۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 28367
روزی که ندای وطن درآمد

در چنین روزی یعنی ۲۶ شهریور ۱۲۸۷ روزنامه ندای وطن با مدیریت مجدالاسلام کرمانی در تهران منتشر شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ۱۱۳ سال پیش در چنین روزی، ۲۶ شهریور ماه سال ۱۲۸۷، (۱۳۲۴ قمری)، روزنامه ندای وطن در تهران منتشر شد. مؤسس و مدیر آن احمد مجدالاسلام کرمانی بود.

مجتهد روزنامه نگار

این روزنامه‌نگار، سیاستمدار، نویسنده، شاعر و چهره سرشناس علم و ادب کرمان در سال ۱۲۸۸ قمری در کرمان متولد شد. وی در شش سالگی به مکتب رفت و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه خاندان قلی بیگ به پایان رساند. در سال ۱۳۰۸ قمری که ۲۰ ساله شد برای ادامه تحصیل رهسپار اصفهان شد و سرانجام اجازه و تصدیق اجتهاد گرفت. در سال ۱۳۲۳ به دلیل حمایت از علمای متحصن در شاه عبدالعظیم به اتفاق ۲ نفر از همفکران خود به کلات تبعید شد و پس از آزادی به نگارش روزنامه‌های «محاکمات»، «کشکول»، «ندای وطن» و «الجمال» همت گماشت. اقدام‌های او در بیداری مردم و صدور فرمان مشروطیت موجب حبس او در باغ شاه از سوی محمدعلی میرزا شد. همچنین او در تمامی انواع شعر نیز دست داشت. آثار به جا مانده از او بدین قرارند: کتاب شهر خاموشان، کتاب شعر بزم دهقانان، تاریخ انقلاب مشروطه، تاریخ انحطاط مجلس و دیوان شعر مجدالاسلام.

مجدالاسلام کرمانی عضو انجمن باغ میکده بود، انجمنی سری که در راستای حذف حکومت قاجار در محل باغ میرزا سلیمان خان میکده فعالیت می‌نمود. میرزا نصرالله ملک المتکلمین، سید جمال الدین واعظ و حاج میرزا یحیی دولت‌آبادی و دیگر تکاپوگران مشروطه با هم مسلکان شان در مخالفت با حکومت قاجار، در باغ میرزا سلیمان خان میکده جمع می‌شدند تا با تمرکز بیشتری به فعالیت‌های انقلابی خود به پردازند. تکاپوهای ایشان، سرانجام، به نقش آفرینی اساسی در تکوین جنبش مشروطه و نیز دخالت در پیشرفت آن انجامید. از اعضای این انجمن می توان به ملک المتکلمین، سید جمال الدین واعظ، ابوالحسن قاجار (شیخ الرئیس)، یحیی دولت‌آبادی، سید محمدرضا مساوات شیرازی، سید عبدالوهاب اصفهانی، محمد حسین ذکاءالملک، احمد مجدالاسلام کرمانی، حاجی سیاح، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل، میرزا حسن رشدیه و بسیاری دیگر اشاره کرد.

روزی که ندای وطن درآمد

انتشار ندای وطن

۲۳ شهریور ۱۲۸۷ خورشیدی روزنامه ندای وطن با مدیریت مجدالاسلام کرمانی در تهران انتشار یافت. ندای وطن در شمارگان سه هزار نسخه و در روز جمعه توزیع می‌شد. هزینه اشتراک سالانه این نشریه که از جنبش مشروطه‌خواهی حمایت می‌کرد ۲۵ قران بود. مجدالاسلام همچنین مدیر نشریات «کشکول» و «محاکمات» بود.

در عنوان روزنامه نوشته است: ماهی چهار نسخه طبع و یک جلد کتاب هم به مشترکین تقدیم می‌شود. آبونه اشتراک سالیانه روزنامه: تهران ۲۵ قران، سایر بلاد محروسه ۳ تومان، در عثمانی و مصر ۴ مجیدی، در امریکا و فرنگ ۱۴ فرانک. روسیه و قفقاز ۸ منات. در هندوستان ۱۲ روپیه. قیمت یک نسخه سیصد دینار. اجرت اعلانات سطری یک قران و در صورت تکرار ده شاهی است.

در بالای اسم روزنامه (ندای وطن) جمله (حب الوطن من الایمان) و در زیر آن جمله (هل من ناصر ینصرنی) و کلمات (آزادی، آبادی) چاپ شده است. ندای وطن معمولا در هشت صفحه به قطع وزیری بزرگ طبع گردیده و هر صفحه آن مشتمل بر دو ستون است. روزنامه ندای وطن از روزنامه‌های بسیار مفید و کثرالانتشار اول مشروطیت ایران بوده و تمام وقایع و حوادث مشروطیت ایران را در بردارد و انتشار آن تا موقع بمباران مجلس ادامه داشته است.

قبل از تصویب قانون مطبوعات، انتشار روزنامه منوط به اجازه صدراعظم و شخص شاه بوده و از این جهت در شماره اول ندای وطن عین فرمان صدارت عظمی و مظفرالدین شاه در مورد چاپ روزنامه و طبع و توزیع آن درج شده است.

کد خبر: 28367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =