اثرگذاری ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی گیلان در سرانه ملی

نماینده رودسر و املش در خصوص اثرگذاری استفاده از ظرفیت های استان گیلان در سرانه ملی کشور گفت: استان گیلان از حیث سرمایه‌های انسانی و نعمت‌های خدادادی در ارتباط با خلق پول در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به این واسطه می‌تواند در سرانه ملی کشور اثرگذاری بسزایی داشته باشد.

محمد صفری ملک‌میان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: استان گیلان با توجه به محدودیت جغرافیایی از حیث گردشگری و ظرفیت‌های کشاورزی، می‌تواند منشا اثرات بسیار مثبتی در حوزه اقتصاد کشور باشد.

نماینده رودسر و املش بیان کرد: نگاه دولت‌ها بخصوص در سه دهه اخیر به این استان نگاه مثبتی نبوده است و در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی در سه دهه اخیر در استان گیلان با سیر نزولی روبرو بوده‌ایم و امیدواریم در دولت جدید نسبت به موضوعات گفته شده و توانمندیهای گیلان توجهات بیشتری شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه استان گیلان در تولید محصولات کشاورزی و تولیدات دیگر مانند کرم ابریشم، مرغ و طیور، ماهیان خاویاری، جوجه، برنج، چای و بسیاری دیگر از محصولات متنوع، از قابلیت‌های گسترده‌ای برخوردار است، گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد جوجه کشور ، ۱۰ درصد تولیدات مرغ کشور، ۹۰ درصد تولید برنج و ۸۵ درصد تولید فندق در شهرستان رودسر در این استان تولید می‌شود و بیش از ۶۰ درصد تولید مرغ گیلان به استان تهران ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: بخش چابکسر شهرستان رودسر رتبه اول تولید گل‌ها و درختچه‌های زینتی کشور را در اختیار دارد که ۴۳۶ هکتار در این شهرستان و در کل استان بیش از ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل و گیاه است و همچنین تولید گسترده مرکبات نیز در این استان از اقدامات دیگر در حوزه کشاورزی است.

صفری ملک‌میان اضافه کرد: خام فروشی و عدم تجاری سازی محصولات کشاورزی باعث شده است که در استان بهره‌وری مورد انتظار از این تولیدات نداشته باشیم و در این شرایط، دولت به طور خاص باید در حوزه فعالیت وزارت صمت در ارتباط با تجاری سازی و بازرگانی محصولات کشاورزی سیاستگذاری ویژه‌ای را دنبال کنند تا ارزش افزوده ایجاد شده این محصولات موجبات تعادل بین خرج و دخل کشاورزان را فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط ایجاد شده در بازار محصولات کشاورزی باعث شده است که شرایط سرانه مناسبی را در این حوزه در گیلان شاهد نباشیم و سیر نزولی در این زمینه در استان برقرار باشد. گفتنی است که در اوایل انقلاب بیش از ۹۰ تن تولید چای خشک در استان گیلان صورت می‌گرفت و امروز ۲۵ هزار تن تولید این محصول را در استان شاهد هستیم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه مسائل گردشگری نیز مولفه‌های ساحل، جنگل، دریا، جلگه و کوستان در استان گیلان تشکیل دهنده ظرفیت‌های این حوزه هستند و انتظار این است که با توجه به قابیلت‌ها و استعدادهای گیلان در حوزه‌های مختلف، مسئولان نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند

کد خبر: 28306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =