تزریق امید تازه به تئاتر

این روزها گروه های تئاتری بعد از رفع چندباره محدودیت‌های کرونایی از ۳۱ شهریور ماه، تمرین های نهایی خود را برای اجرا در تماشاخانه های دولتی انجام می‌دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز شنبه ۱۲ تیرماه وضعیت کرونایی تهران قرمز شد، به همین خاطر روابط عمومی تئاتر شهر و تعداد زیادی از مراکز فرهنگی اعلام تعطیلی کردند. پیش از این تئاتر و سینما جزو مشاغل گروه ۲ محسوب می‌شدند و در وضعیت نارنجی هم فعالیت آن‌ها تعطیل می‌شد ولی فروردین ماه امسال، سینما و تئاتر در دسته اول مشاغل طبقه‌بندی شدند که تعطیلی آن‌ها تنها در وضعیت قرمز، صورت می‌گیرد.

به دنبال تعطیلی تماشاخانه های تئاترو ادامه فعالیت سینماها به نظر می رسید مدیران و مسئولان تئاتری بدون رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا و در اقدامی منفعلانه تصمیم به تعطیلی تئاتر گرفتند در حالی که امکان فعالیت تئاتر در این شرایط نیز با رایزنی امکانپذیر بود. اما چندی پیش قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت بازگشایی سالن‌های دولتی تئاتر که از ۱۲ تیرماه با قرمز شدن شرایط کرونایی تعطیل شدند، گفت: پیشنهاد بازگشایی سالن‌های دولتی تئاتر را به وزارتخانه داده‌ایم و منتظر دستور آن‌ها هستیم. طبیعتا تا وقتی که شرایط کرونایی قرمز است، قانون روند پیشین خود که تعطیلی گروه‌های شغلی ۲ است را پیش می‌گیرد اما به هرحال ما پیشنهاد را داده‌ایم تا ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد. در نهایت روز شنبه با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تغییر وضعیت رنگبندی برخی از شهرها از جمله تهران از رنگ قرمز به نارنجی، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، پس از ۸۰ روز تعطیلی سالن های دولتی  اعلام کرد سالن‌های تئاتر و مشاغل مربوط به آن از یکشنبه ۲۸ شهریور ماه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعال خواهند بود. حالا این روزها سالن‌های دولتی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برنامه اجرای نمایش‌هایی که بزودی اجرای خود را شروع می‌کنند.

آغاز اجراهای مجموعه تئاتر شهر از امروز

روز گذشته مدیر مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد این مجموعه تئاتری فعالیت‌های خود را با رفع تعطیلی‌های کرونایی از ۳۱ شهریور و به مناسبت هفته دفاع مقدس با اجرای نمایش «تن‌ها» از سر می‌گیرد. ابراهیم گله دارزاده مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره وضعیت اجراهای این مجموعه تئاتری با توجه به پایان تعطیلی‌های کرونایی اخیر و خروج تهران از وضعیت قرمز، گفت:بنا بر این بود که همزمان با هفته دفاع مقدس رپرتوآری از آثار دفاع مقدس در مجموعه تئاتر شهر برگزار شود که با توجه به تعطیلی نسبتاً طولانی اخیر کرونایی گروه‌ها نتوانستند خود برای اجرا در این ایام آماده کنند. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داریم امکان اجرا در تئاتر شهر برای این آثار فراهم خواهد شد تا در فرصت مناسب در جدول اجراهای مجموعه قرار بگیرند.

احتمال آغاز اجراهای تالار مولوی از پایان هفته با ۲ اثر

همچنین مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد با توجه به خارج شدن شهر تهران از وضعیت قرمز کرونایی، تلاش بر این است که از پایان هفته جاری ۲ نمایش در سالن‌های اصلی و کوچک این مجموعه به صحنه بروند. امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره زمان از سرگیری فعالیت‌های اجرایی این مجموعه تئاتری گفت: پیش از تعطیلات اخیر کرونایی قرار بود از تیر ماه ۲ اثر نمایشی که مجوزهای لازم از شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد را دریافت کرده بودند در مرکز تئاتر مولوی به صحنه بروند که به دلیل اعمال محدودیت‌ها این امر میسر نشد. با گروه‌های این ۲ اثر نمایشی گفتگوها و رایزنی‌ها را انجام داده‌ایم تا آثار خود را روی صحنه ببرند. حریری با اشاره به حضور نمایش «گوربانی» در سالن اصلی و «اولئانا» در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی، درباره زمان به صحنه رفتن این آثار تأکید کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌کنیم تا این ۲ نمایش از اواخر هفته جاری اجرای عمومی خود را آغاز کنند.

بازگشایی تماشاخانه ایرانشهر از ۶ مهر با سه اجرا

در این میان اما تماشاخانه ایرانشهر از ۶ مهرماه با ۳ نمایش فعالیت خود را آغاز می‌کند. نمایش «غلامرضا لبخندی» به کارگردانی کهبد تاراج از ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود. نمایش «کرکس» به کارگردانی فرزاد امینی ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده اجرا می‌شود. همچنین نمایش «اسطرلاب» به کارگردانی صدرا صباحی ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده روی صحنه می‌رود. از این آثار «کرکس» اجرای جدید این مجموعه است و دو نمایش دیگر پیش از این در حال اجرا بودند که تعطیلی کرونایی آنها را نیز متوقف کرد.

«عصر طویلگی» نیمه دوم مهر در تماشاخانه انتظامی

در خانه هنرمندان نیز نمایش «عصر طویلگی» به نویسندگی علیرضا غفاری که از تولیدات آکادمی هنرهای نمایشی «سولو» است با کارگردانی عماد سالکی برای اجرا در تماشاخانه انتظامی تمرین های نهایی خود را انجام می‌دهد. این نمایش که قرار بود سال ٩٨ و ٩٩ روی صحنه برود و اجرای آن چندین بار در طی ۲ سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاد با پیوستگی در تمرین ها و پیگیری‌های مستمر گروه، سرانجام برای نیمه دوم مهر در تماشاخانه انتظامی به اجرای عموم در خواهد آمد. در تولید این اثر نمایشی امیرکاوه آهنین‌جان و نادیا حسام مشاوران کارگردان و آرش پارساخو دراماتورژ نمایش است.

کد خبر: 28921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =