با آسیب‌های جسمی و روانی غسالان، به‌ویژه در دوره کرونا آشنا شویم

مرگ، ناشناخته‌ترین معمای انسان و بزرگترین هراس اوست؛ حتی برای آنهایی که درباره آن حرفی نمی‌زنند. کرونا، به‌ قدری مرگ را به زندگی نزدیک کرده و در روزهایی نیز از آن پیشی گرفته که تلاش برای زده ماندن به بزرگترین دغدغه همه تبدیل شده است، اما در بین فرار همه ما از مرگ و دوری از اموات، «غسالان» در جایگاهی ایستاده‌اند که هر کس توان آن را نداشته و ندارد. این شغل تا قبل از کرونا نیز آسیب‌های جسمی و روانی خاص خود را به همراه داشت؛ اما کرونا، بار مضاعفی را بر جسم و روان غسالان گذاشته است. به همین دلیل می‌خواهیم درباره آسیب‌های جسمی و روانی غسالان و راهکارهایی برای کاهش این بارها، صحبت کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین،نخستین و مهمترین تهدید برای سلامتی غسالان، خطر ابتلا به بیماری به‌ویژه در دوره کروناست. با اینکه اجساد فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شکل خاصی آماده‌سازی می‌شوند، اما خطر ابتلا به بیماری کرونا، دور از انتظار نیست. علاوه بر این تجمع افراد برای تحویل اجساد عزیزان‌شان از دیگر عوامل تهدیدکننده است. اگرچه تمهیداتی در این زمینه انجام و سعی شده تا متوفیان ناشی از کرونا، در سالن‌های دیگری شست‌وشو و به شیوه خاصی برای تدفین آماده‌سازی شوند، اما بازهم تماس با اجساد، خطر ابتلا به این ویروس را افزایش می‌دهد. در این ‌خصوص به موارد دیگر تهدیدکننده توجه کنید:

1- کمبود اکسیژن: استفاده از لباس کاملاً پوشیده و محافظ، ماسک چند لایه، شیلد، کلاه، دستکش و... باعث کاهش اکسیژن می‌شود. تنگی نفس، احساس خفگی و بیهوشی و شوک ناگهانی از عوارض استفاده از این وسایل در حین کار است.

2- کمبود آب بدن: ضرورت استفاده از لباس و پوشش‌های محافظ، باعث افزایش تعرق و دفع آب بدن و شوک ناشی از کمبود آب می‌شود.

3- افت قند خون: کار کردن و ایستادن طولانی‌مدت، باعث افت قند خون و غش می‌شود.

4- صورت زخمی: استفاده طولانی‌مدت از ماسک، باعث آسیب به پوست می‌شود. رد باقی‌مانده روی پوست صورت، جوش و تورم بخش‌های از صورت مانند زیر چشم‌ها از عوارض استفاده از ماسک است.

5- دست‌های زخمی: استفاده از دستکش به مدت طولانی، باعث آسیب به پوست دست می‌شود. حساسیت پوستی، قارچ بین انگشتان دست، اگزما، تورم دست و... از عوارض استفاده طولانی‌مدت از دستکش است.

6- پاهای زخمی: کفش و استفاده از محافظ روی کفش از دیگر عوامل تشدید تعرق پاها است. ایستادن طولانی‌مدت را نیز به این مسأله اضافه کنید؛ بنابراین پاها بروز واریس (تورم سیاهرگ‌های ساق پا)، تورم پاها، قارچ بین انگشتان پا، مخچه و... است.

7- بدن زخمی: محافظ‌ها باعث افزایش تعرق و ایجاد حساسیت پوستی به‌ویژه در نقاطی مانند زیر بغل، گردن و کشاله‌های ران می‌شوند. این وضعیت می‌تواند زمینه را برای حساسیت‌ها و قارچ پوستی، مهیا کند.

به خودتان کمک کنید

سخت است در این شرایط خاص به فکر خود باشید! اما برای جلوگیری از آسیب‌های ویژه دوران کرونا، به این موارد توجه کنید:

1- نفس بکشید: بیرون آمدن از آن‌ همه پوشش و در شرایط خاص حال حاضر، بسیار سخت است. اما سعی کنید در نقطه‌ای امن - به دور از غسالخانه و تجمع افراد - برای دقایقی ماسک را برداشته و نفس بکشید. اگر این کار میسر نیست، پس از رسیدن به منزل، سعی کنید با انجام ورزش‌های ویژه قفسه سینه، حجم تنفسی ریه‌ها را افزایش دهید. پیاده‌روی نیز از راهکارهای خوب و مفید است.

2- بنوشید: در طول روز، سعی کنید آب یا آب حاوی آب‌لیموترش تازه و برگ نعنا؛ آبمیوه یا سرم قندی- نمکی خنک استفاده کنید.

3- بخورید: خیلی سخت است که در میان آن ‌همه اشک و داغ و خطر، بتوان غذا خورد و اصلاً به غذا خوردن فکر کرد! اما سعی کنید حتی برای چند لقمه، حتماً خوراکی‌ای میل کنید تا دچار افت قند خون نشوید.

4- بنشینید: ایستادن طولانی‌مدت، خطرناک است؛ بنابراین تلاش کنید در طول روز، بعد از هر یک تا یک ساعت و نیم کار، بنشینید. اگر امکان آن وجود دارد در فضای آزاد و آرام دقایقی استراحت کنید.

5- حمام: پس از رسیدن به منزل، حتماً حمام کنید. بدن را شامپو بدن یا صابون ملایم بشویید. سپس از پوست خود مراقبت کنید. برای این کار، اگر در نقاطی از بدن اثری از حساسیت، قارچ پوستی، ترک، خراش، سرخی، جوش و... می‌بینید، برای درمان آن اقدام کنید.

6- شستن: تمام لباس‌های محافظ را دور می‌ریزید. علاوه بر آن، حتماً هر روز لباس‌هایی را که پوشیده‌اید، بشویید. حتماً از لباس نخی اعم از عرق‌گیر، بلوز و شلوار کاملاً نخی استفاده کنید تا میزان تعرق بدن کاهش یابد.

7- به دست و پاها برسید: علاوه بر اینکه برای حفاظت از دست و پاها از کرم و لوسیون استفاده می‌کنید تا مشکلات احتماًلی از بین بروند، حتماً دراز بکشید و بدن خود را رها کنید. دست و پاهای خود را در وضعیت کاملاً استراحت قرار دهید.

عضلاتی که خرد شده‌اند

وزنی که برای جابه‌جایی اجساد باید تحمل کنید، زیاد است. این بار سنگین به همه عضله‌های بدن آسیب وارد می‌کند. اما سهم آسیب به دست‌ها، گردن و کمر بیشتر است. این نکته به‌ویژه درباره زنان که از اسکلت استخوانی ظریف‌تری برخودار بوده و از طرفی در سن بالا که خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز وجود دارد، بسیار خطرناک‌تر و مهمتر است.

به خودتان کمک کنید

1- کمک: برای جابه‌جایی حتماً از همکارتان کمک بگیرید.

2- محافظ: حتماً از مچ‌بند (ترجیحاً بلند)، کمربند و جوراب واریس استفاده کنید. این محافظ‌ها باعث کاهش فشار به عضله‌ و استخوان‌های این بخش‌ها می‌شوند.

3- اول راحتی: کفش ورزشی بپوشید؛ به این دلیل که پاها در آن راحت‌تر بوده و آسیب به پاها کاهش می‌یابد.

4- ورزش کنید: در منزل حتماً  ورزش‌های موضعی برای رفع خستگی گردن، کمر و مچ دست‌ها انجام دهید.

با روان‌تان گفت‌وگو نکنید

بار روانی بالایی را تحمل می‌کنید. بخشی از این بار ناشی از تماس مستقیم با مسأله مرگ است و بخشی دیگر، شنیدن صدای گریه و عزاداری افرادی است که عزیزشان را از دست داده‌اند. اکنون دو سال است که این صداها، بلندتر و دلخراش‌تر شده است. طبیعی است که روان شما خسته و فرسوده شده است؛ بنابراین به جای اینکه دائماً صحنه‌های مرگ و صدای شیون‌ها را در ذهن مرور کنید، حتماً برای حفظ سلامت روان، کمک بگیرید. هزینه مراجعه به روانپزشک یا روانشناس بسیار بالاست. اما شاید بتوان با جست‌وجو، به متخصصان یا مراکزی دست یافت که همراهی بیشتری با مراجعان، به‌ویژه در این شرایط خاص دارند.

شما به غذا نیاز دارید

بخشی از مسأله حفاظت از جسم به تغذیه بازمی‌گردد. اما در شرایط خاص کرونا باید به چند نکته بیشتر دقت کرد:

1- ویتامین‌ (D)، (C) و (E): حتماً مواد غذایی‌ای مصرف کنید که حاوی این ویتامین هستند.

2- پروتئین: منابع خوب گیاهی حاوی پروتئین را حتماً در برنامه غذایی روزانه خود بگذارید؛ مانند انواع خوراک‌های تهیه شده با انواع لوبیا، سویا و...

3- آب: کلیه‌ها باید به خوبی کار کنند تا سموم بدن دفع شوند. تحرک زیاد باعث کم‌آبی بدن و آسیب به کلیه‌ها می‌شود.

کد خبر: 28904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =