ترودو، برنده قمار سیاسی

پیروزی مجدد جاستین ترودو در انتخابات کانادا نشان داد که او علیرغم انتقادهای اخیر توانست با کارت واکسیناسیون عمومی برنده میدان شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، زمانی که نخست‌وزیر کانادا از برگزاری انتخابت زودهنگام در این کشور خبر داد، بسیاری آن را قماری ناممکن خواندند، قماری که می‌تواند به شکست «جاستین ترودو»، رئیس دولت بینجامد. با این همه، ترودوی جوان نشان داد که تا چه اندازه با بازگرداندن بازی به نفع خود آشناست.

انتخابات زودهنگام

انتخابات کانادا با استقبال رای‌دهندگان زودهنگام آغاز شد. هیات انتخاباتی کانادا اعلام کرد که حدود پنج میلیون و ۷۸۷ هزار نفر در دوره رای‌گیری پیش از موعد، رای خود را به صندوق انداختند که این تعداد بیشتر از انتخابات ۲۰۱۹ است. به گزارش ‌خبرگزاری اسپوتنیک، اداره انتخابات کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس آمار اولیه، حدود پنج میلیون و ۷۸۰ هزار رای‌دهنده آرای خود را در این رای‌گیری پیش از موعد به صندوق‌ها انداخته‌اند و این یک رشد ۱۸ و ۴۸ صدم درصدی از انتخابات ۲۰۱۹ در انتخابات پارلمانی کانادا محسوب می‌شود.

کانادایی‌ها فرصت داشتند تا در بازه زمانی جمعه تا دوشنبه و پیش از انتخابات ۲۰ سپتامبر در این رای‌گیری پیش از موعد شرکت کنند و آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند. همچنین، کمیسیون انتخابات کانادا یک میلیون و ۸۸ هزار و ۵۵۰ برگه رای ویژه صادر کرد که ۵۳۳ هزار و ۸۵۹ برگه رای به صورت پستی بوده است.

تا آخرین روز پیش از برگزاری انتخابات، رهبران احزاب فدرال آخرین تلاش‌های خود را برای جلب آرای مردم انجام داده و نظرسنجی موسسه «نانوس» حاکی از اختلاف جزیی بین دو حزب لیبرال و محافظه‌کار بود.

به گزارش رویترز، براساس نظرسنجی موسسه «نانوس»، تنها سه درصد فاصله بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران وجود داشت. آرای لیبرال‌ها براساس نظرسنجی ۳۰ و هشت دهم درصد برآورده شده بود که نسبت به آمار روزهای پیش، اندکی کاهش یافته بود. همچنین محافظه‌کاران تعداد آرای خود را از ۲۹٫۲ درصد به ۳۰٫۵ درصد افزایش داده بودند.

«نیک نانوس» بنیانگذار و تحلیلگر ارشد داده در موسسه تحقیقاتی نانوس در این رابطه گفت: «این شرایط بسیار مشابه انتخابات سال ۲۰۱۹ است. همچنانکه در آن انتخابات هم رقابت تنگاتنگی بین دو حزب لیبرال و محافظه‌کار وجود داشت. اما در آن زمان لیبرال‌ها توانستند به خاطر میزان رای‌شان کرسی‌های بیشتری را به دست بیاورند.»

در همین حال، رسانه‌ها گزارش داده بودند که آرای حزب دموکراتیک جدید به ۲۱ درصد در مقایسه با ۲۰ و ۹ دهم درصد روز قبل آن رسیده بود. تعداد آرای حزب مردم نیز از هفت و سه دهم درصد به پنج و شش درصد کاهش یافته بود. آمار اعلام‌شده حاکی از آن بود که آرای این حزب ‌کمتر از بلوک کبکوا بود که در نظرسنجی شش و پنج دهم درصد کسب کرده بود. حزب سبزها هم با چهار و هفت دهم درصد حمایت در رتبه ششم قرار داشت. این در حالی است که بنا به آمار پیش از انتخابات بین کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، هنوز هشت و چهار دهم درصد بلاتکلیف بودند.

براساس این نظرسنجی، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال با حمایت ۲۹ و چهار درصدی پیشتاز نخست‌وزیری بود و آرای «ارین اوتول»، رهبر حزب محافظه کار نیز ۲۵ و ۹ دهم درصد برآورد شد. میزان حمایت از «جگمیت سینگ»، رهبر حزب دموکرات جدید به عنوان نخست‌وزیر احتمالی رو به افزایش بود و او ۲۲ و سه دهم درصد رای داشت. این در حالی بود که آرای حمایتی او در روز شنبه ۲۰ و ۹ دهم درصد عنوان شده بود.

پیروزی لیبرالی

روز گذشته (‌سه‌شنبه) سی‌تی‌وی نیوز اعلام کرد که لیبرال‌ها در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ با دولت اقلیت پیروز خواهند شد و جاستین ترودو، رهبر لیبرال‌ها قدرت خود را در زمان همه‌گیری کرونا حفظ خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این خبر پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری انتخابات در سراسر کانادا منتشر شد. ارین اوتول، رهبر حزب محافظه کار، رقیب اصلی جاستین ترودو شکست خود را در انتخابات سراسری پذیرفت. اوتول در سخنرانی خود در ستاد انتخابات حزب اونتاریو گفت: «من با ترودو صحبت کردم و به خاطر مبارزات انتخاباتی‌اش به او تبریک گفتم.»

در این انتخابات ۳۳۸ حوزه فدرال برای رای‌گیری وجود داشته که یک حزب برای تشکیل دولت اکثریت باید حداقل ۱۷۰ کرسی را به دست آورد. بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، حزب لیبرال ۱۵۶ کرسی و حزب اصلی رقیب یعنی محافظه‌کاران ۱۲۳ کرسی کسب کرده‌اند. در رقابت‌های ۲۰۱۹، لیبرال‌ها ۱۵۵ کرسی، محافظه‌کاران ۱۱۹ کرسی، بلوک کبکوا ۳۲ کرسی، حزب دموکراتیک جدید ۲۴ کرسی و حزب سبز دو کرسی داشتند، همچنین پنج نماینده مستقل و یک جای خالی در مجلس وجود داشت.

شکست اوتول از سویی مایه تعجب بسیاری از تحلیل‌گران نشد. رهبر حزب محافظه‌کار کانادا در کارزارهای انتخاباتی از انتقادها برای برگزاری انتخابات پرهزینه زودهنگام در شرایطی که کانادا با چهارمین موج کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به نفع حزب خود استفاده کرد. اوتول گفته بود که ترودو در ترجیح منافع سیاسی خود به منافع کانادا تنها به دلیل «اعطای اکثریت» به خود انتخابات زودهنگام برپا می‌کند.

در کارزارهای انتخاباتی، ترودو سیاست‌های مسکن و مالیات را برجسته کرد و وعده مهدکودک رایگان داد. اوتول در مقابل تلاش کرد با پرهیز از لحن و مصاحبه‌های تند، رأی‌دهندگان مأیوسی را که اعتمادی به وعده‌های ترودو ندارند، جذب کند. در حالی که ترودو اتول را متهم به نزدیکی به لابی تسلیحاتی می‌کرد، اوتول در موضوع سقط جنین از حق آزادی انتخاب سخن می‌گفت و از حقوق همجنسگرایان دفاع می‌کرد، شعارهایی که تاکنون در حزب او، یعنی محافظه‌کار با مخالفت روبرو بوده است و هنوز هم در این حزب مخالفانی قوی دارد.

گفتنی است که سیاست مقابله با پاندمی ترودو یکی از موفق‌ترین برنامه‌هایی است که او می‌توانست در کارزارها روی آن دست بگذارد: ۷۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند. اما همزمان اجبار واکسن برای کارمندان انتقادهایی را هم برای نخست‌وزیر به همراه داشته است.

«اندرو بابیس»، تحلیل‌گر مسائل سیاسی کانادا در این رابطه گفت: «ترودو نیازی نبود که چندان تلاشی برای پیروزی بکند، چراکه سیاست‌های او در دوران پاندمی سود بسیاری برای مردم داشت و توانست به‌خوبی دل آن‌ها را به سوی خود جلب کند. ایده اصلی ترودو تقویت جایگاه خود در دولت و میان مردم بود و توانست به راحتی به این مهم نایل شود. بنابراین قمار ترودو،‌ قماری بود برآمده از پیروزی از پیش تعیین‌شده.»

با توجه به مولفه‌های موجود، به نظر می‌رسد که ترودو توانسته بار دیگر جایگاه سیاسی خود را محکم و فصل جدیدی را برای خود و دولتش آغاز کند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 28911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =