برای خرید کفش اینترنتی، باید به چه نکاتی دقت کنیم

اهل گشت‌وگذار در فضای مجازی و جست‌وجوی صفحه‌های فروش کالاهای مختلف هستید؟ چندبار به شکل آنلاین خرید کرده‌اید؟ چندبار سرتان کلاه رفته و چندبار خودتان در خرید و انتخاب اشتباه کرده‌ و چندبار هم از خرید رضایت داشته‌اید؟ معمولاً چه کالاهایی را به شکل آنلاین می‌خرید و... بعضی افراد با خرید آنلاین موافق نیستند؛ به‌ویژه درباره خرید کالاهایی مانند کفش و لباس. حق هم دارند؛ به این دلیل که اولاً اطمینان به کیفیت کالاها دشوار است و ثانیاً اندازه‌گیری دقیق، بسیار دشوار است، اما شاید کفشی را در فضای مجازی ببینید و دل‌تان برای خرید آن بی‌تاب شود! در آن صورت چه خواهید کرد؟ کافی است با نکاتی درباره خرید آنلاین کفش آشنا شوید.

به گزارش آتیه آنلاین،برای اینکه از نحوه عملکرد صفحه اینستاگرامی یا سایت فروش کفش آگاه شوید، نظرهای مخاطبان درباره کیفیت، نحوه تحویل، مدت زمان تحویل، امکان مرجوعی کالا و... بخوانید. به زمان بازگشایی سایت یا صفحه موردنظر دقت کنید. تعداد (دنبال‌کنندگان صفحه) فالوئرها شاخص نسبتاً مهمی است؛ به این دلیل که ممکن است حقیقی نباشند. حداقل به مدت یک ماه، صفحه را زیرنظر داشته باشید تا از فعالیت آن به‌ درستی آگاه شوید. اگر صفحه معتبری که آن را می‌شناسید، صفحه‌ای را معرفی کرده باشد، می‌توانید به آن اطمینان کنید. بعد از این مقدمه‌ها، نوبت انتخاب و خرید است.

با بزرگنمایی ببینید

یکی از نکته‌های مهم درباره خرید لباس و کفش، نیاز به بررسی دقیق کیفیت و جنس آنهاست. بنابراین باید بتوانید تصویر کالا را کامل و دقیق، با بزرگنمایی ببینید. تصویر قرار داده شده روی سایت یا صفحه باید بدون ویرایش‌ یا نورپردازی خاص باشد تا کیفیت کالا کاملاً قابل بررسی باشد. در بزرگنمایی کالا به جنس، بافت، رنگ و دوخت کالا دقت کنید. برای مثال، دوخت کفش به تخت آن به چه شکلی است؟ چسب‌کاری است، دوخت دستی یا پِرِسی؟

با مدل ببینید

پاخور کفش را باید در پای مدل ببینید. این مدل حتماً باید مدل زنده باشد تا بتوانید تصویر درستی از ساختار کفش و پاخور آن داشته باشید. از سوی دیگر، می‌توانید از فاصله لبه کفش با مچ، استخوان قوزک پا، ارتفاع دقیق پاشنه، میزان پوشش انگشتان (در کفش‌های صندل)، تأثیر ارتفاع پاشنه یا لژ کفش در ایستادن و... آگاه شوید. اگر مدل در نماهای مختلف ایستاده باشد که بررسی کیفیت کفش، بهتر است.

خودتان را اندازه بگیرید

اگر پیش از این از مارکی (برند) کفش خریده‌اید و حالا در صفحه اینستاگرام یا سایت، از همان مارک می‌خواهید کفشی را انتخاب کنید، کار شما آسان است. به این دلیل که می‌دانید برای مثال سایز 38، دقیقاً همانی است که گفته شده؛ اما، اگر برای اولین‌بار قرار است از مارکی، کفشی انتخاب کنید و یا کفشی که می‌خواهید بخرید، مثلاً گیوه است، به این موارد توجه کنید تا سایز کفش را درست قالب پای خودتان سفارش دهید:

1- نقاشی کنید: کف هر دو پای خود را بدون پوشیدن جوراب، روی کاغذ بگذارید. با کمک مداد یا خودکار، دور هر پا را خط بکشید.

2- اندازه‌گیری طولی: با کمک متر، فاصله بین نوک انگشت شست تا پاشنه را اندازه بگیرید. این کار را برای هر دو پا، انجام دهید؛ به این دلیل که اندازه پاها کاملاً یکسان نیستند.

3- اندازه‌گیری عرضی: پنهای پنجه‌ پاها را هم از روی همان تصویر اندازه‌گیری کنید.

به ‌این ترتیب دقیقاً اندازه پای خودتان را می‌دانید و می‌توانید برای خرید کفش اقدام کنید. اما این اندازه‌ها به چه دردی می‌خورند؟ در بخش بعد بخوانید.

با اندازه‌ها چه کار داریم؟

برای خرید کفش به شکل اینترنتی، اندازه به دست آمده از پاهای خودتان را با اندازه‌های ذکر شده درباره هر کفش، مقایسه کنید. به این ترتیب فارغ از سایز اعلام شده برای هر کفش، شما می‌توانید با در دست داشتن اندازه‌های پای خود، انتخاب دقیقی داشته باشید. این نکته به‌ویژه برای خرید کفش‌های «دست‌سوز» بسیار مهم است. به دو نکته توجه کنید:

1- برجستگی‌ها: اگر استخوان پنجه پای شما برجسته شده، حتماً به این مورد توجه کنید. در واقع برای اندازه‌گیری عرض پنجه، این برجستگی را هم مدنظر قرار دهید.

2- حجم پا: پای بعضی افراد لاغر و کشیده و بعضی دیگر برجسته است؛ به‌ویژه در ناحیه روی پا. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید؛ به‌ویژه در کفش‌هایی مانند گیوه یا کفش‌های با شکل عروسی که رویه بسیار کوتاهی دارند. اگر روی پای شما برجسته و پُرحجم است و به این مسأله نیز توجه نکنید، رویه کفش به پا فشار وارد می‌کند.

همه مثل هم نیستند

درباره کفش البته کمتر این مسأله صادق است؛ اما سایز اعلام شده در برندهای مختلف می‌توانند متفاوت باشند. این نکته درباره برندهای لباس بسیار دیده می‌شود. برای مثال سایز 36 شلوار در انگلیس، متفاوت از همان سایز در برندهای آلمانی است. درباره کفش هم به این نکته توجه کنید. ممکن است از یک برند، سایز 38 و از برند دیگر، سایز 39 مناسب پای شما باشد. بنابراین حتماً از روی اندازه پاها، به انتخاب دقیق خواهید رسید. اندازه‌گیری از سایز همیشگی پا، مهمتر است.

از ارزان شروع کنید

برای محک زدن کیفیت کارها، می‌توانید از مبلغ کم شروع کنید. این کار کمک می‌کند که اگر با توجه به همه تمهیدات لازم، بازهم آنچه می‌خواستید به دست‌تان نرسید، ضرر اقتصادی کمتری را متحمل شوید.

از مرجوعی مطمئن شوید

معمولاً درباره امکان یا عدم امکان مرجوعی کالا، توضیح داده می‌شود. اگر نکته‌ای برای شما مبهم بود، حتماً سؤال کنید. برای مثال، امکان مرجوعی تا چه مدت وجود دارد؟ با چه دلایلی، امکان مرجوعی وجود دارد؟ چند درصد از هزینه پرداختی بازپس داده می‌شود؟ و... به این ترتیب با خیال آسوده خرید خواهید کرد.

از درصد و ارسال بپرسید

بعضی از سایت‌ها، کالاهای خود را با «درصد ارزش افزوده» به فروش می‌رسانند. هزینه پست یا پیک، در مواردی با مشتری است و در مواردی هم نه. گاهی سقف خرید برای ارسال رایگان اعلام می‌شود و... بسیاری موارد دیگر از این دست. بنابراین همه این موارد را بررسی کنید و اگر سؤالی داشتید، پیش از سفارش، حتماً آن را بپرسید.

مهتاب خسروشاهی

  

کد خبر: 28901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =