قیمت‌گذاری عجیب بلیط پروازهای بندرعباس

 مقایسه نرخ بلیط‌ شرکت‌های هواپیمایی بندرعباس با سایر نقاط کشور نشان دهنده قیمت‌گذاری متناقض در هرمزگان است به گونه ای که قیمت پرواز از بندرعباس حداقل دو برابر استان های دیگر است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، استان هرمزگان به واسطه قرار گرفتن در نوار مرزی کشور و دارا بودن ظرفیت‌های دریایی به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور بدل شده است. وجود بنادر شهید رجایی و با هنر که بخش اعظمی از عملیات صادرات و واردات کشور را بر عهده دارد، این استان را به منطقه‌ای مهاجرپذیر و پر رفت آمد تبدیل کرده است.

علاوه بر رفت و آمدهای مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی در هرمزگان، هر ساله شاهد ورود تعداد زیادی مسافر از سراسر استان هرمزگان هستیم که بخشی از چرخه اقتصادی هرمزگان را تشکیل می‌دهد. به همین جهت قیمت بلیط ناوگان‌های حمل و نقل از جمله هواپیما، قطار و اتوبوس از اهمیت بالایی برای زنده نگاه داشتن این بخش از اقتصاد برخوردار است.

بررسی قیمت بلیط‌های پرواز مسافری استان هرمزگان، نشان دهنده افزایش قیمت است؛ از طرفی مقایسه این قیمت‌های با سایر استان‌ها نتایج جالبی را نشان می‌دهد. حداقل قیمت پرواز بندرعباس – تهران حدود سه تا چهار برابر حداقل قیمت پرواز کیش – تهران است. با توجه به بعد مسافتی بندرعباس نسبت به دبی، انتظار می‌رود که بلیط‌های بندرعباس – دبی از قیمت کمتری نسبت به تهران – دبی برخوردار باشند؛ اما در حالیکه حداقل قیمت پرواز بندرعباس – دبی، تقریباً سه برابر حداقل نرخ پرواز تهران – دبی است.

تفاوت سه تا چهار برابر حداقل قیمت بلیط کیش – تهران با حداقل قیمت بلیط تهران – کیش از دیگر نکات جالب قیمت‌گذاری‌های سفرهای هواپیمایی است که در صورت عدم نظارت صحیح و افزایش افسار گسیخته آن، فعالان اقتصادی و بخش گردشگری استان هرمزگان لطمه خواهد دید.

تغییرات لحظه‌ای قیمت بلیط‌های هواپیمایی که نشان دهنده قیمت‌گذاری مبتنی بر تقاضاست، از دیگر مسائلی است که باعث ایجاد نارضایتی در میان مردم شده است و از دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس انتظار نظارت و برخورد با عواملی که از توسعه یافتگی یک منطقه جلوگیری می‌کند، وجود دارد.

قیمت‌گذاری عجیب بلیط پروازهای بندرعباس/ نظارتی بر نرخ ها نیست

قیمت‌ها کنترل نشود از اهرم‌های نظارتی استفاده می‌کنیم

احمد جباری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص افزایش قیمت بلیط‌های هواپیمایی، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه در مجلس شورای اسلامی وعده دادند که هیچگونه افزایش قیمتی لحاظ نشود.

عضو مجمع نمایندگان با ذکر این نکته که اگر افزایش قیمتی بالاتر از نرخ مصوب صورت بگیرد خود سرانه است و با آن برخورد می‌شود، تصریح کرد: بر اساس نشست‌های برگزار شده کمیته حمل و نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مسئول پیگیری بررسی قیمت بلیط‌های هواپیمایی شد.

وی مطرح کرد: حمل و نقل هوایی راحت‌ترین و سریع‌ترین امکان برای جابجایی را فراهم می‌کند به همین جهت افزایش قیمت می‌تواند نقش مهمی در گردشگری و اقتصاد داشته باشد به خصوص برای استانی مانند هرمزگان که اقتصاد آن متأثر از مولفه‌هایی مانند بازرگانی، گردشگری، تجاری، صنعتی، کشاورزی و … است

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان اظهار کرد: با وزیر راه و شهرسازی در خصوص این افزایش قیمت نرخ پروازهای هوایی صحبت شده و اگر سازمان هواپیمایی کشوری تمکین نکند مجلس از اهرم‌های نظارتی خود در برابر افزایش خود سرانه قیمت استفاده می‌کند.

جباری بیان داشت: مقرر شد که جلسه‌ای با حضور سازمان هواپیمایی کشور در کمیسیون عمران برگزار شود تا چگونگی افزایش بلیط پروازها بررسی شود.

وی اذعان کرد: متأسفانه اقدامات خودسرانه در راستای افزایش و شناور کردن قیمت بلیط‌ها انجام می‌شود که در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه شاهد افزایش چند صد هزار تومانی هستیم. این موضوع به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و ما نیز تذکرات لازم را به سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر ایرلاین‌ها داده‌ایم.

کمیته ویژه بررسی نرخ بلیط هواپیمای «استان‌های دارای بعد مسافت طولانی با مرکز» در مجلس تشکیل شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که طی روزهای آینده بررسی‌های بیشتری انجام خواهد شد، تشریح کرد: با توجه به اینکه امسال شاهد راه‌پیمایی اربعین نبودیم و سفرها به صورت هوایی انجام خواهد شد، قیمت بلیط‌های هواپیمایی به سمت عراق افزایش پیدا کرد که پس از ورود سریع رئیس کمیسیون عمران مجلس قیمت‌ها به تعادل رسید.

وی خاطرنشان کرد: برای بررسی نرخ بلیط‌های هواپیمایی استان‌هایی که دارای آخرین بعد مسافتی کشور هستند مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان، کمیته‌ای ویژه ایجاد شده است و با توجه به تأثیری که نرخ پرواز بر اقتصاد این استان‌ها دارد نیاز به نگاه ویژه وجود دارد.

قیمت‌گذاری عجیب بلیط پروازهای بندرعباس/ نظارتی بر نرخ ها نیست

دستگاه‌های نظارتی گزارش از بروز تخلف در قیمت‌گذاری در نرخ بلیط ارائه نکرده‌اند

حسین ایزدی مدیرکل تعزیرات استان هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که «آیا اداره کل تعزیرات بر قیمت‌گذاری و فروش بلیط‌ها نظارت می‌کند؟»، اظهار کرد: تعزیرات حکومتی یک مرجع رسیدگی به تخلفات است؛ یعنی نهادهای ناظر بر قیمت‌گذاری تخلفات را احصاء می‌کنند و برای رسیدگی به تعزیرات ارجاع می‌شود.

وی با ذکر این نکته که ما در بازرسی‌ها و قیمت‌گذاری‌ها نقشی نداریم، عنوان کرد: در حوزه نظارت بر قیمت بلیط‌های هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت باید اقدام به بازرسی و تشکیل پرونده دهند تا پس از ارسال پرونده به تعزیرات نسبت به بررسی تخلف احتمالی اقدام شود.

مدیرکل تعزیرات استان هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر هیچ گزارشی از دستگاه‌های ناظر در رابطه با قیمت بلیط هواپیما دریافت نشده است و به محض اینکه این گزارش‌ها دریافت شود در کمترین زمان با آن برخورد می‌کنیم.

ایزدی تصریح کرد: حاضر هستیم که رئیس شعبه گشت مشترک اداره کل را کنار نهادهای نظارتی قرار دهیم تا به همراه رئیس شعبه از دفاتر شرکت‌های هواپیمایی بازرسی کنند و تخلفات احتمالی را صورت جلسه کنند و به سرعت رأی مقتضی صادر شود.

تشکیل پرونده برای دو شرکت متخلف هواپیمایی / جریمه ۷ میلیارد ریالی

مدیرکل تعزیرات استان هرمزگان با ذکر این نکته که مردم می‌توانند از طریق آدرس tazirat135.ir، برای ثبت شکایت جهت بررسی توسط دستگاه‌های نظارتی اقدام کنند، تشریح کرد: طی سه سال گذشته هفت شکایت مربوط به تخلف شرکت‌های هواپیمایی در سامانه ۱۳۵ ثبت شده که یک شکایت مربوط به سال جاری است.

وی با اشاره به فعال بودن گشت‌های سیار اداره کل تعزیرات در سطح استان هرمزگان، ابراز داشت: با توجه به فعالیت گشت‌های سیار، برای دو شرکت به جهت تخلف در افزایش نرخ بلیط هواپیماها پرونده تشکیل شد.

ایزدی در پایان با ذکر این نکته که دفتر شرکت هواپیمایی مستقر در استان هرمزگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دفاتر در تهران هستند بررسی‌های کلی عملکرد به دلیل اتخاذ سیاست‌های واحد در مرکز انجام می‌شود؛ اما در مواردی که محل وقوع جرم هرمزگان است، توسط تعزیرات حکومتی هرمزگان بررسی می‌شود.

کد خبر: 28796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =