جولان سگ‌های ولگرد در کوچه‌های اردستان

جولان سگ‌های ولگرد در سایه بی‌توجهی مسئولان مربوطه باعث ایجاد ترس در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر اردستان و بر هم زدن آرامش و آسایش زندگی مردم شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، علیرضا صفاری‌فر: این روزها جولان سگ‌های ولگرد در اکثر محلات و کوچه پس کوچه‌های اردستان موجب ترس و وحشت مردم و از بین بردن آرامش زندگی آنها شده و گلایه‌های بسیاری را از عملکرد مسئولان در این ارتباط برانگیخته است.

شهروندان اردستانی وجود این سگ‌ها در سطح شهر و در تمام ساعات شبانه‌روز را یک معضل مهم دانسته و از مسئولان تقاضای رسیدگی به موضوع و جمع‌آوری این حیوانات را دارند.

محمد از شهروندان اردستانی است که به گفته خودش جولان سگ‌های ولگرد در محله آنها موجب شده تا زندگی مردم به نوعی مختل شود.

وی در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: پرسه زدن سگ‌های ولگرد و گرسنه که در بسیاری موارد هار هم هستند در خیابان‌های اردستان سبب وحشت عابران می‌شود.

وی ادامه داد: در کوچه ما تعدادی سگ ولگرد همواره وجود دارند و هنگامی که فرزندان من از خانه خارج می‌شوند با ترس و لرز این مسیر را تا خیابان طی می‌کنند.

این شهروند اردستانی خاطرنشان کرد: همچنین سگ‌های ولگرد زیادی در بلوار میانی شهرک هفت تیر و شهرک کاوه، که محل پیاده روی بسیاری از مردم به خصوص بانوان است وجود دارند که موجب ترس مردم می‌شوند و از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری موضوع هستیم.

محسن از شهروندان اردستانی ساکن در خیابان حکیم الملک اردستان نیز به خبرنگار مهر از مسئولان این گونه گلایه می‌کند: ما و فرزندانمان اصلاً جرئت نداریم به تنهایی داخل کوچه شویم چراکه سمت محله گنبد سبزه پر از سگ‌های وحشی است.

وی اضافه کرد: طبیعی است که در این میان تنها ترس مطرح نیست چراکه وجود این همه سگ در شهر موجب شده تا از نظر بهداشتی نیز شهروندان در معرض خطر باشند؛ از یک سو ممکن است در میان سگ‌ها حیوان بیماری موجود باشد و از یک سو فضولات رها شده در سطح پارک‌ها و کوچه‌ها آزاردهنده و موجب بیماری است.

پاس کاری مسئولیت‌ها میان نهادهای مربوطه

وی ادامه داد: در این ارتباط بارها با مرکز بهداشت شهرستان تماس گرفتیم که موضوع را به شهرداری ارجاع دادند اما آنها نیز با بیان این مطلب که نمی‌توانیم سگ‌ها را بکُشیم در نهایت موضوع را رها کردند.

این شهروند اردستانی بیان داشت: اطلاع دارم که منطقه مسکن مهر نیز از جمله بخش‌های شهر اردستان است که از هجوم سگ‌های ولگرد در امان نبوده است.

وی اضافه کرد: از ابتدا در ساخت واحدهای مسکونی مسکن مهر اردستان، هیچ توجهی به فضای سبز اطراف آن و آسفالت آن نشده بود و اکنون نیز که سگ‌های ولگرد در این محل جمع شده‌اند برای ساماندهی آنها اقدامی نشده است.

همه ما انسان‌ها بر این عقیده هستیم که حیوانات نیز در این دنیا حق و حقوق مشخصی دارند و هیچکس موافق حیوان آزاری نیست اما طبیعی است که جای سگ در مرکز شهر و مکان‌های پر رفت و آمد نیست؛ بحث ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرستان اردستان در مهر ماه ۹۹ توسط یک گروه فرهنگی با شهردار سابق اردستان مطرح شد و اولین اقدام در این ارتباط انجام شد.

یک فعال محیط زیستی در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: مرکز پیوند زواره، مهاباد و اردستان (زما) برای حمایت از سگ‌های بی پناه در این شهرستان راه اندازی شده و حرکت بی نظیر فرهنگی است که در تاریخ شهرستان اردستان ثبت خواهد شد.

کامران هاشمی ادامه داد: به دنبال ملاقات‌های متعددی که توسط نمایندگان و مؤسس مرمر پیوند زما با شهردار سابق اردستان انجام سد، روز یکشنبه هفتم مهرماه ۱۳۹۹ با کشت چند نهال درخت، محل اولین سگ پناه شهرستان اردستان را جانمایی کرد.

ضرورت هدایت سگ‌های ولگرد به خارج از شهر با تأمین غذای لازم

وی ساماندهی زباله‌ها را مقدمه سامان دهی سگ‌های بی پناه دانست و خاطرنشان کرد: قرار شد توسط شهرداری در محل دفن زباله‌ها، پس مانده‌های غذاها و نیز آب لازم نیز برای این حیوانات فراهم آید تا آنها در جستجوی غذا و آب به خارج از مناطق مسکونی هدایت شوند.

هاشمی تاکید کرد: از دیدگاه من لازم است ضمن ادامه این فعالیت، فرهنگ سازی برای تفکیک زباله‌ها و عدم هراس مردم از سگ‌ها و محبت به آنها نیز در دستور کار قرار گیرد.

طبق ماده ۱۵ قانون شهرداری‌ها، دفع حیوانات بلاصاحب مزاحم در سطح شهرها بر عهده شهرداری است و با توجه به تماس‌های متعدد مردم و رسانه‌ها شهرداری اردستان قول داده است در آینده‌ای نزدیک نسبت به جمع آوری سگ‌ها اقدام کند.

سرپرست شهرداری اردستان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بحث سگ‌های ولگرد در شهرستان اردستان با اعضای شورای شهر در میان گذاشته بود و با توجه به اینکه کشتن سگ‌ها از نظر دینی و اخلاقی امری ناپسند است، اعضای شورا نیز با این کار مخالفت کردند.

روش زنده گیری برای ساماندهی سگ‌های ولگرد اردستان در دستور کار شهرداری

مهدی نعنایی افزود: شهرداری اردستان به منظور ارتقای سلامت، بهداشت و امنیت شهروندان در کنار رعایت اصول حقوقی در برخورد با حیوانات در نهایت تصمیم گرفت روش زنده گیری را برای ساماندهی سگ‌ها در دستور کار قرار دهد.

نعنایی خاطرنشان کرد: پیش از این برای ساماندهی سگ‌های ولگرد با بخش خصوصی در مرکز استان صحبت کرده بودیم اما برای این کار شهرداری باید هزینه گزافی را به این شرکت پرداخت می‌کرد که از عهده ما خارج بود.

وی تصریح کرد: در همین راستا قرار شد یکی از نیروهای شهرداری با همکاری خدمات شهری نسبت به زنده‌گیری سگ‌ها اقدام کرده و سپس در مکانی خارج از شهر جمع آوری و نگه‌داری گردد.

ماجرای سگ‌های ولگرد و خیابانی اردستان بارها به مسئولان مربوطه گوشزد شد اما متأسفانه شورای شهر که در دوره پنجم هیچ گاه رسانه‌ها را از خود ندانسته و جوابگوی مطالبات مردم نبودند؛ امید می‌رود اعضای جدید شورای شهر در دوره ششم به این معضل مهم هم نگاه جدی داشته و با نظارت و تذکر به شهرداری وقت هر چه سریع‌تر در فکر رفع این مشکل برآیند.

کد خبر: 28327

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =