ادامه استمرار حمایت‌های مالی، کمک‌های بشردوستانه را خواستار شد و تاکید کرد که باید عوامل اصلی بحران یمن برطرف شوند و تدابیر جدیدی برای تقویت اقتصاد و درآمد مردم این کشور در پیش گرفته شوند.

از سوی دیگر واحد نظارت مرکز حقوق بشر و آمار تجاوزات سعودی یمن با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد که تا ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۶ هزار و ۹۷۸ شهروند یمنی بر اثر حملات زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف سعودی کشته شده‌اند که سه هزار و ۷۹۰ نفر از آنها کودک و ۲ هزار و ۳۸۱ نفر زن هستند.

لازم به ذکر است که این مرکز، تعداد مجروحان جنگ تحمیلی از سوی ائتلاف سعودی را ۲۶ هزار و ۲۰۳ نفر برشمرد که چهار هزار و ۸۹ نفر آنها کودک و ۲ هزار و ۷۸۰ نفر زن هستند. علاوه بر این ۹ هزار و ۱۳۵ مرکز و تأسیسات زیربنایی این کشور در طی مدت یاد شده بر اثر حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان تخریب شده و آسیب دیده ‌است. از سوی دیگر جنگ تحمیلی که به دنبال تجاوز آشکار ائتلاف عربی ایجاد شد، تاکنون باعث تخریب و خسارت ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر، ۳۰۴ ایستگاه برق و ژنراتور و ۵۳۷ شبکه و ایستگاه ارتباطی برق شده‌است. این در حالی است که در پی حملات هوایی متجاوزان ۲ هزار و ۹۸ مخزن و شبکه آب و یکهزار و ۹۶۵ تأسیسات دولتی و ۲ هزار و ۲۰۰ جاده و پل از سوی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن هدف قرار گرفته و تخریب شده ‌است.

از طرفی در این بیانیه اشاره شده‌ است که در نتیجه این تجاوز ۵۶۵ هزار و ۹۷۳ منزل مسکونی شهروندان غیر نظامی و همچنین ۵۷۶ هزار و ۵۲۸ مرکز خدماتی در یمن تخریب و خسارت دیده ‌است. همچنین در این مدت بر اثر حملات نیروهای متجاوز ائتلاف ۱۷۶ دانشگاه، یک هزار و ۳۷۵ مسجد، ۳۶۵ مرکز گردشگری و ۳۸۹ بیمارستان و مراکز درمانی تخریب شده ‌است یا خسارت دیده‌اند. انتشار این آمار در شرایط فعلی نه تنها هجمه منتقدان داخلی و خارجی به ریاض را افزایش میدهد، بلکه با وجود چنین آماری و شکست مفتضحانه از نیروهای نامتقارن و فقیر یمنی، ریاض باید در سیاست‌های امنیتی و نظامی خود تجدیدنظر کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 29069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =