گشت‌وگذار گله‌ای سگ‌های ولگرد در دهاقان

گشت وگذار گله‌ای سگ‌های ولگرد در دهاقان که گویی شهر محل زندگی اصلی آنهاست امنیت و آسایش را از مردم دور کرده و با وجود تذکرهای متعدد اقدامی از سوی شهرداری در این ارتباط انجام نشده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، حیوان آزاری از جمله رفتارهای زشت و به دور از اخلاق انسانی و دینی و بدرفتاری با حیوانات منجر موجب رنجش خاطر و ناراحتی جامعه است چراکه حیوانات هم از حقوق مختص خود برخوردار هستند و باید با آنان رفتاری مناسب و به دور از خشونت از سوی انسانی که اشرف مخلوقات نامیده شده انجام شود.

در کنار این موضوع مهم طبیعی است که امنیت و آرامش نیز حق مسلم هر انسانی به شمار می‌رود و بر این اساس مزاحمت و حضور حیوانات وحشی در سطح شهرها و در محیط زندگی انسان‌ها پسندیده نیست؛ در این میان برخورد با ظهور ناگهانی حیواناتی مانند سگ یا برخی حیات وحش که گاه در جست و جوی غذا وارد شهر و روستا می‌شوند یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین وظایف ارگان‌های مربوطه به ویژه شهرداری‌ها و یا محیط زیست تلقی می‌شود.

اما این روزها گشت و گذار غافل گیرکننده سگ‌های ولگرد با ظاهری وحشتناک در کوچه و خیابان‌های دهاقان رعب و وحشت در دل مردم ایجاد کرده است، سگ‌هایی که به راحتی در پیاده‌روها و خیابان‌ها و کوچه‌ها جولان می‌دهند و با آرامش از کنار افراد رهگذر رد می‌شوند.

سگ‌هایی که گله‌ای در دهاقان قدم می‌زنند

یک شهروند دهاقانی در گفت‌گو با خبرنگار مهر در این ارتباط اظهار داشت: در سطح شهر دهاقان جولان سگ‌های ولگرد تعجب همه را بر می‌انگیزد، سگ‌هایی که در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر بدون ترس و در نهایت آرامش قدم می‌زنند و به راحتی از کنار انسان‌ها می‌گذرند.

علی احسانی با بیان اینکه سگ‌ها به راحتی پشت درب منازل مسکونی می‌خوابند، افزود: رعب و وحشت مردم از وجود سگ‌های ولگرد منجر به برهم زدن آرامش و امنیت آنان شده و بسیاری مواقع افراد را در حال فرار از سگ از شدت ترس مشاهده می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید در برخی موارد این ترس توجیهی نداشته باشد چراکه روحیه اغلب سگ‌ها به نوعی است که تصور می‌کنند در حال بازی با آنها هستید و به دنبال کردن فردی که از وی فرار می‌کند ادامه می‌دهند اما به هر حال جای سگ در کوچه و خیابان نیست.

احسانی با اشاره به جولان سگ‌های ولگرد به صورت گروهی گفت: گردش سگ‌ها در سطح شهر حتی در هنگام صبح و در تمام روز قابل مشاهده است که ترس و وحشت را به دنبال دارد و این سلب آرامش به حدی است که حتی گشت و گذار همزمان و گروهی ۱۰ سگ ولگرد در سطح شهرستان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: سوال اصلی شهروندان دهاقانی این است که چرا سگ‌های ولگرد این‌قدر راحت و آزاد در سطح شهر قدم می‌زنند و رسیدگی به این موضوع چه موقع تصمیم بر رفع این مشکل دارد؟

تهدید شدن آرامش و امنیت دهاقانی‌ها

رضا علوی دیگر شهرند دهاقانی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در این باره اظهار داشت: حضور سگ‌های ولگرد در دهاقان یک مشکل جدی قلمداد می‌شود که سالهاست مردم را دچار ترس و ناامنی کرده اما تا کنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری برای جمع‌آوری آنها صورت نگرفته است.

وی وجود سگ‌های ولگرد را سبب رعب وحشت مردم دانست و افزود: این مشکل این‌قدر بزرگ و پررنگ شده است که حتی دانش‌آموزان در راه مدرسه دچار رعب و وحشت می‌شدند و والدین هم همیشه نگران هستند.

شهروند دهاقانی با اشاره به اینکه گاهی مواقع فردی به تنهایی در یک کوچه در حال گذر است که با حضور چند سگ مواجه می‌شود و در نهایت استرس و وحشت باید از کنار این حیوانات بگذرد، گفت: باید این احتمال هم داده شود که شاید سگی وحشی باشد و به انسان‌ها حمله کند و حتی منجر به مرگ وی شود.

سگ‌های ولگرد به راحتی در خیابان‌ها و حتی میادین شهر دهاقان رفت و آمد دارند و در اصل محل زندگی انسان‌ها را به نوعی محل زندگی خود می‌دانند، این موضوع غیرعادی به قدری واضح و مشهود است که حتی مردم هنگام عبور از خطوط عابر پیاده خیابان همزمان با یک سگ ترسناک قدم برمی‌دارند اما جرئت انجام هیچ عکس‌العملی را ندارند و براین اساس لازم است شهرداری هرچه سریع‌تر در این زمینه چاره اندیشی اساسی داشته باشد.

رهاسازی سگ‌های شهرهای مجاور در جوار دهاقان

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان در این باره اظهار داشت: متأسفانه شهرهای مجاور سگ‌های ولگرد را در حاشیه دهاقان رها می‌کنند که برای مردم شهر ما مشکل ساز شده است.

داریوش یزدانی افزود: با توجه به وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر و لزوم کنترل آنان چندین بار خواستار جمع‌آوری و نگهداری آنان به دور از آزار و اذیت و کشتن بودیم اما به سبب هزینه‌های سنگین برای نگهداری، موفق نشدیم.

وی گفت: هر قلاده سگ بیش از ۶۰۰ هزار تومان برای نگهداری ماهانه نیاز دارد و چندین بار به متقاضیان بخش خصوصی اعلام کمک و حمایت دادیم تا همه سگ‌های ولگرد سطح شهر جمع‌آوری شوند اما کسی حاضر به همکاری و یا جمع‌آوری نشد.

اختصاص زمینی برای نگهداری سگ‌های ولگرد در دهاقان

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان با بیان اینکه سگ‌ها باید در مکانی دیوار کشی شده در بیرون از شهر نگهداری شوند، گفت: در حال حاضر یک فرد متقاضی برای نگهداری سگ‌های ولگرد درخواستی را تحویل شهرداری نموده که بر این اساس شهرداری باید قراردادی با او منعقد نماید تا همه سگ‌های سطح شهر را جمع‌آوری و در یک مکان مشخص و مطمئن و دور از منازل مسکونی و سطح شهر نگهداری کند.

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان از حمایت شهرداری خبر داد و تصریح کرد: در صورت توافق نیز زمینی به صورت اجاره‌ای در اختیار فرد متقاضی قرار خواهد گرفت و شهرداری نیز در راستای تهیه زمین و نگهداری سگ‌های ولگرد با وی همکاری می‌کند.

نگهداری نگهداری سگ‌های ولگرد وظیفه شهرداری است

فرماندار شهرستان دهاقان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اشاره کرد: نگهداری سگ‌های ولگرد وظیفه شهرداری است و باید در این زمینه اقدام کنند.

سید علی سجادی افزود: ایده‌های جدیدی در دنیا ارائه شده است تا سگ‌های ولگرد با شیوه و روشی صحیح و مناسب نگهداری شوند تا هم از هرگونه آزار و اذیت در امان باشند و هم امنیت و آسایش مردم هم حفظ شود.

وی اذعان کرد: این شیوه نگهداری سگ‌های ولگرد تا کنون در ایران اجرا نشده است و به تخصص خاص نیاز دارد.

تعداد سگ‌های ولگرد در دهاقان رو به ازدیاد است؛ جولان سگ‌های ولگرد در کوچه، خیابان و شلوغ‌ترین نقاط شهر دهاقان آسایش مردم را خدشه دار نموده است اما گویی مسئولان فراموش کرده‌اند که اینجا محل زندگی حیوانات نیست.

نکته مهم دیگر اینکه حضور دائمی سگ‌های ولگرد در دهاقان چهره نامناسب و زشتی به شهر داده است؛ طبیعی است که حیوانات فاقد شعور هستند و امکان برخورد و تربیت آنها وجود ندارد؛ بنابراین باید از شهرداری شهر انتظار چاره‌اندیشی صحیح درباره این موضوع را داشت تا هم شهروندان به امنیت خاطر برسند و هم سگ‌ها با روش درست و بدون آزار و اذیت و کشته شدن جمع‌آوری شوند.

کد خبر: 28724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =