بازگشایی تئاتر با نارنجی شدن تهران

صبح امروز اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد که سالن‌های تئاتر از یکشنبه ۲۸ شهریور فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز شنبه ۱۲ تیرماه وضعیت کرونایی تهران قرمز شد، به همین خاطر روابط عمومی تئاتر شهر و تعداد زیادی از مراکز فرهنگی اعلام تعطیلی کردند. پیش از این تئاتر و سینما جزو مشاغل گروه ۲ محسوب می‌شدند و در وضعیت نارنجی هم فعالیت آن‌ها تعطیل می‌شد ولی فروردین ماه امسال، سینما و تئاتر در دسته اول مشاغل طبقه‌بندی شدند که تعطیلی آن‌ها تنها در وضعیت قرمز، صورت می‌گیرد. در همان زمان اهالی سینما همچنان چشم انتظار خبر رسمی ستاد کرونا استان تهران ماندند که با وجود قرمز شدن تهران سینماها به‌کار خود ادامه می‌دهند یا خیر. چرا که نیمه اردیبهشت ماه امسال ستاد ملی مقابله با کرونا هر گونه اظهار نظر قطعی در باره تعطیلی‌ها را به تردید کشاند و اعلام کرد مشاغل گروه یک و گروه دو در وضعیت قرمز هم می‌توانند فعال باشند. بر همین اساس و در نهایت علی سرتیپی رئیس انجمن پخش‌کنندگان سینما گفت: باتوجه به فضای امن سالن‌های سینما و قرار گرفتن این حوزه شغلی در گروه دوم، سالن‌های سینما همچنان باز هستند.

با توجه به ادامه فعالیت سینماها به نظر می رسید مدیران و مسئولان تئاتری بدون رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا و در اقدامی منفعلانه تصمیم به تعطیلی تئاتر گرفته‌اند در حالی که امکان فعالیت تئاتر در این شرایط نیز با رایزنی امکانپذیر بود. اما چندی پیش قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت بازگشایی سالن‌های دولتی تئاتر که از ۱۲ تیرماه با قرمز شدن شرایط کرونایی تعطیل شده‌اند، گفت: پیشنهاد بازگشایی سالن‌های دولتی تئاتر را به وزارتخانه داده‌ایم و منتظر دستور آن‌ها هستیم. طبیعتا تا وقتی که شرایط کرونایی قرمز است، قانون روند پیشین خود که تعطیلی گروه‌های شغلی ۲ است را پیش می‌گیرد اما به هرحال ما پیشنهاد را داده‌ایم تا ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد. آشنا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشایی سالن‌ها با دستور او به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی وجود دارد یا خیر، بیان کرد: مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی و به منزله قانون است بنابراین سیستم‌های دولتی نمی‌توانند برخلاف قانون عمل کنند، درهر صورت با ذکر دلایلی پیشنهاد بازگشایی سالن‌های دولتی را داده‌ایم و باید دید چه می‌شود.

حالا امروز روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، پس از ۸۰ روز تعطیلی سالن های دولتی  اعلام کرد با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تغییر وضعیت رنگبندی برخی از شهرها از جمله تهران از رنگ قرمز به نارنجی، سالن‌های تئاتر و مشاغل مربوط به آن از یکشنبه ۲۸ شهریور ماه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعال خواهند بود.

خوشحالی کارگردان نمایش تن‌ها از بازگشایی تئاتر

در همین راستا، علیرضا معروفی که تیرماه مشغول اجرای نمایش «تن‌ها» در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر بود و اجرای آن، بعد از ۵ شب به دلیل اوج‌گیری کرونای دلتا و تعطیلی سالن‌های دولتی تئاتر، متوقف شد می‌گوید: مدتی پیش تمرین نمایش را به صورت خیلی محدود و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردیم ولی تمرین تلخی بود چون نمی‌دانستیم چه زمانی اجرای‌مان را از سر می‌گیریم. حالا که مرکز هنرهای نمایشی به صورت رسمی اعلام کرده سالن‌های نمایشی از فردا، ۲۸ شهریور ماه می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، گروه اجرایی این نمایش مشغول آماده‌سازی کار خود هستند تا در اولین فرصت روی صحنه بروند هرچند هنوز تاریخ دقیق از سر گیری اجرای خود را نمی‌دانند. معروفی در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره این دوره تعطیلی بیان و ابراز امیدواری می‌کند پیش از شروع اجرای دوباره، اعضای گروهش که عموما جوان هستند و هنرکارت ندارند، بتوانند واکسن دریافت کنند. این کارگردان می‌گوید: از همین امروز و فردا تمرین‌مان را شروع می‌کنیم. البته در این مدت هفته‌ای یکی دو بار تمرین کردیم تا فضا، دیالوگ‌ها و میزانسن‌های نمایش از یاد بازیگران نرود ولی تمرین تلخی بود چون دورنمایی برای اجرای دوباره نداشتیم و حالا خوشحالیم که بار دیگر نمایش‌مان را روی صحنه می‌بریم. البته هنوز نمی‌توانیم تاریخ دقیقی برای اجرای کار مشخص کنیم چون به هر حال هم تابع تئاتر شهر هستیم و هم اینکه باید فرصتی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی داشته باشیم تا کارمان با کیفیت قابل قبولی روی صحنه برود. او ادامه می‌دهد: در این مدت دو تن از بازیگران گروه تغییر کردند چون یکی از آنان برای حضور در یک سریال قرارداد داشت و دیگری هم بعد از طولانی شدن تعطیلی، نتوانست در گروه بماند.

معروفی با ابراز تاسف از اینکه تعطیلات، همیشه گریبان تئاتر آن هم تئاتر دولتی را می‌گیرد، یادآوری می‌کند: اجرای نمایش ما بعد از ۵ شب متوقف شد آن هم در شرایطی که تمام ظرفیت مجاز سالن پر می‌شد. متاسفانه همیشه اولین جایی که تعطیل می‌شود تئاتر است، بویژه تئاتر دولتی که عموما فکر و اندیشه‌ای هم دارد. در این مدت تمام مشاغل باز بودند در حالیکه پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های تئاتر بسیار بیشتر از مکان‌هایی مانند مترو، آرایشگاه، کافه و ... رعایت می‌شود.

کد خبر: 28496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =