هزینه میلیاردی برای کنسرت

با گذشت دو سال از خاموشی چراغ کنسرت‌های موسیقی در ایران، حالاحضور تعداد قابل توجهی ایرانی در کنسرت‌های ترکیه، موجی از انتقادات را به همراه داشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تعلیق کرد، پس از مدتی سالن‌های سینما و تئاتر به واسطه انتقال از گروه شغلی ۳ به ۲ با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن بازگشایی شدند، اما همچنان اجازه برگزاری کنسرت در کشور وجود ندارد.

به همین دلیل ۲۱ اردیبهشت امسال معاونت هنری وزارت ارشاد در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی در گروه دو مشاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ارائه داد، خبری که با انتشار در رسانه‌ها موجب امیدواری شد که شاید بالاخره شاهد برگزاری کنسرت در پایتخت باشیم اما تا به امروز خبری از پاسخ ستاد به نامه معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌ها نیست و حالا دیگر نزدیک  ۱۸ ماه است که جز اجرای برخی از گروه‌های پاپ در منطقه آزاد کیش کنسرتی برگزار نشده است.در همین راستا چندی پیش حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز گفت که نزدیک به ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط کامل با موسیقی هستند. این‌ها باید در این شرایط چه کنند؟ اکنون که اجراهای زنده موسیقی تعطیل شده‌اند آیا ما می‌دانیم این عزیزان با چه شرایطی مشغول زندگی هستند؟ آیا فهمیده‌ایم حالا که بسیاری از کنسرت‌ها در تعطیلی محض هستند این هنرمندان چگونه زندگی خود را اداره می‌کنند؟ به هر حال این دیدگاه غلطی است که در موسیقی فقط همه‌چیز را با سلبریتی‌ها ارزیابی کنیم چرا که غیر از این افراد شناخته‌شده، هنرمندان شریفی در حوزه موسیقی حضور دارند که به شدت در انتظار آمدن روی صحنه و اجرای برنامه مقابل مخاطبان به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

در نهایت کمتر کسی فکر می‌کرد ماجرای کرونا تا این روزها ادامه پیدا کند و دو سال  بر اغلب اتفاقات مهم موسیقی کشورمان که برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از مهم‌ترین آن‌هاست، سایه بیندازد. اما حالا که مشخص نیست چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا با انتقال اهالی موسیقی به گروه شغلی ۲ موافقت نمی‌کند و کنسرت‌های مختلفی نیز در استانبول درحال برگزاری است، اخیرا انتشار آمار و تصاویری از حضور ایرانیان در کنسرت های ترکیه، واکنش های مختلفی در فضای مجازی به دنبال داشته است.  ماجرا از توئیت یک خبرنگار موسیقی شروع شد. بهمن بابازاده در توئیتی نوشت: «با احتساب کنسرت «ستین» در استانبول، بیش از سی هزار بلیت کنسرت فقط تو شهریور امسال برای ایرانی‌ها تو ترکیه فروخته شده. هر بلیت رو متوسط ۱۵۰ دلار بگیری، میشه چهار ونیم میلیون دلار. با دلار ۲۷ هزار تومنی، میشه ۱۲۰ میلیارد تومن».فرهیختگان نیز در گزارشی نوشت: تا الان و بدون احتساب هزینه اقامت و خریدهای جانبی، ۲۷۰ میلیارد تومان پول از جیب ایرانیانی که برای کنسرت به استانبول رفته‌اند خرج شده است.

این درحالی ست که با برنامه ریزی درست می شد با توجه به بودن‌مان در فصل تابستان و گرمای هوا، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از فضای باز برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی استفاده کرد و هم مسیر بازگشت به کار اهالی موسیقی، خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان، تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران را هموار کر د و هم اندکی از اندوه مردم کاسته می شد و این میزان پول نیز از  کشور خارج نمی شد.

کد خبر: 28218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =